Inlägg från: beccagranen |Visa alla inlägg
  • beccagranen

Råd till ungt par som vill skaffa barn? 18/22

Jag har vart både ung mamma (18år) och nu även nybliven mamma vid 32 år igen. Det har gått galant både som ung och medelålders förälder. Den största skillnaden är att jag kan njuta fullt ut av föräldraskapet och bara fokusera på bebisen. Som ung var det stramt med ekonomin, man önskade att vi hade råd med större boende. Oro för ekonomi, jobb, studier etc. Det var tufft, kämpigt men vi klara det. Jag hade ett slitit heltidsjobb samtidigt som jag studerade heltid på distans.

Så mitt råd är att leva ihop dom sambos först. Gör en framtidsplan, prova på jobb, finn ert kall i livet, kanske behöver ni studera vidare för att få jobbet ni önskar? Hitta boendet ni vill att barnen växer upp på. Ni kanske tänkt renovera upp ett hus/lgh då behövs pengar och mycket tid. Ingen säger att ni måste vänta 10 år och gjort en massa resor och festande, men gör en realistisk 3 eller 5 års plan som passar er. För när barn finns med så är barnet högst prioritet och man är fast med den andra föräldern i 18år framöver. Allt går, men vägen är olika lång och krokig beroende på om man skaffar barn nu eller i framtiden när livet är mer balanserat.

Svar på tråden Råd till ungt par som vill skaffa barn? 18/22