• Anonym (Ts)

Sommarschema för vuxna bonusar?????

Ställer frågan här för jag är smått irriterad över det här.

Har en sambo och vi har två vuxna barn vardera sen innan.

Skillnaden är att min äldsta har flyttat hemifrån och min yngsta tar studenten snart och ska därefter jobba hela sommaren och hitta på egna saker.

Fick igår höra att min sambo och hans ex har gjort ett schema för deras vuxna barn två veckor vv och jag känner att topplocket har gått.

Båda är över 20 och båda bor hemma och ingen jobbar. Vill ingen göra det så visst men på fullaste allvar så menar alltså sambon o hans ex att vi ska barnpassa hans vuxna ungar och hålla oss hemma alternativt ha med dem vart vi än åker.

Är detta rimligt?

• Svar på tråden Sommarschema för vuxna bonusar?????
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (M) skrev 2021-05-25 21:27:23 följande:

Det är möjligt att dra in semester, det var det som hände vårdpersonalen i somras på IVA pga pandemin. Minns du?

Man har rätt till 4 veckors sammanhängande semester men det går att dra in och beordra in personalen.

Jag känner naturligtvis till situationen på våra sjukhus under pandemin. Detta gällde handikapp och äldrevården som kommunen ansvarar för.

Helt orimligt om det finns kommuner som kräver att alla sommarvikarier ska vara utbildade undersköterskor (förstod jag dig rätt att det var så du menade? Ber om ursäkt annars) med följden att en del ordinarie personal får sin sommarsemester indragen. Det är väl klart att det inte finns ett sådant överskott av undersköterskor som i tio månader bara går och väntar på att få lov att sommarjobba under åtta veckor. Jag har under mina år inom äldrevården aldrig stött på en vårdtagare som inte har förståelse för att saker och ting inte riktigt fungerar som vanligt under sommaren med alla vikarier. Vårdtagarna förstår att den ordinarie personalen behöver semester och att många vikarier är oerfarna. Och detta gäller ju inte bara vården. Inom de flesta branscher gissar jag att man är beredd på att de man anställer till sommaren inte presterar lika bra som ordinarie personal (såvida man inte är cuf:are då förstås ha ha). Men detta var ett avsteg från vad ts vill diskutera. Jag bara reagerade på att du sa att en del kommuner drar in semestrar för att dom inte kan hitta undersköterskor till äldrevården.
  • Anonym (Ts)
    Karlington skrev 2021-05-26 17:54:10 följande:

Det låter i mina öron något konstigt att åka iväg och vägra berätta vart, men det kvittar nog. Problemet är ju inte att de undrar vart ni ska åka utan att de inte klarar sig (eller väljer att inte klara sig) själva.

Fast dom klarar ju sig själva. Det är stor skillnad mot att välja att inte vilja klara sig själva.
  • Karlington
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-26 21:33:31 följande:
    Fast dom klarar ju sig själva. Det är stor skillnad mot att välja att inte vilja klara sig själva.
    Åk, bara åk!
  • Anonym (A)
    Karlington skrev 2021-05-26 22:04:22 följande:
    Åk, bara åk!
    Instämmer
  • Anonym (Lova)

Tycker det är märkligt att ni ska behöva passa barnen och inte kunna åka iväg, de är så pass stora att de klarar sig själva hemma. Prata med dom om det. 

Däremot verkar ni tro att det är hur lätt som helst att skaffa ett jobb. Ni kanske tror att de borde ha ett toppjobb trots att de varken har utbildning eller erfarenhet och det är ABSOLUT inget ovanligt att barn bor hemma till de är över 20. Det är svårt att få jobb, speciellt nu under Corona och det är hög konkurrens om sommarjobben. Många äldre går ju också arbetslösa.

• Anonym (Lova)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-25 09:27:09 följande:
    Jag brer inte på men klart att jag är less. Om jag har egna vuxna barn som klarar sig själva så kanske jag inte har lust att låtsas att leka småbarnsliv med hans barn som tom är äldre än mina egna. Det om något är inte rimligt att tro.
    Fast du valde ju att flytta ihop med den här mannen och du visste att han har barn samt att en tredje part är med i leken och ska bestämma. Inte så mycket vits att komma och klaga i efterhand. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Lova) skrev 2021-05-27 08:30:16 följande:

Tycker det är märkligt att ni ska behöva passa barnen och inte kunna åka iväg, de är så pass stora att de klarar sig själva hemma. Prata med dom om det. 

Däremot verkar ni tro att det är hur lätt som helst att skaffa ett jobb. Ni kanske tror att de borde ha ett toppjobb trots att de varken har utbildning eller erfarenhet och det är ABSOLUT inget ovanligt att barn bor hemma till de är över 20. Det är svårt att få jobb, speciellt nu under Corona och det är hög konkurrens om sommarjobben. Många äldre går ju också arbetslösa.

Det är inte arbetslösheten i sig som provocerar men att inte ens försöka söka ett jobb är det jag stör mig på. Ingen levererar ett jobb i knät på en.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Lova) skrev 2021-05-27 08:38:23 följande:

Fast du valde ju att flytta ihop med den här mannen och du visste att han har barn samt att en tredje part är med i leken och ska bestämma. Inte så mycket vits att komma och klaga i efterhand. 

Så du kan inte tänka dig att det är viss skillnad när barnen är omyndiga?
  • Anonym (Lova)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-27 08:41:38 följande:
    Så du kan inte tänka dig att det är viss skillnad när barnen är omyndiga?
    Visst, men har man barn kan ju i stort sett allt hända. Det finns ingen mall som säger att exakt så kommer det bli. Det finns inga garantier för att barnen är utflugna vid 20, att de kommer få jobb direkt efter gymnasiet eller vet vad de vill utbilda sig till eller inte drabbas av någon fysisk eller psykisk sjukdom. 

Det här kanske bara gäller den här sommaren? Det tar ett tag för ungdomarna att veta vad de vill göra och det kan ta ett tag för dom att få jobb. Hade de närmat sig 30 hade jag mer förstått din oro. 
  • Ess
    Anonym (Lova) skrev 2021-05-27 08:38:23 följande:

Eh det gäller vuxna människor och den tredje parten går utmärkt att klippa kontakten med vid detta laget.
Svar på tråden Sommarschema för vuxna bonusar?????