• Anonym (Ts)

Sommarschema för vuxna bonusar?????

Ställer frågan här för jag är smått irriterad över det här.

Har en sambo och vi har två vuxna barn vardera sen innan.

Skillnaden är att min äldsta har flyttat hemifrån och min yngsta tar studenten snart och ska därefter jobba hela sommaren och hitta på egna saker.

Fick igår höra att min sambo och hans ex har gjort ett schema för deras vuxna barn två veckor vv och jag känner att topplocket har gått.

Båda är över 20 och båda bor hemma och ingen jobbar. Vill ingen göra det så visst men på fullaste allvar så menar alltså sambon o hans ex att vi ska barnpassa hans vuxna ungar och hålla oss hemma alternativt ha med dem vart vi än åker.

Är detta rimligt?

• Svar på tråden Sommarschema för vuxna bonusar?????
  • Anonym (X)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-25 09:41:12 följande:
    Fickpengar. Ingen betalar.
    Okej, och hur länge tänker han ge dem fickpengar?
    På riktigt? De är vuxna, och han bidrar till att de inte växer upp.
    Inser han det?

Jag förstår om det är svårt att hitta boende i storstadsregion, men det hör till att vuxenlivet att iaf vilja göra sig fri och klara sig själv.
    Vad är deras tankar för framtiden?
  • Anonym (N)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-25 07:31:22 följande:

Det är en helt annan sak att planera in gemensamma saker men det här börjar bli så löjligt.

Känner att de fortsätter leka småbarn o småbarnsföräldrar och hans ex är den drivande. Vet att min sambo tycker att det här är jobbigt och lite pinsamt men han låter det fortsätta.

Som vanligt det är din kille som är problemet här.

Han ska inte låta detta fortsätta.

Exet har inget att säga om hur ni gör hemma , så länge barn inte far illa.

( Jag förstår att dessa barn är vuxna. Jag menar rent allmänt. )
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-25 09:41:12 följande:
    Fickpengar. Ingen betalar.
    Då ska de inte ha fickpengar heller. Det borde väl ge dem motivation att skaffa ett jobb också.

Så länge de inte behöver kommer de inte ändra sig!
  • Anonym (jojo)
    Anonym (X) skrev 2021-05-25 09:42:25 följande:
    Ja. Och jag kan förstå henne.

Vad hade du rått henne till om hon skrivit en sån trådstart?
    Att TS och pappan planerar sin sommar såsom de önskar och att ungdomarna får leva sitt liv i sin mammas eller pappas hus. Uppdelningen av veckor under sommaren känns rimlig utifrån vem som får bekosta mat/uppehälle då ingen av ungdomarna har inkomst ännu. En matkassa kan fungera när ungdomarna är ensamma i huset. Även när TS och pappan är hemma kan ungdomarna få sköta sitt mer eller mindre men såklart bjudas in att delta när det passar och de vill. 
  • Fiona M

Vad säger din man om det hela? Hur vill han lösa det?

Han kan ju helt strunta i vad exet säger, deras gemensamma plikt har upphört, och samarbetet verkar ju inte ha funkat ändå, så vad har han att förlora på att sätta ner foten mot henne?

Men sen då?
    Vuxna barn betalar vanligtvis för sig hemma, och de bör definitivt hjälpa till med vardagssysslorna. Åtminstone det sistnämnda är föräldraansvar i mina ögon, även om man vill stötta dem ekonomiskt.
    Det gynnar ingen (och definitivt inte gruppdynamiken i hemmet) att behandla dem som barn.

Hur länge kan och vill han låta dem bo kvar?

• Dennadagdettaårdennastund
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-25 07:33:54 följande:

Det handlar om att då kan de inte vara ensamma hemma!

Vi som ska åka till Småland och hade planerat en lugn vecka i min sommarstuga måste ta med de små.

Ingen självmordsbenägen här men två väldigt krävande vuxna som vägrar att växa upp.

Haha ta med de "små" :)
  • Anonym (Ts)
    Anonym (förälder) skrev 2021-05-25 09:41:53 följande:

Vet egentligen inte riktigt vad som är problemet.

Att föräldrarna har koll på vart ungdomarna bor dvs hos vem under sommaren

är ju inget problem men undrar lite varför det skulle vara ett problem för er att åka till Småland en vecka även fast ungdomarna bor hos er då.

