• Anonym (Ts)

Sommarschema för vuxna bonusar?????

Ställer frågan här för jag är smått irriterad över det här.

Har en sambo och vi har två vuxna barn vardera sen innan.

Skillnaden är att min äldsta har flyttat hemifrån och min yngsta tar studenten snart och ska därefter jobba hela sommaren och hitta på egna saker.

Fick igår höra att min sambo och hans ex har gjort ett schema för deras vuxna barn två veckor vv och jag känner att topplocket har gått.

Båda är över 20 och båda bor hemma och ingen jobbar. Vill ingen göra det så visst men på fullaste allvar så menar alltså sambon o hans ex att vi ska barnpassa hans vuxna ungar och hålla oss hemma alternativt ha med dem vart vi än åker.

Är detta rimligt?

• Svar på tråden Sommarschema för vuxna bonusar?????
  • sextiotalist
    Anonym (jojo) skrev 2021-05-25 08:29:00 följande:
    Du har ju alltid nån väninna eller arbetskamrat att dra fram för att försöka stärka dina argument anekdotiskt. Och du är ju också helt otroligt uppfinningsrik i att hålla igång osannolika resonemang utifrån din egen begränsade erfarenhet som du försöker låtsas är allmängiltig för att du påstår att du känner nån som faktiskt.... 
    Men snälla du. ALLA här utgår från sina erfarenheter. Jag har aldrig skrivit att ALLA är så, jag har skrivit att det förekommer. 
    Vilken tur att du inte har någon i din krets som haft en vårdnadskonflikt, alla har haft toppenföräldrar, svärföräldrar som aldrig går över gränsen, endast lyckliga skilsmässor.
  • Anonym (X)
    sextiotalist skrev 2021-05-25 08:37:31 följande:
    Att curla är en sak, med det som ts beskriver är inte curling, det är bortskämda ungdomar som vägrar att bli vuxna och har troligen en mamma (kanske även en pappa) som inte vill släppa taget
    Är det inte curling? Hur?

Det här är vad Hougaard som myntade begreppet anger, och det tycker jag verkar passa in:

Begreppet curling i barnuppfostran innebär ursprungligen en föräldrastil där man skyddar och hjälper sina barn i en sådan omfattning att omsorgerna får negativa konsekvenser.

[...] resultatet av denna brist på motstånd [blir] både att barnen rustas dåligt för livet i allmänhet och att de inte lär sig att visa respekt för andra.

bokapsykolog.se/curlingforaldrar
  • Anonym (Ja)
    momjanet skrev 2021-05-25 08:38:38 följande:
    Jag tror ändå inte att hon gör det med flit och av ondo. För om man filosoferar, vem av er har mest rätt?
    Du tycker att ni har det, hon lär tycka att hon har det. Men objektivt? Det är det här med att tycka olika och kunna döma i det. Vem tycker rätt och vem tycker fel? Det är omöjligt att döma där och då kan man heller inte säga att jag har rätt och alla andra är dumma i huvudet och elaka. Förstår du hur jag tänker?
    Men visst, om hon uttryckligen säger att hon gör det för att hon vill fortsätta ha dem i beroendeställning så kommer jag hålla med dig men först då.

I vilket fall som helst, för att återgå till topic så ska ni inte vara hennes förlängda arm. Vill hon ha kontroll så får hon ha det men hon kan inte kräva att ni ska kontrollera by proxy. Det ger dessutom de unga ett val vilken tillvaro de vill leva. Ni ger dem på så sätt en möjlighet att välja. En kontrollerande tillvaro eller en med frihet.
    Det finns ett ganska tydligt rätt och fel här, och det är att de där barnen misskötts under sin uppfostran genom att inte låta/lära dem att bli vuxna. Det är (i en familj utan fys/ps misshandel) bland det värsta man kan göra mot ett barn. Med det i åtanke skulle jag säga att ts har mest rätt av de två kvinnorna.
  • sextiotalist
    momjanet skrev 2021-05-25 08:41:34 följande:
    Jag har iakttagit samma fenomen samt det att det aldrig går att ha rätt eller tycka olika. Människan har alltid rätt och alla andra fel. Det är så man agerar när man tr*llar. Sådant tigs bäst ihjäl.
    sextiotalist skrev 2021-05-25 08:37:31 följande:
    Så du är lika gammal som jag är?

