• Anonym (Ts)

Sommarschema för vuxna bonusar?????

Ställer frågan här för jag är smått irriterad över det här.

Har en sambo och vi har två vuxna barn vardera sen innan.

Skillnaden är att min äldsta har flyttat hemifrån och min yngsta tar studenten snart och ska därefter jobba hela sommaren och hitta på egna saker.

Fick igår höra att min sambo och hans ex har gjort ett schema för deras vuxna barn två veckor vv och jag känner att topplocket har gått.

Båda är över 20 och båda bor hemma och ingen jobbar. Vill ingen göra det så visst men på fullaste allvar så menar alltså sambon o hans ex att vi ska barnpassa hans vuxna ungar och hålla oss hemma alternativt ha med dem vart vi än åker.

Är detta rimligt?

• Svar på tråden Sommarschema för vuxna bonusar?????
  • Karlington
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-25 07:23:16 följande:

Ställer frågan här för jag är smått irriterad över det här.

Har en sambo och vi har två vuxna barn vardera sen innan.

Skillnaden är att min äldsta har flyttat hemifrån och min yngsta tar studenten snart och ska därefter jobba hela sommaren och hitta på egna saker.

Fick igår höra att min sambo och hans ex har gjort ett schema för deras vuxna barn två veckor vv och jag känner att topplocket har gått.

Båda är över 20 och båda bor hemma och ingen jobbar. Vill ingen göra det så visst men på fullaste allvar så menar alltså sambon o hans ex att vi ska barnpassa hans vuxna ungar och hålla oss hemma alternativt ha med dem vart vi än åker.

Är detta rimligt?

Jag fattar inte riktigt. Är det bara att de ska bo där? Ja, det låter isf rimligt. Det är ganska svårt för de flesta att få jobb nu i coronatider, särskilt unga utan erfarenhet eller utbildning, så så länge de aktivt söker jobb eller utbildning låter det ju vettigt.

Fattar inte det där med att ni ska "barnpassa" eller ha dem med vart ni än åker. 20-åringar klarar väl att vara ensamma. Tror inte ens de vill vara med mamma eller pappa hela dygnet, heh. :)
  • Anonym (Ts)
    Karlington skrev 2021-05-25 22:34:47 följande:

Jag fattar inte riktigt. Är det bara att de ska bo där? Ja, det låter isf rimligt. Det är ganska svårt för de flesta att få jobb nu i coronatider, särskilt unga utan erfarenhet eller utbildning, så så länge de aktivt söker jobb eller utbildning låter det ju vettigt.

Fattar inte det där med att ni ska "barnpassa" eller ha dem med vart ni än åker. 20-åringar klarar väl att vara ensamma. Tror inte ens de vill vara med mamma eller pappa hela dygnet, heh. :)

De ska vara där vi är enligt mamman och dom själva. Inte ensamma! Vill vi åka till Småland får vi antingen ta med eller invänta barnfria veckan. Om det handlade om att de hade bott hemma hade jag inte sagt ett ljud, min yngsta är ju kanske hemma i perioder när vi är iväg.
  • Karlington
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-25 22:39:45 följande:
    De ska vara där vi är enligt mamman och dom själva. Inte ensamma! Vill vi åka till Småland får vi antingen ta med eller invänta barnfria veckan. Om det handlade om att de hade bott hemma hade jag inte sagt ett ljud, min yngsta är ju kanske hemma i perioder när vi är iväg.

Det låter lite löjligt. Så länge det finns mat i kylskåpet (eller pengar till det) o.s.v. så kan en 20-åring klara sig själv. Mina föräldrar reste bort över helgen ibland innan jag ens var myndig, men inte tusan brydde jag mig om det. Det vara bara lite kul att kunna spela dataspel hardcore hela helgen med polare. :)

Det låter som att mamman curlar ganska hårt här.

Sen kan det ju vara så i det här fallet att ungarna bara vill följa med till Småland. :) Det kan ju vara lite tråkigt för dem om ni har en "familjeresa" där de inte får följa med, och isf förstår jag dem.

• Anonym (Ts)
    Karlington skrev 2021-05-25 22:42:37 följande:

Det låter lite löjligt. Så länge det finns mat i kylskåpet (eller pengar till det) o.s.v. så kan en 20-åring klara sig själv. Mina föräldrar reste bort över helgen ibland innan jag ens var myndig, men inte tusan brydde jag mig om det. Det vara bara lite kul att kunna spela dataspel hardcore hela helgen med polare. :)

Det låter som att mamman curlar ganska hårt här.

