Inlägg från: Anonym (Maja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maja)

Råd till ungt par som vill skaffa barn? 18/22

Hej TS!

Vi var också unga föräldrar, men väntade ändå några år efter 18!

Vi blev ett par när vi var 17 respektive 18 år (jag den yngre). Vi båda var sugna på barn redan då, men förstod att det var smartast att vänta några år så det skulle bli en bra start. Det gjorde att vi fattade väldigt genomtänkta beslut som syftade till att kunna skaffa barn tidigt.

Vi arbetade båda under hela gymnasietiden och la undan det mesta. Vi tog båda körkort snart efter 18-årsdagen. Vi köpte en liten BR som vi hade under studierna. Arbetade under tiden. Gifte oss. Min man tog examen vid 21 år och fick tillsvidareanställning direkt. Jag tog också examen vid 21 och fick tillsvidareanställning. Vi sålde BR-lägenheten och köpte en villa. Jag blev gravid!

Nu är vi 26 resp. 27 år. Vi har fyra barn. Vi har båda gjort bra ifrån oss karriärmässigt. Vi har sålt huset med LÖJLIGT bra vinst, och flyttat så stort att vi skulle kunna skaffa tre barn till. Vi har varit föräldralediga lika mycket, och inte behövt skola in några små ettåringar.

Allt det, för att vi VÄNTADE några år, och kämpade på just för att kunna skaffa barn tidigt

Jag skulle råda er att försöka göra samma sak.

• Anonym (Maja)
    Anonym (Mimmi) skrev 2021-09-10 22:16:16 följande:

Du har fått fyra ungar på 5 år och samtidigt "gjort karriär"?

Hur då?

Hur gör folk karriär som börjar plugga vid 25 och sedan skaffar första barnet vid 30 och tredje vid 35?

Jag har delat föräldraledigheten med min man, dessutom frilansat under tiden jag själv varit föräldra"ledig" vilket också lett till många sparade föräldradagar utöver en bra position på marknaden för just min bransch (arbetar med backend utveckling). Två av barnen är tvillingar.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Tea) skrev 2021-09-11 10:27:55 följande:

Ok, då var du mao inte föräldraledig, som du först skrev, utan jobbade deltid hemifrån. Det är stor skillnad.

Ni har lyckats bra med vad ni företagit er och jag tycker att ni är ett bra föredöme för såna som TS. Men ha i åtanke när du skriver om det att det är långt ifrån alla som har jobb man kan frilansa som samtidigt som man tar hand om barn. Och det är långt ifrån alla barn som är så lugna att det går att jobba med dem närvarande. Och ni har haft turen att vara friska allihop, förmodar jag. Kanske även möjlighet till barnpassning?

Ni har jobbat på bra och är bra förebilder, men var medvetna om att ni även har haft goda omständigheter på många sätt som de flesta inte har.

Jag skrev att vi varit föräldralediga lika mycket, först, vilket är 100 % sant. Vi båda har behållit våra egna dagar, däremot utnyttjat dem olika. Jag har t.ex. haft dagar där jag arbetat 50 %, tagit en halv dag FL o.s.v., väldigt olika från vecka till vecka. Maken har tagit FL i ett kör och tagit ut 3-5 dagar/vecka. Vi har absolut båda varit föräldralediga, även om just jag inte varit föräldraledig på samma sätt som merparten. Känner dock många som under sina föräldraledigheter jobbat helger, vissa kväller och så från start, så det är inte bara personer som kan arbeta som jag som gör det under föräldraledigheten. Nej, alla får inte friska barn eller barn som arbete är förenligt med, men det fick vi. Kände du att jag skulle ha påpekat det så ingen blev ledsen..? Eller vad var grejen med det?
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Tea) skrev 2021-09-11 10:38:49 följande:

De jag känner som gjort karriär utbildade sig innan 25, gjorde karriär några år och fick barn när de var 30-35. Eller hoppade över det här med utbildning och jobbade sig uppåt mellan 20 och 25 och bildade familj mellan 25-30.