Det jag skrev att det INTE hängde ihop med städning etc och att det fungerade utmärkt för de som inte var involverade i städning, att flytta hemifrån och skapa ett eget liv.
    Jag vet att det skilde sig i dels olika samhällsgrupper och olika samhällen. 
    Att curla är en sak, med det som ts beskriver är inte curling, det är bortskämda ungdomar som vägrar att bli vuxna och har troligen en mamma (kanske även en pappa) som inte vill släppa taget
    Lägg ner med din trollande argumentation. Argumentera sakligt så kanske du får svar.

Så jag trollar när jag skriver att problemet är inte att man inte involverar sina barn i städning, när jag skriver att det är andra saker som påverkar detta. Att det finns föräldrar som inte vill se sina barn som vuxna personer. 
    Så dessa inlägg om gränsöverskridande svärföräldrar är hittepå. Vuxna barn som blir upprörda för att deras föräldrar inte vill vara barnvakt stup i kvarten. 
    Att jag hävdar att problemet med dessa ungdomar som inte blir vuxna beror på helt andra saker än om de kan dammsuga på rätt sätt eller vet hur man diskar. Då trollar man.
    Jag skulle nog säga att man gör det väldigt enkelt för sig om man ser detta som en orsak.
    Det har kommit ett ganska nytt uttryck, helikopterföräldrar. Men visst ja, det är jag som nämner det, så det är ju endast trolleri från min sida.
  • Gameofthrones

Söndercurlade barn, stackars barn*sarkastisk ... Hur ska de klara sig utan de när kanske dom flyttar hemifrån?

Shit , våra barn, städar, tar hand om sina husdjur, lagar mat för det älskar det. 

Då skulle dem ha levt på 1900 -talet. istället eller tidigare så barnen får kött på bena. Vissa föräldrar idag alltså.(suck)

Nej ,jag tycker att de kunde ha pusshat barnen söka sommarjobb, deltid/heltid. De är vuxna, torkar dom själva sig på rumpan ? Efter toabesök? De hade varit skillnad på om barn hade omvårdnad för de hade handikapp och så. 

Ärligt talat kul med närvarande föräldrar men barnen är curlade. 

• Limeblad

Det låter ju helt sjukt! Du får planera din semester på egen hand men trist att det ska vara så.

• sextiotalist
    Anonym (X) skrev 2021-05-25 08:44:18 följande:
    Är det inte curling? Hur?

Det här är vad Hougaard som myntade begreppet anger, och det tycker jag verkar passa in:

Begreppet curling i barnuppfostran innebär ursprungligen en föräldrastil där man skyddar och hjälper sina barn i en sådan omfattning att omsorgerna får negativa konsekvenser.

[...] resultatet av denna brist på motstånd [blir] både att barnen rustas dåligt för livet i allmänhet och att de inte lär sig att visa respekt för andra.

bokapsykolog.se/curlingforaldrar
    Skulle nog beskriva det som helikopterföräldrar istället.

www.femina.se/halsa/barn-med-helikopterforaldrar-kan-fa-problem-som-vuxna/1831907

utforskasinnet.se/helikopterforaldrar-och-agendamodrar/
  • Anonym (Ja)
    Gameofthrones skrev 2021-05-25 08:48:32 följande:

Söndercurlade barn, stackars barn*sarkastisk ... Hur ska de klara sig utan de när kanske dom flyttar hemifrån?

Shit , våra barn, städar, tar hand om sina husdjur, lagar mat för det älskar det. 

Då skulle dem ha levt på 1900 -talet. istället eller tidigare så barnen får kött på bena. Vissa föräldrar idag alltså.(suck)

Nej ,jag tycker att de kunde ha pusshat barnen söka sommarjobb, deltid/heltid. De är vuxna, torkar dom själva sig på rumpan ? Efter toabesök? De hade varit skillnad på om barn hade omvårdnad för de hade handikapp och så. 

Ärligt talat kul med närvarande föräldrar men barnen är curlade. 

Vuxenblöjor är svaret!

Nej men skämt åsido, självklart har föräldrarna gjort barnen en björntjänst här. Det kan bli ett hårt uppvaknande, om det någonsin kommer. Jag misstänker att mamman kommer fortsätta hönsa i många år framöver.
  • Anonym (J)

Men hahaha!!! Varför bor de ens växelvist?! Varför jobbar de inte? Herregud...

Svar på tråden Sommarschema för vuxna bonusar?????