Råd till ungt par som vill skaffa barn? 18/22
Din tjej bör ha fast jobb och fått ihop till en bra sgi innan ni försöker få barn. Hon kan råka riktigt illa ut annars.
Din tjej bör ha fast jobb och fått ihop till en bra sgi innan ni försöker få barn. Hon kan råka riktigt illa ut annars.
Du har fått fyra ungar på 5 år och samtidigt "gjort karriär"?
Hur då?
Hur gör folk karriär som börjar plugga vid 25 och sedan skaffar första barnet vid 30 och tredje vid 35?
Jag har delat föräldraledigheten med min man, dessutom frilansat under tiden jag själv varit föräldra"ledig" vilket också lett till många sparade föräldradagar utöver en bra position på marknaden för just min bransch (arbetar med backend utveckling). Två av barnen är tvillingar.
Hur gör folk karriär som börjar plugga vid 25 och sedan skaffar första barnet vid 30 och tredje vid 35?
Jag skrev att vi varit föräldralediga lika mycket, först, vilket är 100 % sant. Vi båda har behållit våra egna dagar, däremot utnyttjat dem olika. Jag har t.ex. haft dagar där jag arbetat 50 %, tagit en halv dag FL o.s.v., väldigt olika från vecka till vecka. Maken har tagit FL i ett kör och tagit ut 3-5 dagar/vecka. Vi har absolut båda varit föräldralediga, även om just jag inte varit föräldraledig på samma sätt som merparten. Känner dock många som under sina föräldraledigheter jobbat helger, vissa kväller och så från start, så det är inte bara personer som kan arbeta som jag som gör det under föräldraledigheten. Nej, alla får inte friska barn eller barn som arbete är förenligt med, men det fick vi. Kände du att jag skulle ha påpekat det så ingen blev ledsen..? Eller vad var grejen med det?
@Maja
Det jag menar är tur är dels att du har ett yrke som du kunde frilansa som och samtidigt ha ansvar för barnen. Både att jobbet går att småjobba med på det viset du gjorde och att du måste haft otroligt lugna barn.
Ni verkar har också haft tur vad gäller hälsa och sömn. Det är inte ovanligt med sjukskrivning i samband med graviditet och förlossning och inte heller att småbarnsföräldrar hasar genom dagarna i ett töcken av sömnlöshet.
Du svarade inte på det, men om man har tillgång till barnvakt eller inte kan också ha stor betydelse för vad man klarar av under småbarnsåren. Alla har inte turen att ha det.
Era barn förefaller också vara friska och utan tex npf-problematik.
Mycket har flutit på bra för er, helt enkelt, vad det verkar.
Det du beskriver i ditt första stycke om folk omkring dig och när de studerat etc benämner inte jag att Göra karriär. De har bara pluggat och sen fått jobb helt enkelt. Att som småbarnsförälder skaffa och behålla ett jobb är inget ovanligt eller märkvärdigt, men att göra karriär är det. Det är just ditt ordval, karriär, som stökar till det tror jag.
Men i det stora hela tycker jag ju, och har också skrivit, att ni är ett bra exempel på att man kan bli förälder som ung på ett klokt och ansvarsfullt sätt. Jag skulle säga att er fina tillvaro låter som en bra kombo av planering och tur.
Nu skrev Maja heller aldrig ?göra karriär? utanNu skriver Maja inte att hon gjort ?karriär? utan att de gjort bra ifrån sig karriärmässigt. Dock verkar ju Maja faktiskt också gjort karriär utifrån hur det låter.
Jag tolkar det som att Maja hela tiden menat att de har bra jobb med bra löner.
Att göra karriär kan dakstokt också innebära att man studerar och sedan får ett väldigt bra jobb med en väldigt bra lön. Man kanske lyckats ha någon form av spetskompetens eller helt enkelt är fruktansvärt bra på att löneförhandla. Haft turen att hamna på ett företag där man av slump lyckats ha så bra timing att man snabbt kunnat klättra i graderna
Håller helt med dig om att ?allt man ska göra innan barn? verjlihen inte är något för alla. Jag har klarat mig gott utan att festa och allt vad man nu förväntas vilja.
