• Anonym (Ts)

Sommarschema för vuxna bonusar?????

Ställer frågan här för jag är smått irriterad över det här.

Har en sambo och vi har två vuxna barn vardera sen innan.

Skillnaden är att min äldsta har flyttat hemifrån och min yngsta tar studenten snart och ska därefter jobba hela sommaren och hitta på egna saker.

Fick igår höra att min sambo och hans ex har gjort ett schema för deras vuxna barn två veckor vv och jag känner att topplocket har gått.

Båda är över 20 och båda bor hemma och ingen jobbar. Vill ingen göra det så visst men på fullaste allvar så menar alltså sambon o hans ex att vi ska barnpassa hans vuxna ungar och hålla oss hemma alternativt ha med dem vart vi än åker.

Är detta rimligt?

• Svar på tråden Sommarschema för vuxna bonusar?????
  • Mandel

Enda anledningen till att jag skulle tvinga med 2 vuxna barn som inte vill vara med vore om de hade någon form av problematik och då i form av dåligt umgänge så det riskerades att bli fest och party i mitt hem om jag lämnade dem hemma. Annars skulle de självklart lämnas hemma och få sköta/klara sig själva om de absolut inte vore en tillgång att umgås med så jag ville ha med dem och de själva ville följa med.
    Aldrig att jag skulle stanna hem och städa och laga mat åt vuxna.

Äldsta sonen blir 17 i sommar och han ville inte ens vara med på semester förra sommaren för han ville hellre jobba och han har samma planer i år. 

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-25 07:33:54 följande:

Det handlar om att då kan de inte vara ensamma hemma!

Vi som ska åka till Småland och hade planerat en lugn vecka i min sommarstuga måste ta med de små.

Ingen självmordsbenägen här men två väldigt krävande vuxna som vägrar att växa upp.

Anonym (Ts) skrev 2021-05-25 07:33:54 följande:

Det handlar om att då kan de inte vara ensamma hemma!

Vi som ska åka till Småland och hade planerat en lugn vecka i min sommarstuga måste ta med de små.

Ingen självmordsbenägen här men två väldigt krävande vuxna som vägrar att växa upp.

Vad är orsaken till att föräldern du lever med anser att de inte kan vara ensamma hemma? Vad är det hen tror kan hända?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Ja) skrev 2021-05-25 09:32:41 följande:

Fast... du måste ju inte :) Låt honom sköta sina "barn", du kan åka på en härlig semester medan han har dem hemma! :D

Jag kommer åka oavsett vad och jag tror att han säkert följer med.
  • Anonym (X)

Betalar de nåt hemma, eller får de fortfarande fickpengar av föräldrarna?

• Anonym (Ts)
    Anonym (Sara) skrev 2021-05-25 09:35:13 följande:

Vad är orsaken till att föräldern du lever med anser att de inte kan vara ensamma hemma? Vad är det hen tror kan hända?

Han tror ingenting men de säger att dom inte vill vara ensamma bara. Mamman är orolig att de ska festa, båda får lagligt gå på systemet så jag kan inte se problemet.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-25 08:00:32 följande:

Han har sagt att vi åker iväg till båda och att de får komma och gå som de vill hemma.

Då blev hans äldsta upprörd och blandade in mamman där hon då krävde att de behöver omvårdnad och uppsyn hela sommaren.

Båda har jag lärt upp att laga mat o båda har körkort så ingen skulle svälta ihjäl.

Vad säger den äldsta när pappan pratar med hen? Vad är det som upprör hen? Har pappan någon kommunikation direkt med sina barn eller går allt genom deras mamma?

Har något av barnen något problem som gör att de behöver stöd, tex anorexia eller missbruk? Eller vad menar det (barnen själva då) att det är för omvårdnad som de behöver?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (X) skrev 2021-05-25 09:38:21 följande:

Betalar de nåt hemma, eller får de fortfarande fickpengar av föräldrarna?

Fickpengar. Ingen betalar.
  • Anonym (jojo)
    Anonym (X) skrev 2021-05-25 09:19:33 följande:
    Vad anser du hade varit ett rimligt problem för TS som hon sen var tvungen att be på?
    Vad i det tror du är fejk, vad tror du är sant?
    Att hon är trött på mannens ungar och hade hoppats/förväntat sig att de skulle ha flyttat ut ur hennes hem vid det här laget. 
  • Anonym (förälder)

Vet egentligen inte riktigt vad som är problemet.
    Att föräldrarna har koll på vart ungdomarna bor dvs hos vem under sommaren
    är ju inget problem men undrar lite varför det skulle vara ett problem för er att åka till Småland en vecka även fast ungdomarna bor hos er då.

Det spelar väl ingen större roll om dom inte är bra på att städa te x, inget hade väl förväntat sig att dom skulle storstäda den veckan.

Behöver dom ens kunna laga mat? Dom klarar väl att köpa take away, sushi, Mc Donalds, köpa djupfryst och värma i mikron, koka pasta med färdiga köttbullar? 
    Nej inte den bästa maten men vadå en vecka klarar man väl sig på det om man inte kan laga mat.

Visserligen är det ju bra om man lärt sina ungdomar att laga mat och städa och tvätta mm men förstår som sagt inte problemet med att vara borta en vecka även om inte ungdomarna kan det.

Har själv två barn, en i gymnasiet och en i högstadiet, ingen är speciellt bra på att laga mat men koka lite nudlar, värma köttbullar i mikron, stoppa in en färdig köpt lasagne mm i ugnen klarar dom.
    Inte bryr jag mig om ifall dom hoppar över alla grönsaker mm när dom är själva.
    Skulle dom köpa take away skulle det också vara ok.

Vad jag menar är att det inte behöver vara så krångligt, det behöver inte vara samma standard på allt som när en förälder gör allt när föräldrar är på semester.

• Anonym (X)
    Anonym (jojo) skrev 2021-05-25 09:41:17 följande:
    Att hon är trött på mannens ungar och hade hoppats/förväntat sig att de skulle ha flyttat ut ur hennes hem vid det här laget. 
    Ja. Och jag kan förstå henne.

Vad hade du rått henne till om hon skrivit en sån trådstart?
Svar på tråden Sommarschema för vuxna bonusar?????