-
Hej på er!Jag har varit tillsammans med min flickvän i drygt 3 år. Hon vill väldigt gärna skaffa barn, helst igår. Känslan om att vara ung förälder har sakta men säkert vuxit starkare inom mig med.Hon går fortfarande i gymnasiet men jobbar helger. Jag har fast jobb där jag trivs väldigt bra. Hon får ut mellan 4-5 tusen i månaden och jag runt 27 tusen. Inga lån, vi har sammanlagt runt 250 tusen i sparade pengar. Vi är fortfarande särbos.Mina vänner och min familj avråder mig ifrån att skaffa barn så här tidigt. De säger att jag ska passa på att "leva" och vänta tills jag är äldre, runt 30-32. Det känns som en evighet för mig och verkligen inget som min flickvän vill vänta på.Jag har funderat länge på vad jag vill göra innan jag skaffar barn men jag kan verkligen inte säga vad det skulle vara... Jag gillar inte att festa eller resa, jag har alltid varit lite "unggammal" av mig. Det är snarare att jag längtar till att få ha en egen son eller dotter som jag kan få spendera min tid med, helst några stycken!Jag behöver lite råd av er föräldrar, kanske t.om unga föräldrar som kan ge mig verklighetsbaserade tips på om jag och min flickvän ska pröva för barn eller varför vi inte bör göra det. Jag kan inte riktigt prata med mina vänner eller familj för att det är så vinklat. Men det kanske är förståeligt, eller?
-
Svar på tråden Råd till ungt par som vill skaffa barn? 18/22
-
Det är ett högst rimligt råd personen kommit med.Anonym (Mimmi) skrev 2021-09-10 21:27:19 följande:
Så du har lagt minst 12 år på fyra misslyckade förhållanden och sedan blev du "säker" på att du träffat rätt"?
Ditt råd luktar unket, återkom om ett par år om det eventuellt håller med nummer fem.
Personen är nu också så pass gammal att det inte går att vänta längre med barn. -
Räkna lite på det hon skrev.Anonym (Gea) skrev 2021-09-10 22:02:17 följande:Det är ett högst rimligt råd personen kommit med.
Personen är nu också så pass gammal att det inte går att vänta längre med barn. -
Du har fått fyra ungar på 5 år och samtidigt "gjort karriär"?Anonym (Maja) skrev 2021-09-09 18:20:46 följande:
Hej TS!
Vi var också unga föräldrar, men väntade ändå några år efter 18!
Vi blev ett par när vi var 17 respektive 18 år (jag den yngre). Vi båda var sugna på barn redan då, men förstod att det var smartast att vänta några år så det skulle bli en bra start. Det gjorde att vi fattade väldigt genomtänkta beslut som syftade till att kunna skaffa barn tidigt.
Vi arbetade båda under hela gymnasietiden och la undan det mesta. Vi tog båda körkort snart efter 18-årsdagen. Vi köpte en liten BR som vi hade under studierna. Arbetade under tiden. Gifte oss. Min man tog examen vid 21 år och fick tillsvidareanställning direkt. Jag tog också examen vid 21 och fick tillsvidareanställning. Vi sålde BR-lägenheten och köpte en villa. Jag blev gravid!
Nu är vi 26 resp. 27 år. Vi har fyra barn. Vi har båda gjort bra ifrån oss karriärmässigt. Vi har sålt huset med LÖJLIGT bra vinst, och flyttat så stort att vi skulle kunna skaffa tre barn till. Vi har varit föräldralediga lika mycket, och inte behövt skola in några små ettåringar.
Allt det, för att vi VÄNTADE några år, och kämpade på just för att kunna skaffa barn tidigt
Jag skulle råda er att försöka göra samma sak.
Hur då? -
Din tjej bör ha fast jobb och fått ihop till en bra sgi innan ni försöker få barn. Hon kan råka riktigt illa ut annars.
-
Pappan var tagit halva föräldraledigheten? Och hon har fått tre barn på fem årAnonym (Mimmi) skrev 2021-09-10 22:16:16 följande:
Du har fått fyra ungar på 5 år och samtidigt "gjort karriär"?
Hur då?
-
Ja det är väl inte orimligt att personen haft seriösa förhållande som varat drygt tre år vardera sedan sjutton års ålder?Anonym (Mimmi) skrev 2021-09-10 22:15:57 följande:
Räkna lite på det hon skrev.
-
Läs igen. Fyra ungar på dessa fåtal år. Och oavsett hur de lagt ledigheten så KAN de inte gjort "karriär" samtidigt som de får barn varje år under så lång tid.Anonym (Gea) skrev 2021-09-10 22:24:16 följande:Pappan var tagit halva föräldraledigheten? Och hon har fått tre barn på fem år
Lika med lögn. -
Det dyker ofta upp sådana här fantasihistorier i trådar, tjejer i 25-årsåldern som har fött 3-5 barn, har högskoleutbildning, karriär och hög lön, bor i villa, har häst och en fotomodellkarriär på sidan av. Och en halv miljon sparat på banken. Lagar förstås all mat själva från grunden och bakar surdegsbröd. Och så tycker de att kan jag så kan du ;)Anonym (Mimmi) skrev 2021-09-10 22:16:16 följande:
Du har fått fyra ungar på 5 år och samtidigt "gjort karriär"?
Hur då?
-
Du vet inte vad de arbetar inom för bransch? Du vet heller inte vad personen menar med ?vi har gjort bra ifrån oss kartirärsmässogt?. Detta kan betyda att de båda utbildat sig och har väl avlönade jobb. Fullt möjligt beroende på branschAnonym (Mimmi) skrev 2021-09-10 22:41:46 följande:
Läs igen. Fyra ungar på dessa fåtal år. Och oavsett hur de lagt ledigheten så KAN de inte gjort "karriär" samtidigt som de får barn varje år under så lång tid.
Lika med lögn.
-
Själv är jag 27. Barn vid 24.Anonym (Också ung mamma) skrev 2021-09-11 00:23:08 följande:
Det dyker ofta upp sådana här fantasihistorier i trådar, tjejer i 25-årsåldern som har fött 3-5 barn, har högskoleutbildning, karriär och hög lön, bor i villa, har häst och en fotomodellkarriär på sidan av. Och en halv miljon sparat på banken. Lagar förstås all mat själva från grunden och bakar surdegsbröd. Och så tycker de att kan jag så kan du ;)
Har hunnit utbilda mig ett år ( något som inte leder till arbete utan enbart för nöje), resa tre månader, spara ihop 400.000 på banken, fått tillsvidareanställning med bra lön på 30.000. Allt detta innan min 24-årsdag. (Och ja vi har också hus som vi köpt)
Så jag är benägen att tro på det personen skriver