• Karlington

Sommarschema för vuxna bonusar?????

Anonym (Ts) skrev 2021-05-25 07:23:16 följande:

Ställer frågan här för jag är smått irriterad över det här.

Har en sambo och vi har två vuxna barn vardera sen innan.

Skillnaden är att min äldsta har flyttat hemifrån och min yngsta tar studenten snart och ska därefter jobba hela sommaren och hitta på egna saker.

Fick igår höra att min sambo och hans ex har gjort ett schema för deras vuxna barn två veckor vv och jag känner att topplocket har gått.

Båda är över 20 och båda bor hemma och ingen jobbar. Vill ingen göra det så visst men på fullaste allvar så menar alltså sambon o hans ex att vi ska barnpassa hans vuxna ungar och hålla oss hemma alternativt ha med dem vart vi än åker.

Är detta rimligt?

Jag fattar inte riktigt. Är det bara att de ska bo där? Ja, det låter isf rimligt. Det är ganska svårt för de flesta att få jobb nu i coronatider, särskilt unga utan erfarenhet eller utbildning, så så länge de aktivt söker jobb eller utbildning låter det ju vettigt.

Fattar inte det där med att ni ska "barnpassa" eller ha dem med vart ni än åker. 20-åringar klarar väl att vara ensamma. Tror inte ens de vill vara med mamma eller pappa hela dygnet, heh. :)
  • Karlington
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-25 22:39:45 följande:
    De ska vara där vi är enligt mamman och dom själva. Inte ensamma! Vill vi åka till Småland får vi antingen ta med eller invänta barnfria veckan. Om det handlade om att de hade bott hemma hade jag inte sagt ett ljud, min yngsta är ju kanske hemma i perioder när vi är iväg.

Det låter lite löjligt. Så länge det finns mat i kylskåpet (eller pengar till det) o.s.v. så kan en 20-åring klara sig själv. Mina föräldrar reste bort över helgen ibland innan jag ens var myndig, men inte tusan brydde jag mig om det. Det vara bara lite kul att kunna spela dataspel hardcore hela helgen med polare. :)

Det låter som att mamman curlar ganska hårt här.

Sen kan det ju vara så i det här fallet att ungarna bara vill följa med till Småland. :) Det kan ju vara lite tråkigt för dem om ni har en "familjeresa" där de inte får följa med, och isf förstår jag dem.

• Karlington
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-25 22:50:33 följande:
    Det är ju så jag jobbat med mina men här kan jag inte ens minnas att det hänt, är inte vi hemma en helg så åker båda till mamman som då surar för att hon inte blev barnfri.. Har aldrig hänt att dom är ensamma hemma här eller där om jag ska vara ärlig, inte ens ihop.

Familjeresa är det inte för det är bara för mig och sambon så då kallas det väl för parresa. Det tycker jag att vi är värda!
    Där är problemet, de är söndercurlade. De måste ju för sjutton 20 år gamla kunna vara ensamma hemma en helg! Om det är maten som är problemet så frys ner åt dem och säg hur många minuter i mikron, alternativ ge Thai- eller pizzapengar, heh. :)

(Och lär dem laga mat om de inte kan.)

Helt okej med parresor. Blir mamman sur får hon väl vara det.

Herregud, jag var ganska bortskämd som liten, men att inte kunna vara själv en helg när man är 20 år gammal...
  • Karlington
    momjanet skrev 2021-05-26 17:01:39 följande:
    Det finns forskning som visar att curling är bra. Allt beror på vilket perspektiv man har och vilket resultat man vill ha.
    Jag har aldrig hört talas om sån forskning. Kan du berätta lite om vilka positiva resultat du anser att det har, och länka till forskningen?
  • Karlington
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-26 17:23:41 följande:
    Jag tycker sönderdaltade är en bättre benämning för det är värre än curling i det här fallet, det är nåt annat mycket värre. Det är en sammanväxt symbios mor och vuxna barn emellan och jag kan säga att den känslomässiga utpressningen som speciellt hans ena ?unge? visar är daglig här.

Det är inte maten som är problemet heller. Båda visar gladeligen upp sina matkunskaper när pappa tittar på, värre när vi inte är hemma för då kan dom ingenting.
    Då får du ta upp vad du skrev här med pappan och sen får ni gemensamt säga till ungarna och mamman att det blir inte som de vill.
  • Karlington
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-26 17:34:18 följande:
    Jag står inte ut längre, nu får det vara bra! Jag har alltid resonerat precis som dig men jag har också insett att det är mycket mer komplicerat i det här fallet.