En person känner jag som gjorde karriär som småbarnsförälder när han var 30-35. Han släppte allt ansvar för barn och hem på frun (som gick in i väggen efter några år).

Men med att göra karriär menar jag att jobba riktigt hårt och mycket, ofta byta arbetsuppgifter/arbetsplats, få mer och mer ansvar etc. Inte bara skaffa ett bra jobb med bra lön.

De flesta jag lärt känna genom barnen har oftast börjat utbilda sig runt 25, om de inte skippat det helt. Varit färdiga runt 28-29, fått jobb som de varit på ungefär tills provanställningen löpt ut, sedan fått första. I merparten av fallen har kvinnan varit hemma i 10-12 månader, och mannen i 6-8 månader. Jag ser inte det som något bättre/sämre än sättet vi gjorde på. Vi ville dock specifikt ha barn tidigt och gjorde val med just det i fokus. Vilket också var vad jag ville förmedla till TS. Man kan, genom att vänta och kämpa på och gör saker som andra kanske gör eller börjar med först efter 25, få ett ganska hyfsat utgångsläge för att skaffa barn hyfsat tidigt - även om det inte blir prick nu när flickvännen är 18.
    Anonym (Tea) skrev 2021-09-11 10:49:08 följande:

Nej, så menade jag inte riktigt. Men jag saknade lite ödmjukhet. Vi riktar oss ju till en person som vill bilda familj ung och du lade fram det som att det är plättlätt att göra det och samtidigt bygga upp en bra position på arbetsmarknaden. Det kan vara på sin plats i det läget att lägga in en brasklapp om att detta var möjligt just för er familj, bland annat på grund av att ni på flera sätt har haft tur.

Jag tycker som sagt att det ni gjort är beundransvärt, men det kan ge TS en lite skev bild av vad han kan förvänta sig att hans flickvän ska klara av de närmaste åren.

Fast TS och hans flickvän kan satsa helhjärtat på att få till en tillvaro som de är nöjda med relativt snabbt om de väntar några år och går all in för att göra det. I syfte att få barn ganska ungt. Det betyder inte att jag menar att de ska göra exakt samma val och samma resa som just vi gjorde, poängen är att det är fullt möjligt att skapa en tillvaro som är förenlig med att skaffa barn ganska ungt UTAN att det är en enorm ekonomisk risk för flickvännen.

Sedan känns det lite nedvärderande när du flera gånger pratar om all tur vi haft. Vilken tur menar du? Tur att vi valde att spara undan pengar genom arbete under gymnasiet och högskoletiden? Tur att vi båda pluggade hårt på gymnasiet så vi kunde välja utbildningar vi var intresserade av som ofta leder till hyfsat välbetalda jobb (och jobb övertaget)? Att vi tidigt satte oss in i "börsen" och tidigt placerade pengar väl? Vad var själva turen? Vad är det vi inte gjort och valt själva?

Enda turen jag ser är i så fall vinsten vi gjorde på bostadsrättsförsäljningen - men när vi valde att köpa istället för att hyra var just det också för att vi historiskt sett visste att det brukar löna sig. Det gjorde ju också det för oss.

Vi har inte glidit runt på räkmackor utan gjorde just extremt medvetna val för att vi gärna ville starta familj tidigt.
    Anonym (Också ung mamma) skrev 2021-09-11 10:56:30 följande:

Jag förstår inte poängen med sådana skrytinlägg, de bidrar inte med något konstruktivt för TS och hans flickvän att få veta hur väl förspänt andra har det som skaffat fyra barn och gjort karriär när de är 25 år. Det bidrar ju bara till pressen att skynda sig skaffa barn fort, eftersom frilansjobb i en kreativ bransch och stor villa känns långt borta är den enklaste utvägen att åtminstone trycka ur sig en unge innan man blir 20 år = lastgammal

