• Anonym (Ts)

Sommarschema för vuxna bonusar?????

Ställer frågan här för jag är smått irriterad över det här.

Har en sambo och vi har två vuxna barn vardera sen innan.

Skillnaden är att min äldsta har flyttat hemifrån och min yngsta tar studenten snart och ska därefter jobba hela sommaren och hitta på egna saker.

Fick igår höra att min sambo och hans ex har gjort ett schema för deras vuxna barn två veckor vv och jag känner att topplocket har gått.

Båda är över 20 och båda bor hemma och ingen jobbar. Vill ingen göra det så visst men på fullaste allvar så menar alltså sambon o hans ex att vi ska barnpassa hans vuxna ungar och hålla oss hemma alternativt ha med dem vart vi än åker.

Är detta rimligt?

• Svar på tråden Sommarschema för vuxna bonusar?????
  • Anonym (Ronja)
    Anonym (helt ok) skrev 2021-06-06 11:21:26 följande:

Varför tror du att barn i tonåren "vanligen" bara har ett boende? Det är inte vanligt före gymnasieålden åtminstone, och inte för alla då heller. 

Jag har två ungdomar som är 19-20 och de kör ungefär varannan vecka (om de är hemma), de studerar en del på annan ort också. De vill göra så för att träffa oss föräldrar ungefär lika mycket. Det gör man inte om man enbart bor på ena stället. 

Däremot har vi det verkligen inte som familjen i TS. Här flyter allt på bra och vill de inte vara varannan vecka behöver de inte - det är bara det att de vill det. 

Utgick från mig själv, jag tyckte inte om att hålla på att byta boende utan bodde hos min mamma och ena bror sen ca 10-11 års åldern. Besökte pappa då å då, tex middagar och gjorde saker med honom.

Mina föräldrar utgick från min vilja hur jag ville ha det. Att ha varannan vecka-boende låter bara påtvingat å jobbigt.

Separerar jag och min sambo tänker jag göra likadant. Vill min dotter tex bo med sin pappa så är det okej. Förutsatt att hon kan ta sig till mig när hon vill.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-25 22:24:44 följande:
    Jag är nog lite extra irriterad i år för trodde att vi kommit över den här tröskeln nu där hans barn ska klamra sig fast. Som sagt så märktes det inte riktigt på samma sätt förra året för då var vi hemma pga corona.

Nu vet jag ju hur fånigt det är annars också men trodde faktiskt inte att morsan kunde skicka in sitt semesterschema till sambon detta år också. Jag är fortfarande i chock!
    Hur går det TS?
  • Anonym (?)
    Anonym (Ronja) skrev 2021-06-04 10:51:54 följande:

Låter inte normalt. Vanligtvis i tonåren har man väl ett fast boende trots separerade föräldrar. Sen får man väl utgå ifrån det, alltså hur de vuxna barnen vill göra. Och hur det passar in i föräldrarnas schema. Låter inte klokt med förbestämda veckor?! Haha . Låter som barnen är 10 år

Varför tror du det? Många bor 50/50 växelvis tills de flyttar hemifrån, det är inget ovanligt. Att vara så osjälvständiga som TS beskriver makens vuxna barn är däremot ovanligt.
  • JeanetteNJ83

Låter inte alls normalt! När mina föräldrar var skilda så bodde jag mest hos pappa, någon natt här och där hos mamma men ingen frågade mig om dem skulle bort på någon utan nämnde det så att jag visste. Som vuxen sköter man väl sig själv, och man jobbar väl normalt sett på sommaren ändå.

• Anonym (Eget)

När "barnen" är i tonåren ska de ha stort eget inflytande på sitt boende. 50 50 är EN lösning, men det finns alla varianter. Gemensam vårdnad betyder inte att barnen ska bo 50 50. Det finns en del som tror att det är nån slags lag,

Det finns driftiga tonåringar som fixar jobb och är självständiga och så finns andra sorter. Ni med bonusar har ett extra ansvar att inte jämföra och värdera de olika ungdomarna. Det hjälper inte dem och inte er relation till dem.

Så trist med  trådar av bonusföräldrar som hissar sina egna barn och dissar sambons. 

• Anonym (Moln)

Du TS verkar inte respektera att dina bonus är annorlunda än dina egna.

Tråkig ton du har.

Tror inte för en sekund att de vill att du ska passa upp på dem.

Som bonusfamilj har man stort ansvar att behandla alla med respekt. Barnen är genetiskt hekt olika och kommer från olika uppväxtmiljö.

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (Eget) skrev 2021-06-29 11:06:06 följande:
    När "barnen" är i tonåren ska de ha stort eget inflytande på sitt boende. 50 50 är EN lösning, men det finns alla varianter. Gemensam vårdnad betyder inte att barnen ska bo 50 50. Det finns en del som tror att det är nån slags lag, Det finns driftiga tonåringar som fixar jobb och är självständiga och så finns andra sorter. Ni med bonusar har ett extra ansvar att inte jämföra och värdera de olika ungdomarna. Det hjälper inte dem och inte er relation till dem. Så trist med  trådar av bonusföräldrar som hissar sina egna barn och dissar sambons. 

Tonåringar? Svarade du i fel tråd nu?
  • Ess
    Anonym (Moln) skrev 2021-06-29 16:29:29 följande:

Tråkig ton du har.

Som bonusfamilj har man stort ansvar att behandla alla med respekt. Barnen är genetiskt hekt olika och kommer från olika uppväxtmiljö.

Vuxna människor ska behandlas som vuxna och inte som småbarn.
  • Ess
    Anonym (Eget) skrev 2021-06-29 11:06:06 följande:

Så trist med  trådar av bonusföräldrar som hissar sina egna barn och dissar sambons. 

Egna barn, andras ungar.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Moln) skrev 2021-06-29 16:29:29 följande:

Tråkig ton du har.

Tonåringar? Finns enbart en sådan här och hon hon är min och självgående. Skärp dig, ska vi barnvakta 20 plussare tycker du?
  • JeanetteNJ83
    Anonym (Ts) skrev 2021-06-30 00:22:41 följande:

Tonåringar? Finns enbart en sådan här och hon hon är min och självgående. Skärp dig, ska vi barnvakta 20 plussare tycker du?

Jag hade inte passat 20 plussare även om dem var mina. Och varför kräver ingen att dem har jobb om dem bor hemma? Om dem studerar heltid är det ju en annan sak? Förstår inte varför dem ens skulle vilja vara med er (no offense).

Menar inte detta illa alls, men har dem nån diagnos som gör att dem hålls tillbaka?
Svar på tråden Sommarschema för vuxna bonusar?????