Sen kan det ju vara så i det här fallet att ungarna bara vill följa med till Småland. :) Det kan ju vara lite tråkigt för dem om ni har en "familjeresa" där de inte får följa med, och isf förstår jag dem.

Det är ju så jag jobbat med mina men här kan jag inte ens minnas att det hänt, är inte vi hemma en helg så åker båda till mamman som då surar för att hon inte blev barnfri.. Har aldrig hänt att dom är ensamma hemma här eller där om jag ska vara ärlig, inte ens ihop.

Familjeresa är det inte för det är bara för mig och sambon så då kallas det väl för parresa. Det tycker jag att vi är värda!
  • Anonym
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-25 22:39:45 följande:
    Familjeterapi? Ni behöver verktyg för att det är ni som bestämmer över er familj, inte hans ex.
    Nu är de inte försörjningsskyldiga över sina barn längre och då kan samarbetet upphöra. 
  • Shakira88

Jag har inte läst hela tråden så det kanske står nånstans. Men vad tycker din man om detta?

Det känns helt orimligt för mig...

Mina barn bor här på heltid nu , de är 16 och 18. Och ingen av dom vill i år följa med mig på semester. De är så stora och självständiga att jag kan sticka iväg egentligen hur jag vill. Ändå har min dotter diabetes.

Sonen ska sommarjobba så jag vet att någon är hemma och tar hand om vovven hela sommaren.

• Karlington
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-25 22:50:33 följande:
    Det är ju så jag jobbat med mina men här kan jag inte ens minnas att det hänt, är inte vi hemma en helg så åker båda till mamman som då surar för att hon inte blev barnfri.. Har aldrig hänt att dom är ensamma hemma här eller där om jag ska vara ärlig, inte ens ihop.

Familjeresa är det inte för det är bara för mig och sambon så då kallas det väl för parresa. Det tycker jag att vi är värda!
    Där är problemet, de är söndercurlade. De måste ju för sjutton 20 år gamla kunna vara ensamma hemma en helg! Om det är maten som är problemet så frys ner åt dem och säg hur många minuter i mikron, alternativ ge Thai- eller pizzapengar, heh. :)

(Och lär dem laga mat om de inte kan.)

Helt okej med parresor. Blir mamman sur får hon väl vara det.

Herregud, jag var ganska bortskämd som liten, men att inte kunna vara själv en helg när man är 20 år gammal...
  • Anonym (Teddy)

Men vad säger mannen då? Har du svarat på det?

• Anonym (Motiveraochplanera)

Hej, först måste du ju få med din sambo helhjärtat på att det behövs en förändring. Pröva och se om ni kan få tid för ngn typ av par/familjeterapi så snart som möjligt. Det spelar nog ingen roll i vems regi, du ser ju på svaren här att alla är överens om att de unga vuxna behöver hjälp att bli just det. ( Kanske ska du visa honom din tråd.)

När han insett nödvändigheten är det dags för en plan. På kort sikt kan ni ju planera för semestern så att ?barnen? har två alternativ1) stanna hemma och rå sig själva. 2) följa med till Småland och bo i tält och givetvis inget Wi-Fi el dyl. TVn har gått sönder etc.

Planera gärna in flera utflykter före och efter semestern till aktiviteter ni vet de inte gillar. Visst de får följa med om de är trevliga, men också avstå.

• momjanet
    Anonym (Ja) skrev 2021-05-25 13:16:07 följande:
    Tack Janet, jag ÄR lärare och vet mycket väl hur verkligheten ser ut. Du behöver inte göra det till en fråga om vem av dig och mig som har "mest rätt" eller om åsikter, att curla barn är fruktansvärt dålig för deras utveckling, det finns massor med forskning kring det och de flesta vuxna vet detta. Utom du då.
    Då ska du heller inte göra det. Kräv inte av andra det som du själv inte klarar av att göra.
    För sanningen är att du inte alls har mest rätt bara för att du påstår att du är lärare.
    För övrigt ska man kunna bevisa alla sina påståenden och du kommer med många men bevisar inget.

Det finns forskning som visar att curling är bra. Allt beror på vilket perspektiv man har och vilket resultat man vill ha.
Svar på tråden Sommarschema för vuxna bonusar?????