Ja, så tolkar du det. Oftast uppfattar man ju något som skryt utifrån ens egna förutsättningar - så jag förstår att du tänker så. Jag har inte kritiserat dig och dina val, varför känner du att du måste kritisera mig och mina val? Jag tänker heller inte kritisera dig, även om jag egentligen har ganska många åsikter om hur du lagt upp det. Backend utveckling, kreativ bransch... Jag arbetar med programmering. Sitter knappast och känner vilket kreativt jobb jag har om dagarna. Snarare otroligt flexibelt så jag kan arbeta när det passar familjen. Men visst!
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Tea) skrev 2021-09-11 14:21:15 följande:

@Maja

Det jag menar är tur är dels att du har ett yrke som du kunde frilansa som och samtidigt ha ansvar för barnen. Både att jobbet går att småjobba med på det viset du gjorde och att du måste haft otroligt lugna barn.

Ni verkar har också haft tur vad gäller hälsa och sömn. Det är inte ovanligt med sjukskrivning i samband med graviditet och förlossning och inte heller att småbarnsföräldrar hasar genom dagarna i ett töcken av sömnlöshet.

Du svarade inte på det, men om man har tillgång till barnvakt eller inte kan också ha stor betydelse för vad man klarar av under småbarnsåren. Alla har inte turen att ha det.

Era barn förefaller också vara friska och utan tex npf-problematik.

Mycket har flutit på bra för er, helt enkelt, vad det verkar.

Det du beskriver i ditt första stycke om folk omkring dig och när de studerat etc benämner inte jag att Göra karriär. De har bara pluggat och sen fått jobb helt enkelt. Att som småbarnsförälder skaffa och behålla ett jobb är inget ovanligt eller märkvärdigt, men att göra karriär är det. Det är just ditt ordval, karriär, som stökar till det tror jag.

Men i det stora hela tycker jag ju, och har också skrivit, att ni är ett bra exempel på att man kan bli förälder som ung på ett klokt och ansvarsfullt sätt. Jag skulle säga att er fina tillvaro låter som en bra kombo av planering och tur.

Jag vet inte om jag skulle kalla det för tur - i och med att jag valde just den utbildningen jag valde eftersom den ofta innebär just hög lön, enkelt att få arbete och flexibla arbetstider. Att jag dessutom kämpade på med en junior tjänst under heltidsstudierna, för att snabbt kunna avancera efteråt istället, var heller inte tur. Det var ett val jag gjorde. Och ja, vi har lugna barn. De första två i alla fall. Dock inget vi tog för givet (inte heller att de skulle vara friska). Och för att redogöra mer exakt för dig kunde det vara såhär:

07:00: barnen vaknar

08:00: frukost + maken åker till sitt jobb (när jag var hemma)

08:30: städa undan frukost

09:00: ut med barnen (öppen fsk, lekpark, föräldraträff och liknande)

11:00: hemma

11:30: lunch

12-14: barnen sover, jag arbetade 2 timmar

14:00: mellanmål

14-16:30: lek hemma eller ute

16:30: maken kommer hem

17:30: mat (makens ansvar)

18: bad, nattning (makens ansvar). Jag arbetar 1h

19:00: barnen sover

19-20: arbete 1h

20-vi lägger oss: par och egentid

Så kunde det se ut. Andra jag känner arbetade helger, andra åkte till jobb 18-22 på t.ex. butik. En hade egen frisörsalong och brukade ha med sina bebisar på jobbet med kunder fysiskt - det hade dock inte gått med just mina barn.

Ang. sömn har det varit olika. Barn 1 sov hela nätter från start. Barn 2 (som föddes när barn 1 var 10 månader) ammade varannan timme tills hon var 2 år. Märkligt nog måste amningshormonerna fungerat onormalt bra på just mig. Kände mig aldrig SÅ trött som många andra verkar! Tvillingarna har också sovit hela nätter från dag 1.

