• Anonym (Ts)

Sommarschema för vuxna bonusar?????

Ställer frågan här för jag är smått irriterad över det här.

Har en sambo och vi har två vuxna barn vardera sen innan.

Skillnaden är att min äldsta har flyttat hemifrån och min yngsta tar studenten snart och ska därefter jobba hela sommaren och hitta på egna saker.

Fick igår höra att min sambo och hans ex har gjort ett schema för deras vuxna barn två veckor vv och jag känner att topplocket har gått.

Båda är över 20 och båda bor hemma och ingen jobbar. Vill ingen göra det så visst men på fullaste allvar så menar alltså sambon o hans ex att vi ska barnpassa hans vuxna ungar och hålla oss hemma alternativt ha med dem vart vi än åker.

Är detta rimligt?

• Svar på tråden Sommarschema för vuxna bonusar?????
  • Anonym (Ja)
    Karlington skrev 2021-05-26 17:26:11 följande:
    Jag har aldrig hört talas om sån forskning. Kan du berätta lite om vilka positiva resultat du anser att det har, och länka till forskningen?
    Hon tänker ev på den forskning som visar att barn som blir curlade mår psykiskt sett väldigt bra och om man tittar på mentala sjukdomar, självmord, depressioner mm så ligger den gruppen lägst.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Ja) skrev 2021-05-26 18:38:51 följande:
    Hon tänker ev på den forskning som visar att barn som blir curlade mår psykiskt sett väldigt bra och om man tittar på mentala sjukdomar, självmord, depressioner mm så ligger den gruppen lägst.
    Nu kanske det inte är det man tänker på i första hand om man pratar om ifall curling är positivt eller negativt däremot.....
  • Karlington
    Anonym (Ja) skrev 2021-05-26 18:38:51 följande:
    Vart hittar man den forskningen?
  • Karlington
    Anonym (Ja) skrev 2021-05-26 18:58:21 följande:
    hejlskov.se/om-curlingforaldraskapets-resultat-och-konsekvenser/
    Tack för länken! :)

Eh, det där var ju en jämförelse mellan "[b]arn som fått mycket hjälp av sina föräldrar" och [b]arn som inte fått mycket hjälp av sina föräldrar," med det senare  definierat som att "inte hjälpa sina barn mer än högst nödvändigt."

Det stämmer säkert att det är bättre att curla barn än att i stort sett skita i dem, men det var ju inte det diskussionen handlade om. :) Min uppfattning är att det troligtvis är bäst att ge barnen en balanserad mängd hjälp.

Sen står det ju också att det ger en positiv effekt att få hjälpa till hemma, då de får bättre betyg och har mindre risk att börja röka hasch.

Jag skulle gärna vilja se en studie som också jämförde en balanserad mängd hjälp med de två grupperna i studien.

(Skulle också gärna velat läsa den faktiska studien, men den är ju tyvärr på danska. Inte mycket att göra åt det. :( )
  • Anonym (Ja)
    Karlington skrev 2021-05-26 19:07:45 följande:
    Tack för länken! :)

Eh, det där var ju en jämförelse mellan "[b]arn som fått mycket hjälp av sina föräldrar" och [b]arn som inte fått mycket hjälp av sina föräldrar," med det senare  definierat som att "inte hjälpa sina barn mer än högst nödvändigt."

Det stämmer säkert att det är bättre att curla barn än att i stort sett skita i dem, men det var ju inte det diskussionen handlade om. :) Min uppfattning är att det troligtvis är bäst att ge barnen en balanserad mängd hjälp.

Sen står det ju också att det ger en positiv effekt att få hjälpa till hemma, då de får bättre betyg och har mindre risk att börja röka hasch.

Jag skulle gärna vilja se en studie som också jämförde en balanserad mängd hjälp med de två grupperna i studien.

(Skulle också gärna velat läsa den faktiska studien, men den är ju tyvärr på danska. Inte mycket att göra åt det. :( )
    Ja det är ju så det definieras enligt forskarna i studien för att skilja de olika grupperna åt. Curling känns mest som ett slanguttryck i sammanhanget för att folk snabbt ska förstå vad som menas. Nu har du iaf fått länken där det berättas om studien kring curling och psykiskt mående men om du vill läsa den riktiga studien kanske det går att översätta automatiskt i webbläsaren eller så kanske det finns andra lösningar.
  • Karlington
    Anonym (Ja) skrev 2021-05-26 19:15:39 följande:
    Ja det är ju så det definieras enligt forskarna i studien för att skilja de olika grupperna åt.
    Jo, men min poäng var ju som sagt att curling inte jämfördes med balanserad barnuppfostran. Det var ju bara en jämförelse mellan curling och folk som i stort sett skiter i sina barn.
  • Karlington
    Karlington skrev 2021-05-26 20:09:04 följande:
    Jo, men min poäng var ju som sagt att curling inte jämfördes med balanserad barnuppfostran. Det var ju bara en jämförelse mellan curling och folk som i stort sett skiter i sina barn.
    Också värt att notera att curling bara kom tvåa av grupperna som jämfördes.
  • Anonym (Ja)
    Karlington skrev 2021-05-26 20:09:04 följande:
    Då kanske du har missförstått innebörden tyvärr.
  • Karlington
    Anonym (Ja) skrev 2021-05-26 20:27:44 följande:
    Då kanske du har missförstått innebörden tyvärr.
    Nej, inte alls. Jag gick igenom det i viss detalj ovan i #126. :)
Svar på tråden Sommarschema för vuxna bonusar?????