-
Hej på er!Jag har varit tillsammans med min flickvän i drygt 3 år. Hon vill väldigt gärna skaffa barn, helst igår. Känslan om att vara ung förälder har sakta men säkert vuxit starkare inom mig med.Hon går fortfarande i gymnasiet men jobbar helger. Jag har fast jobb där jag trivs väldigt bra. Hon får ut mellan 4-5 tusen i månaden och jag runt 27 tusen. Inga lån, vi har sammanlagt runt 250 tusen i sparade pengar. Vi är fortfarande särbos.Mina vänner och min familj avråder mig ifrån att skaffa barn så här tidigt. De säger att jag ska passa på att "leva" och vänta tills jag är äldre, runt 30-32. Det känns som en evighet för mig och verkligen inget som min flickvän vill vänta på.Jag har funderat länge på vad jag vill göra innan jag skaffar barn men jag kan verkligen inte säga vad det skulle vara... Jag gillar inte att festa eller resa, jag har alltid varit lite "unggammal" av mig. Det är snarare att jag längtar till att få ha en egen son eller dotter som jag kan få spendera min tid med, helst några stycken!Jag behöver lite råd av er föräldrar, kanske t.om unga föräldrar som kan ge mig verklighetsbaserade tips på om jag och min flickvän ska pröva för barn eller varför vi inte bör göra det. Jag kan inte riktigt prata med mina vänner eller familj för att det är så vinklat. Men det kanske är förståeligt, eller?
-
Svar på tråden Råd till ungt par som vill skaffa barn? 18/22
-
TS verkar tro att allt löser sig så gissningsvis har flickvännen valt en bra yrkesutbildning som ger henne en väg rätt in i arbetslivet i ett bristyrke. Eftersom de planerar att skaffa barn snart, så är det den enda rimliga förklaringen.Anonym (Gea) skrev 2021-09-09 19:47:24 följande:Detta blev nog rörigt och jag anser att din text är svår att hänga med i.
Men oavsett så kan vi inte ta för givet att flickvännen faktiskt får ett arbete när hon avslutat sin föräldraledighet.
Flickvännen kan heller inte ta ut lägstanivåfagar innan någon av den tagit ut 180 dagar föräldrapenning på sgi-nivå
Jag skrev också att han får vara beredd på att ta FL tills dess att hon jobbat heltid 8 månader.
Hon kan börja ta ut lågnivådagar när han tagit ut 180 FP-dagar.
Är han tex helt ledig under lite mer än 6 månader så kanske han tar ut de första 180 dagarna?
Annars får hon såklart låta bli att ta ut någon FP alls, för att inte slösa bort de bra betalda dagarna innan hon hunnit jobba 8 månader heltid. -
Vänta tills du hon har gått ut gymnasiet och har ett jobb.
-
Och där bör man tänka efter.roligapappan skrev 2021-09-09 13:28:28 följande:
Jag kan inte riktigt prata med mina vänner eller familj för att det är så vinklat
Visst ska man leva sitt liv för sig, men om man känner att alla är emot det man planerar kanske man ska fundera på varför. -
Hur gammal är du?
-
Det står i rubriken: 22Anonym (Bob) skrev 2021-09-09 20:50:46 följande:
Hur gammal är du?
-
Hon borde gå ut gymnasiet, skaffa körkort om ni vill det. Sen en fast anställning.
-
Jag var tre år gammal när min pappa dog. Min mamma hade i stort förlitat sig på min pappas lön och varit föräldraledig under en längre tid. Hon kunde aldrig studsa tillbaka och jag växte upp med att det knappt fanns mat hemma i slutet av månaden.
Om du älskar din flickvän så sätter ni er inte i en situation som innebär att den andre skulle få det svårt att klara sig om något skulle inträffa. Det behöver inte enbart vara en sjukskrivning men vad som helst kan inträffa och då måste man kunna stå på egna ben. Hoppas på det bästa, planera för det värsta. -
Jodå, går en person i skolan och har så låg inkomst är det dom råden man får.roligapappan skrev 2021-09-09 13:48:44 följande:Varför skulle vi separera?
Visst, jag kan ju bli sjukskriven men majoriteten av folk som jobbar är nästan aldrig sjuka en längre tid.
Det är ju flera tusentals som blir tillsammans och skaffar barn efter 6 månader när de är 30+ utan jobb eller sparade pengar men då helt plötsligt löser det sig.
Ursäkta min tråkiga ton men känner bara att om jag var 34 och hon 30 så hade ingen gett mig dessa råden...
Båda två bör ha fasta jobb, man måste ha ett stabilt förhållande, ha bott ihop minst ett år och gärna ha körkort.
Jag har varit sambo fyra gånger innan jag träffade min nuvarande, varav alla förhållanden varade i över 3 år. Vi trodde inte heller att vi skulle dela på oss. Men shit happens.
Jag träffade inte rätt förrän jag var över 30. Nu efter 5 år tillsammans väntar vi vårt första barn.
Mitt råd är att vänta tills hon gått ut gymnasiet och fixat fast anställning. Och se för guds skull till att ni har bott ihop ett tag. Man lär aldrig känna en person så bra förrän man bor ihop. -
Du har ett fast jobb du trivs med och tjänar OK på.
Varför då inte ge henne samma förutsättningar? -
Så du har lagt minst 12 år på fyra misslyckade förhållanden och sedan blev du "säker" på att du träffat rätt"?Anonym (qwerty) skrev 2021-09-10 14:40:13 följande:Jodå, går en person i skolan och har så låg inkomst är det dom råden man får.
Båda två bör ha fasta jobb, man måste ha ett stabilt förhållande, ha bott ihop minst ett år och gärna ha körkort.
Jag har varit sambo fyra gånger innan jag träffade min nuvarande, varav alla förhållanden varade i över 3 år. Vi trodde inte heller att vi skulle dela på oss. Men shit happens.
Jag träffade inte rätt förrän jag var över 30. Nu efter 5 år tillsammans väntar vi vårt första barn.
Mitt råd är att vänta tills hon gått ut gymnasiet och fixat fast anställning. Och se för guds skull till att ni har bott ihop ett tag. Man lär aldrig känna en person så bra förrän man bor ihop.
Ditt råd luktar unket, återkom om ett par år om det eventuellt håller med nummer fem.