Råd till ungt par som vill skaffa barn? 18/22
Jag blev gravid när jag var 19 år, det var inte planerat och jag och pappan hann göra slut innan jag visste att jag var gravid så jag var ensam med barnet från början. Jag hade ingen bostad, jobbade bara extra och hade inga sparade pengar men när jag fick veta att jag var gravid blev jag bara så lycklig och hade aldrig en tanke på annat än att behålla barnet. Jag var ensamstående och levde på existensminimum eftersom jag inte hade någon föräldrapenning och sedan pluggade jag stor del av hennes uppväxt. Har haft dålig ekonomi och fått slita hårt. Men det löste ju sig ändå, idag är min dotter vuxen och har lyckats bra i livet med utbildning och ett välbetalt jobb.
Jag ångrar absolut inte min dotter men jag skulle inte frivilligt ha satt mig i den situationen om jag inte hade blivit gravid av misstag.
Min brorson och hans tjej skaffade också barn väldigt tidigt, hon var knappt 18 och han var 20 år och gick fortfarande på gymnasiet när de blev föräldrar. Där var det också tjejen som absolut ville få barn så de blev gravida med flit. Tyvärr har det inte gått så bra för dem. Min brorson fick slita som en hund för att försörja familjen, hon hade ingen inkomst och det blev aldrig av att hon skaffade en utbildning. Min brorson gick en yrkesutbildning till kock som han älskade och gärna ville jobba med, men hon tyckte inte om att han jobbade på kvällarna så han tvingades ta jobb som chaffis istället och nu har han jobbat med det hela livet, hans dröm om jobb och framtid gick i kras. Några år senare tog förhållandet slut och han får fortfarande betala höga underhåll för båda barnen (de skaffade en till sen) eftersom hon aldrig skaffade sig jobb och utbildning medan han sitter fast på ett jobb han inte gillar och en väldigt trist grå vardag.
Mitt absoluta råd till dig är att vänta med att skaffa barn tills ni båda åtminstone har gått klart skolan och har jobbat ett år så ni kan börja livet med en vettig ekonomisk situation. Allt behöver inte vara klart och perfekt, det kanske inte är drömjobbet ni landar som första jobb, men ha någon slags grund att stå på.
Det är underbart att få barn och det finns fördelar med att vara ung förälder också, man är flexibel och en rolig förälder tror jag (min dotter var alltid stolt över sin unga mamma när kompisarnas mammor var medelålders tanter) men ni är unga föräldrar även om ni väntar tills hon är 22 när ni skaffar barn.
Varför har hon så bråttom?