Inlägg från: Anonym (Teddy) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Teddy)

Sommarschema för vuxna bonusar?????

sextiotalist skrev 2021-05-25 08:11:56 följande:

Det är jättesvårt att få sommarjobb idag. Det var svårt innan pandemin och är än svårare idag. 

Arbeten som inte kräver någon utbildning är det 13 på dussinet som söker idag.  Misstänker att ungdomar som inte har något eget driv har än svårare

Äldre och handikappomsorgen i min kommun har fortfarande inte löst all sommarbemanning. Det brukar vara likadant varje sommar. Det är säkert inte bara i min kommun som det är så. Det behövs ingen erfarenhet.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (M) skrev 2021-05-25 18:04:17 följande:

Vad som krävs beror på kommun. I min kommun(landsbygd) är man mycket noga mer erfarenhet eller utbildning. Man har gjort undantag men de får oftast sluta efter några veckor.

Visst finns det kommuner som anställer vad som helst men de kommunerna blir färre och färre iom att de fått ögonen på sig, både IVO och regeringen i spåren av pandemin.

Men det betyder också att man inte har löst sommarbemanningen på vissa håll. På en avdelning på mitt jobb är semestrarna inställda.

Men i vilket fall, söker man inte så får man garanterat inget. De kan bara få ett nej.

På vilka grunder kan man ställa in semestrarna helt? Man är väl skyldig att kunna erbjuda minst fyra veckor ( behöver inte vara sammanhållande) under maj/juni/juli/augusti?
  • Anonym (Teddy)

Men vad säger mannen då? Har du svarat på det?

• Anonym (Teddy)
    Anonym (M) skrev 2021-05-25 21:27:23 följande:

Det är möjligt att dra in semester, det var det som hände vårdpersonalen i somras på IVA pga pandemin. Minns du?

Man har rätt till 4 veckors sammanhängande semester men det går att dra in och beordra in personalen.

Jag känner naturligtvis till situationen på våra sjukhus under pandemin. Detta gällde handikapp och äldrevården som kommunen ansvarar för.

Helt orimligt om det finns kommuner som kräver att alla sommarvikarier ska vara utbildade undersköterskor (förstod jag dig rätt att det var så du menade? Ber om ursäkt annars) med följden att en del ordinarie personal får sin sommarsemester indragen. Det är väl klart att det inte finns ett sådant överskott av undersköterskor som i tio månader bara går och väntar på att få lov att sommarjobba under åtta veckor. Jag har under mina år inom äldrevården aldrig stött på en vårdtagare som inte har förståelse för att saker och ting inte riktigt fungerar som vanligt under sommaren med alla vikarier. Vårdtagarna förstår att den ordinarie personalen behöver semester och att många vikarier är oerfarna. Och detta gäller ju inte bara vården. Inom de flesta branscher gissar jag att man är beredd på att de man anställer till sommaren inte presterar lika bra som ordinarie personal (såvida man inte är cuf:are då förstås ha ha). Men detta var ett avsteg från vad ts vill diskutera. Jag bara reagerade på att du sa att en del kommuner drar in semestrar för att dom inte kan hitta undersköterskor till äldrevården.
Svar på tråden Sommarschema för vuxna bonusar?????