Anonym (Tea) skrev 2021-09-11 14:21:15 följande:
@Maja
Det jag menar är tur är dels att du har ett yrke som du kunde frilansa som och samtidigt ha ansvar för barnen. Både att jobbet går att småjobba med på det viset du gjorde och att du måste haft otroligt lugna barn.
Ni verkar har också haft tur vad gäller hälsa och sömn. Det är inte ovanligt med sjukskrivning i samband med graviditet och förlossning och inte heller att småbarnsföräldrar hasar genom dagarna i ett töcken av sömnlöshet.
Du svarade inte på det, men om man har tillgång till barnvakt eller inte kan också ha stor betydelse för vad man klarar av under småbarnsåren. Alla har inte turen att ha det.
Era barn förefaller också vara friska och utan tex npf-problematik.
Mycket har flutit på bra för er, helt enkelt, vad det verkar.
Det du beskriver i ditt första stycke om folk omkring dig och när de studerat etc benämner inte jag att Göra karriär. De har bara pluggat och sen fått jobb helt enkelt. Att som småbarnsförälder skaffa och behålla ett jobb är inget ovanligt eller märkvärdigt, men att göra karriär är det. Det är just ditt ordval, karriär, som stökar till det tror jag.
Men i det stora hela tycker jag ju, och har också skrivit, att ni är ett bra exempel på att man kan bli förälder som ung på ett klokt och ansvarsfullt sätt. Jag skulle säga att er fina tillvaro låter som en bra kombo av planering och tur.
Jag vet inte om jag skulle kalla det för tur - i och med att jag valde just den utbildningen jag valde eftersom den ofta innebär just hög lön, enkelt att få arbete och flexibla arbetstider. Att jag dessutom kämpade på med en junior tjänst under heltidsstudierna, för att snabbt kunna avancera efteråt istället, var heller inte tur. Det var ett val jag gjorde. Och ja, vi har lugna barn. De första två i alla fall. Dock inget vi tog för givet (inte heller att de skulle vara friska). Och för att redogöra mer exakt för dig kunde det vara såhär:
07:00: barnen vaknar
08:00: frukost + maken åker till sitt jobb (när jag var hemma)
08:30: städa undan frukost
09:00: ut med barnen (öppen fsk, lekpark, föräldraträff och liknande)
11:00: hemma
11:30: lunch
12-14: barnen sover, jag arbetade 2 timmar
14:00: mellanmål
14-16:30: lek hemma eller ute
16:30: maken kommer hem
17:30: mat (makens ansvar)
18: bad, nattning (makens ansvar). Jag arbetar 1h
19:00: barnen sover
19-20: arbete 1h
20-vi lägger oss: par och egentid
Så kunde det se ut. Andra jag känner arbetade helger, andra åkte till jobb 18-22 på t.ex. butik. En hade egen frisörsalong och brukade ha med sina bebisar på jobbet med kunder fysiskt - det hade dock inte gått med just mina barn.
Ang. sömn har det varit olika. Barn 1 sov hela nätter från start. Barn 2 (som föddes när barn 1 var 10 månader) ammade varannan timme tills hon var 2 år. Märkligt nog måste amningshormonerna fungerat onormalt bra på just mig. Kände mig aldrig SÅ trött som många andra verkar! Tvillingarna har också sovit hela nätter från dag 1.
Ang. barnvakt. Makens föräldrar flyttade hem till hans mammas hemland (Australien) när han tagit studenten. De har hälsat på 1-2 gånger per år fram tills lock down (pandemin), så tvillingarna har de tyvärr inte ens träffat. Mina föräldrar bor 120 mil bort. De kommer en gång per år, vi hälsar på en gång per år. M.a.o. inget barnvaktande. Det vi har är ett grannpar med barn. Så ibland, kanske varannan månad, tar vi deras barn en kväll och natt, och de får till lite pardejt. Så tar de i sin tur våra en kväll varannan månad.
Med karriär i våra fall har min man jobbat på två olika företag sedan examen. Enormt lönelyft vid byte till företag 2, också rent ansvarsmässigt gick han från junior projektledare till senior projektledare på företag 2 och sedan till VD på företag 2. Jag gjorde min juniora tid under studierna, tog en senior roll snart efter examen. Bytte företag när jag var gravid med andra barnet och fick upp lönen med 15K. Plus startade min egna verksamhet (ett krav från min sida att börja jobba för företag 2 var att de skulle godkänna att jag startade eget vid sidan). Så ja, jag tycker att både jag och maken gjort karriär.
Allt detta nu redovisat för inget, antar jag. Du verkar ha en negativ bild av mig.