Ang. barnvakt. Makens föräldrar flyttade hem till hans mammas hemland (Australien) när han tagit studenten. De har hälsat på 1-2 gånger per år fram tills lock down (pandemin), så tvillingarna har de tyvärr inte ens träffat. Mina föräldrar bor 120 mil bort. De kommer en gång per år, vi hälsar på en gång per år. M.a.o. inget barnvaktande. Det vi har är ett grannpar med barn. Så ibland, kanske varannan månad, tar vi deras barn en kväll och natt, och de får till lite pardejt. Så tar de i sin tur våra en kväll varannan månad.

Med karriär i våra fall har min man jobbat på två olika företag sedan examen. Enormt lönelyft vid byte till företag 2, också rent ansvarsmässigt gick han från junior projektledare till senior projektledare på företag 2 och sedan till VD på företag 2. Jag gjorde min juniora tid under studierna, tog en senior roll snart efter examen. Bytte företag när jag var gravid med andra barnet och fick upp lönen med 15K. Plus startade min egna verksamhet (ett krav från min sida att börja jobba för företag 2 var att de skulle godkänna att jag startade eget vid sidan). Så ja, jag tycker att både jag och maken gjort karriär.

Allt detta nu redovisat för inget, antar jag. Du verkar ha en negativ bild av mig.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Gea) skrev 2021-09-11 15:59:04 följande:

Håller helt med dig om att ?allt man ska göra innan barn? verjlihen inte är något för alla. Jag har klarat mig gott utan att festa och allt vad man nu förväntas vilja.

Däremot som du säger, bo ihop, och en ekonomi som tål separation och sjukskrivning är oerhört viktigt

Håller med. Hade inget intresse av att festa, backpacka i Bali eller liknande. Vi ville ju specifikt bilda familj tidigt, så vi kämpade ju på med just den målbilden som motivation.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Tea) skrev 2021-09-11 19:48:23 följande:

@Maja

Varför skulle jag ha en dålig bild av dig? Jag har ju skrivit typ tre gånger att jag tycker att ni är ett föredöme. Det jag vänt mig mot är att du lagt fram det som att det vore lätt.

Bra jobbat, säger jag bara, nu när jag fått hela bilden! (Som också ger TS en realistisk bild av vilken arbetsinsats som krävs för att få det ni har.)

Det är din uppfattning, jag har hela tiden hävdat att vi gjort medvetna val i syfte att kunna skaffa barn som unga med bra förutsättningar. Om man nu tycker att det vi gjorde är överilat, då är det ju bara att ... göra mindre. TS är ändå 22 år, gissningsvis inte gjort samma val som vi, men från och med nu kan de satsa helhjärtat på att få en tillvaro som är vettig att skaffa barn i. Det kan gå eoner gånger bättre för dem redan vid 20 resp. 24 än nu vid 18 resp. 22, om de gör väldigt medvetna val och satsar stenhårt från och med nu.

Jag får bilden av att du har en negativ bild av mig, men samtidigt försökernatt inte riktigt visa det när du säger att du tycker jag är ett föredöme, för att sedan ifrågasätta. Jag upplever det som att du försöker få det att låta som att det måste vara något slags ouppnåeligt undantag, där vi främst haft tur och inte kämpat för det. Inte särskilt ödmjukt upplagt, från din sida. Det är du som lagt in att det varit lätt, att vi haft tur o.s.v. Min poäng har hela tiden varit just att det är fullt möjligt att skaffa barn som ung, och om man väntar några år är man fortfarande ung, men kan sätta sig i en bättre sits.