Det spelar väl ingen större roll om dom inte är bra på att städa te x, inget hade väl förväntat sig att dom skulle storstäda den veckan.

Behöver dom ens kunna laga mat? Dom klarar väl att köpa take away, sushi, Mc Donalds, köpa djupfryst och värma i mikron, koka pasta med färdiga köttbullar? 

Nej inte den bästa maten men vadå en vecka klarar man väl sig på det om man inte kan laga mat.

Visserligen är det ju bra om man lärt sina ungdomar att laga mat och städa och tvätta mm men förstår som sagt inte problemet med att vara borta en vecka även om inte ungdomarna kan det.

Har själv två barn, en i gymnasiet och en i högstadiet, ingen är speciellt bra på att laga mat men koka lite nudlar, värma köttbullar i mikron, stoppa in en färdig köpt lasagne mm i ugnen klarar dom.

Inte bryr jag mig om ifall dom hoppar över alla grönsaker mm när dom är själva.

Skulle dom köpa take away skulle det också vara ok.

Vad jag menar är att det inte behöver vara så krångligt, det behöver inte vara samma standard på allt som när en förälder gör allt när föräldrar är på semester.

Om det var så hade jag inte sagt ett pip. De kan bo här hela sommaren om dom vill men det handlar om att ta hand om, de vill inte vara ensamma i huset när vi åker till Småland utan då ska dom följa med eller så får vi åka dit när de är hos mamma.

Det är det här som driver mig till vansinne. Nu åker vi antagligen ändå eller iallafall jag men det här är inte normalt.
  • momjanet
    Anonym (Ja) skrev 2021-05-25 08:47:37 följande:
    Det finns ett ganska tydligt rätt och fel här, och det är att de där barnen misskötts under sin uppfostran genom att inte låta/lära dem att bli vuxna. Det är (i en familj utan fys/ps misshandel) bland det värsta man kan göra mot ett barn. Med det i åtanke skulle jag säga att ts har mest rätt av de två kvinnorna.
    Du pratar om de flesta barn i Sverige idag. Prata med vilken lärare som helst, det är så här barn generellt växer upp idag.
    Så åter igen, det handlar om att alla är olika och du har inte mest rätt bara för att du håller med TS. Det betyder bara att ni har samma åsikt, inget annat.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-25 10:13:18 följande:

Om det var så hade jag inte sagt ett pip. De kan bo här hela sommaren om dom vill men det handlar om att ta hand om, de vill inte vara ensamma i huset när vi åker till Småland utan då ska dom följa med eller så får vi åka dit när de är hos mamma.

Det är det här som driver mig till vansinne. Nu åker vi antagligen ändå eller iallafall jag men det här är inte normalt.

Nej om orsaken att barnen blir upprörda är att de inte vill vara ensamma hemmaså är det inte normalt. Därav mina frågor om barnen eller något av barnen har någon form av problematik som gör att de känner att de behöver ett yttre stöd.

Vad är 20åringarnas egna argument för att de inte klarar sig själva?

Jag skulle personligen inte haft något problem med om min 20åring vill hänga med mig på en liknande semester, hon vore varnt välkommen. Men utifrån hur du beskriver det är ju problemet att de inte anser sig kunna vara ensamma en vecka - och detär anmärkningsvärt. Det får ju mig att direkt tänka att de har problem i form av depression, missbruk, anorexi eller liknande. Att det finns någon orsak. Men om det inte gör det u drar jag verkligen vad ungdomarnas egna argument för att inte klara sog ensamma är.
  • Anonym (Ja)
    momjanet skrev 2021-05-25 10:33:23 följande:
    Du pratar om de flesta barn i Sverige idag. Prata med vilken lärare som helst, det är så här barn generellt växer upp idag.
    Så åter igen, det handlar om att alla är olika och du har inte mest rätt bara för att du håller med TS. Det betyder bara att ni har samma åsikt, inget annat.
    Tack Janet, jag ÄR lärare och vet mycket väl hur verkligheten ser ut. Du behöver inte göra det till en fråga om vem av dig och mig som har "mest rätt" eller om åsikter, att curla barn är fruktansvärt dålig för deras utveckling, det finns massor med forskning kring det och de flesta vuxna vet detta. Utom du då.
Svar på tråden Sommarschema för vuxna bonusar?????