Däremot som du säger, bo ihop, och en ekonomi som tål separation och sjukskrivning är oerhört viktigt
@Maja
Varför skulle jag ha en dålig bild av dig? Jag har ju skrivit typ tre gånger att jag tycker att ni är ett föredöme. Det jag vänt mig mot är att du lagt fram det som att det vore lätt.
Bra jobbat, säger jag bara, nu när jag fått hela bilden! (Som också ger TS en realistisk bild av vilken arbetsinsats som krävs för att få det ni har.)
Det är din uppfattning, jag har hela tiden hävdat att vi gjort medvetna val i syfte att kunna skaffa barn som unga med bra förutsättningar. Om man nu tycker att det vi gjorde är överilat, då är det ju bara att ... göra mindre. TS är ändå 22 år, gissningsvis inte gjort samma val som vi, men från och med nu kan de satsa helhjärtat på att få en tillvaro som är vettig att skaffa barn i. Det kan gå eoner gånger bättre för dem redan vid 20 resp. 24 än nu vid 18 resp. 22, om de gör väldigt medvetna val och satsar stenhårt från och med nu.
Jag får bilden av att du har en negativ bild av mig, men samtidigt försökernatt inte riktigt visa det när du säger att du tycker jag är ett föredöme, för att sedan ifrågasätta. Jag upplever det som att du försöker få det att låta som att det måste vara något slags ouppnåeligt undantag, där vi främst haft tur och inte kämpat för det. Inte särskilt ödmjukt upplagt, från din sida. Det är du som lagt in att det varit lätt, att vi haft tur o.s.v. Min poäng har hela tiden varit just att det är fullt möjligt att skaffa barn som ung, och om man väntar några år är man fortfarande ung, men kan sätta sig i en bättre sits.
Nog om saken nu. Jag känner inte att jag orkar försöka "bevisa" något längre. TS och hans flickvän gör som de vill, men jag hoppas de försöker vara självförsörjande båda två innan.
Det var där skon klämde då. Just din omgivning är ovanligt otursdrabbad istället. Då kan jag se att det känns som tur när det inte går åt helvete för andra. Ungefär som den som uppfattar andras sätt som skryt, p.g.a. de egna valen.
Att känna två familjer vars barn dött (plus allt annat du raddar upp) måste vara extremt ovanligt.
Eller så har du ett umgänge på flera hundra personer?
Själv känner jag inte en enda. Ingen som förlorat barn sent i graviditet. Ingen som förlorat vid förlossningen, Ingen som förlorat äldre barn heller.
I Sverige har vi 3,8 dödfödda barn per 1000 födslar. Och då räknas Allrså alla in som gått 22 full veckor.
Så ja. Att du känner/känner till så många är högst ovanligt
Grattis och lycka till! Jag menar det på riktigt alltså. :)
Om din flickvän har låg föräldrapenning och inget jobb att återgå till rekommenderar jag att ni tecknar en livförsäkring där hon är förmånstagare om du avlider. Jag rekommenderar också att ni gifter er om det inte redan är gjort samt att ni har sparkonton i eget namn så att i synnerhet hon inte står på bar backe om något händer dig eller relationen.
Om du blir sjuk eller arbetslös, vad får ni då för månadsinkomst?
Som förälder ska man ha både hängslen och livrem. Det är man skyldig sitt barn. Och ja, det gäller oavsett ålder på föräldrarna. Man tror inte att hemska saker ska hända, men en ung släkting till mig dog helt utan förvarning förra året och lämnade sambo och två små barn. Sånt händer. Man måste ha en backup-plan.
Hälften av alla som får barn i er ålder har separerat innan barnet fyllt tre. Hälften gör inte det. Men man behöver vara förberedd på båda scenarierna så att fallet blir mjukt om det inträffar. Att tänka på sånt här är inte att vara mörksynt, det är att vara vuxen.
Det låter som att det skulle vara lönt för er att boka tid hos en familjejurist. De har stenkoll på livförsäkringar, sambolagen, arv mm.