Nog om saken nu. Jag känner inte att jag orkar försöka "bevisa" något längre. TS och hans flickvän gör som de vill, men jag hoppas de försöker vara självförsörjande båda två innan.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Tea) skrev 2021-09-12 08:02:18 följande:

Mm. Jag kan förstå att det sett ut så även om det inte varit min mening. Jag tycker ju att ni har gjort bra val. Det jag velat få fram är just att det inte är enkelt att göra som ni. Jag vill inte att TS läser vad du skrivit och tänker att hans tjej ska klara allt det där. Någon annan skrev det lite mer rättframt, att det är stora krav på en tjej att kunna göra karriär och samtidigt ploppa ur sig en massa ungar. För jag skulle vilja påstå att de allra flesta inte klarar det.

Jag har mig själv och folk omkring mig som utgångspunkter. Många av oss hade inte kunnat göra det ni gjort. En del av den enkla anledningen att de inte har läshuvud nog för ett sånt jobb.

Vi är flera som varit sjukskrivna under graviditeterna och ett tag efter förlossningen (=lång frånvaro från arbetsmarknaden). Jag har bestående fysiska men som är ett hinder i vardagen. Pga det har vi flera år mellan barnen och det kan inte bli fler än två. Andra fick förlossningsdepressioner. Jag känner två familjer vars barn dött. Ytterligare fler som aldrig blev gravida ens. En trodde hon skulle kunna sköta företaget parallellt med barnet (lite som du frilansade), men fick ett barn som behövde konstant omsorg (frisk men klängig). Ett par andras barn fiöddes med allvarliga sjukdomar och funktionshinder. Bott på sjukhuset i flera perioder (=inte bra för karriären). En fick kämpa i flera år för ett småsyskon. Två förlorade sin partner i oväntade plötsliga dödsfall. En blev sjuk under sina studier, varpå examen flyttades fram ett par år.

Detta är inte något jag hittat på utan är riktiga människor i min omgivning. Och det är det jag menar med att ni har haft tur. Att på kort tid kunnat få fyra friska barn utan större problem och samtidigt göra karriär ÄR ett undantag. Kalla mig olyckskorp, men jag har sett tillräckligt för att inse att ingen bör räkna med att kunna göra det ni har gjort. Samtidigt som ni jobbat hårt har ni också mycket att vara tacksamma för.

Det var där skon klämde då. Just din omgivning är ovanligt otursdrabbad istället. Då kan jag se att det känns som tur när det inte går åt helvete för andra. Ungefär som den som uppfattar andras sätt som skryt, p.g.a. de egna valen.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Tea) skrev 2021-09-12 18:56:47 följande:

Du missar helt min poäng. Min omgivning är inte otursförföljd. Livet ser ut så här. Bara som exempel drabbas ca var åttonde nybliven förälder av förlossningsdepression. Ganska vanligt med andra ord.

För 10-15 år sedan hade jag också sagt att sånt där jag räknade upp var ovanligt. Vissa av händelserna är så klart det, men att drabbas av _någon_ form av olycka är desto vanligare.

Ju äldre jag blir desto mer medveten blir jag om allt som kan gå fel och samtidigt blir jag mer och mer tacksam för allt som går bra.

Okej, men de flesta drabbas inte av förlossningsdepression. Många, de flesta?, blir sjukskrivna som gravida, jag med, hyperemisis de första tre månaderna av alla graviditeterna (om du nu känner att du vill veta vad som gått dåligt för just mig). Men de flesta brukar klara av att fortsätta med sin sysselsättning hyfsat väl med anpassningar. De flesta åker hem från BB med sitt barn (eller neo då, i vårt fall), några få åker hem tomhänta för att sedan begrava sitt barn. De flesta lever ganska ordinära liv, vilket oftast går att ordna om man inte skaffar barn under gymnasietiden. Det löser sig oftast då med - men några år kan samtidigt göra stor skillnad om man väntar.

Ang. NPF förresten har min äldsta en diagnos, jag sitter inte och känner att jag haft otur för att han har det. Känns ledsamt att du ser på det så.

F.ö. håller jag med Gea.
Svar på tråden Råd till ungt par som vill skaffa barn? 18/22