Den ena är väldigt manipulativ och pysslar med känslomässig utpressning, ingen diagnos där men hen är den drivande och väldigt beräknande. Även jag som är rak i min kommunikation kan se hur svåra båda är att hantera.
    Du har fått 11 sidor med kommentarer här, och den stora majoriteten säger alla i stort sett samma sak. Det är tid för handling. ;)
  • Karlington
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-26 17:41:06 följande:
    Fast det är som jag sa igår till honom, båda är kontrollfreaks. Jag tror att det är bättre att säga, välkomna att bo här bäst ni vill men nu åker vi iväg och vi får se vart vi hamnar och när vi kommer hem.

Jag tycker inte att mamman eller hans barn har rätt att veta exakt vad vi gör och när, det föder bara deras kontrollbehov har jag märkt. Det är ju det dom vill också, veta exakt vad vi gör.
    Det låter i mina öron något konstigt att åka iväg och vägra berätta vart, men det kvittar nog. Problemet är ju inte att de undrar vart ni ska åka utan att de inte klarar sig (eller väljer att inte klara sig) själva.
  • Karlington
    Anonym (Ja) skrev 2021-05-26 18:38:51 följande:
    Hon tänker ev på den forskning som visar att barn som blir curlade mår psykiskt sett väldigt bra och om man tittar på mentala sjukdomar, självmord, depressioner mm så ligger den gruppen lägst.
    Vart hittar man den forskningen?
  • Karlington
    Anonym (Ja) skrev 2021-05-26 18:58:21 följande:
    hejlskov.se/om-curlingforaldraskapets-resultat-och-konsekvenser/
    Tack för länken! :)

Eh, det där var ju en jämförelse mellan "[b]arn som fått mycket hjälp av sina föräldrar" och [b]arn som inte fått mycket hjälp av sina föräldrar," med det senare  definierat som att "inte hjälpa sina barn mer än högst nödvändigt."

Det stämmer säkert att det är bättre att curla barn än att i stort sett skita i dem, men det var ju inte det diskussionen handlade om. :) Min uppfattning är att det troligtvis är bäst att ge barnen en balanserad mängd hjälp.

Sen står det ju också att det ger en positiv effekt att få hjälpa till hemma, då de får bättre betyg och har mindre risk att börja röka hasch.

Jag skulle gärna vilja se en studie som också jämförde en balanserad mängd hjälp med de två grupperna i studien.

(Skulle också gärna velat läsa den faktiska studien, men den är ju tyvärr på danska. Inte mycket att göra åt det. :( )
  • Karlington
    Anonym (Ja) skrev 2021-05-26 19:15:39 följande:
    Ja det är ju så det definieras enligt forskarna i studien för att skilja de olika grupperna åt.
    Jo, men min poäng var ju som sagt att curling inte jämfördes med balanserad barnuppfostran. Det var ju bara en jämförelse mellan curling och folk som i stort sett skiter i sina barn.
  • Karlington
    Karlington skrev 2021-05-26 20:09:04 följande:
    Jo, men min poäng var ju som sagt att curling inte jämfördes med balanserad barnuppfostran. Det var ju bara en jämförelse mellan curling och folk som i stort sett skiter i sina barn.
    Också värt att notera att curling bara kom tvåa av grupperna som jämfördes.
  • Karlington
    Anonym (Ja) skrev 2021-05-26 20:27:44 följande:
    Då kanske du har missförstått innebörden tyvärr.
    Nej, inte alls. Jag gick igenom det i viss detalj ovan i #126. :)
  • Karlington
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-26 21:33:31 följande:
    Fast dom klarar ju sig själva. Det är stor skillnad mot att välja att inte vilja klara sig själva.
    Åk, bara åk!
  • Karlington
    momjanet skrev 2021-05-27 16:49:17 följande:
    Diskussionen uppstod när en person som påstod sig vara lärare, hävdade att all curling är av ondo och hon visste bäst för att hon var lärare.

För att förkasta resultatet måste man grotta ner sig mer än de få meningarna du här refererar. Du verkar se det mycket svartvitt. För att förstå måste man läsa in på hur de definierat det.
    För de lär inte ha jämfört curlande föräldrar med vanvårdande utan curlande mot mer, som du kallar det, balanserade.
    momjanet skrev 2021-05-27 16:50:33 följande:
    Säger de eller du efter att ha tolkat meningen "inte hjälpa sina barn mer än högst nödvändigt".

Skiter man i sina barn hjälper man dem inte alls...

Jag ber om ursäkt om jag uttryckte mig klumpigt. Okej, de jämförde "[b]arn som fått mycket hjälp av sina föräldrar" med de barn som har föräldrar som "inte hjälp[te] sina barn mer än högst nödvändigt." Det tycker jag är en obalanserad uppställning. Det finns ju en medelväg mellan "mycket hjälp" och ingen hjälp "mer än högst nödvändigt" som borde ingått i forskningen.

Dessutom bör man notera att de barn som angavs som "curlade" inte hade bäst utfall. De bästa resultaten hade gruppen som fick mycket hjälp, men som också fick hjälpa till hemma.
Svar på tråden Sommarschema för vuxna bonusar?????