• Anonym (Ts)

Sommarschema för vuxna bonusar?????

Ställer frågan här för jag är smått irriterad över det här.

Har en sambo och vi har två vuxna barn vardera sen innan.

Skillnaden är att min äldsta har flyttat hemifrån och min yngsta tar studenten snart och ska därefter jobba hela sommaren och hitta på egna saker.

Fick igår höra att min sambo och hans ex har gjort ett schema för deras vuxna barn två veckor vv och jag känner att topplocket har gått.

Båda är över 20 och båda bor hemma och ingen jobbar. Vill ingen göra det så visst men på fullaste allvar så menar alltså sambon o hans ex att vi ska barnpassa hans vuxna ungar och hålla oss hemma alternativt ha med dem vart vi än åker.

Är detta rimligt?

• Svar på tråden Sommarschema för vuxna bonusar?????
  • Miss Skywalker
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-25 22:50:33 följande:
    Det är ju så jag jobbat med mina men här kan jag inte ens minnas att det hänt, är inte vi hemma en helg så åker båda till mamman som då surar för att hon inte blev barnfri.. Har aldrig hänt att dom är ensamma hemma här eller där om jag ska vara ärlig, inte ens ihop.

Familjeresa är det inte för det är bara för mig och sambon så då kallas det väl för parresa. Det tycker jag att vi är värda!
    Jag fattar inte hur du står ut med ett sådant våp till pappa/man ärligt talat..

En pappa ser väl till att hans barn utvecklas till normala självständiga vuxna (eftersom de uppenbarligen inte vill det själva) och att de blir självständiga ekonomiskt. Vad sjutton har han tänkt sig? Att de ska såsa runt hemma och bli försörjda hela livet? Är de efterblivna? Hoppas inte du ställer upp på det där..
  • Anonym (Ts)
    Shakira88 skrev 2021-05-25 22:52:24 följande:

Jag har inte läst hela tråden så det kanske står nånstans. Men vad tycker din man om detta?

Det känns helt orimligt för mig...

Mina barn bor här på heltid nu , de är 16 och 18. Och ingen av dom vill i år följa med mig på semester. De är så stora och självständiga att jag kan sticka iväg egentligen hur jag vill. Ändå har min dotter diabetes.

Sonen ska sommarjobba så jag vet att någon är hemma och tar hand om vovven hela sommaren.

Låter som jag har haft det med mina egna barn.

Min sambo har väl någonstans nu sagt att han struntar helt i vad som sägs från ex och hans barn, att de måste försörja sig men det är nog för att jag har ställt ultimatum. Han vet att när jag är less så finns det ingen återvändo.
  • Anonym (Ts)
    Karlington skrev 2021-05-25 23:02:25 följande:

Där är problemet, de är söndercurlade. De måste ju för sjutton 20 år gamla kunna vara ensamma hemma en helg! Om det är maten som är problemet så frys ner åt dem och säg hur många minuter i mikron, alternativ ge Thai- eller pizzapengar, heh. :)

(Och lär dem laga mat om de inte kan.)

Helt okej med parresor. Blir mamman sur får hon väl vara det.

Herregud, jag var ganska bortskämd som liten, men att inte kunna vara själv en helg när man är 20 år gammal...

Jag tycker sönderdaltade är en bättre benämning för det är värre än curling i det här fallet, det är nåt annat mycket värre. Det är en sammanväxt symbios mor och vuxna barn emellan och jag kan säga att den känslomässiga utpressningen som speciellt hans ena ?unge? visar är daglig här.

Det är inte maten som är problemet heller. Båda visar gladeligen upp sina matkunskaper när pappa tittar på, värre när vi inte är hemma för då kan dom ingenting.
  • Karlington
    momjanet skrev 2021-05-26 17:01:39 följande:
    Det finns forskning som visar att curling är bra. Allt beror på vilket perspektiv man har och vilket resultat man vill ha.
    Jag har aldrig hört talas om sån forskning. Kan du berätta lite om vilka positiva resultat du anser att det har, och länka till forskningen?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Teddy) skrev 2021-05-25 23:11:54 följande:

Men vad säger mannen då? Har du svarat på det?

Han säger inte så mycket mer än att det ska bli en radikal förändring här hemma. Jag sa ett och annat till honom igår och han är inte villig att förlora mig.
  • Karlington
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-26 17:23:41 följande:
    Jag tycker sönderdaltade är en bättre benämning för det är värre än curling i det här fallet, det är nåt annat mycket värre. Det är en sammanväxt symbios mor och vuxna barn emellan och jag kan säga att den känslomässiga utpressningen som speciellt hans ena ?unge? visar är daglig här.

Det är inte maten som är problemet heller. Båda visar gladeligen upp sina matkunskaper när pappa tittar på, värre när vi inte är hemma för då kan dom ingenting.
    Då får du ta upp vad du skrev här med pappan och sen får ni gemensamt säga till ungarna och mamman att det blir inte som de vill.
  • Anonym (Ts)
    Miss Skywalker skrev 2021-05-26 17:02:21 följande:

Jag fattar inte hur du står ut med ett sådant våp till pappa/man ärligt talat..

En pappa ser väl till att hans barn utvecklas till normala självständiga vuxna (eftersom de uppenbarligen inte vill det själva) och att de blir självständiga ekonomiskt. Vad sjutton har han tänkt sig? Att de ska såsa runt hemma och bli försörjda hela livet? Är de efterblivna? Hoppas inte du ställer upp på det där..

Jag står inte ut längre, nu får det vara bra! Jag har alltid resonerat precis som dig men jag har också insett att det är mycket mer komplicerat i det här fallet.

Den ena är väldigt manipulativ och pysslar med känslomässig utpressning, ingen diagnos där men hen är den drivande och väldigt beräknande. Även jag som är rak i min kommunikation kan se hur svåra båda är att hantera.
  • Karlington
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-26 17:34:18 följande:
    Jag står inte ut längre, nu får det vara bra! Jag har alltid resonerat precis som dig men jag har också insett att det är mycket mer komplicerat i det här fallet.

Den ena är väldigt manipulativ och pysslar med känslomässig utpressning, ingen diagnos där men hen är den drivande och väldigt beräknande. Även jag som är rak i min kommunikation kan se hur svåra båda är att hantera.
    Du har fått 11 sidor med kommentarer här, och den stora majoriteten säger alla i stort sett samma sak. Det är tid för handling. ;)
  • Anonym (Ts)
    Karlington skrev 2021-05-26 17:27:32 följande:

Då får du ta upp vad du skrev här med pappan och sen får ni gemensamt säga till ungarna och mamman att det blir inte som de vill.

Fast det är som jag sa igår till honom, båda är kontrollfreaks. Jag tror att det är bättre att säga, välkomna att bo här bäst ni vill men nu åker vi iväg och vi får se vart vi hamnar och när vi kommer hem.

Jag tycker inte att mamman eller hans barn har rätt att veta exakt vad vi gör och när, det föder bara deras kontrollbehov har jag märkt. Det är ju det dom vill också, veta exakt vad vi gör.
  • Karlington
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-26 17:41:06 följande:
    Fast det är som jag sa igår till honom, båda är kontrollfreaks. Jag tror att det är bättre att säga, välkomna att bo här bäst ni vill men nu åker vi iväg och vi får se vart vi hamnar och när vi kommer hem.

Jag tycker inte att mamman eller hans barn har rätt att veta exakt vad vi gör och när, det föder bara deras kontrollbehov har jag märkt. Det är ju det dom vill också, veta exakt vad vi gör.
    Det låter i mina öron något konstigt att åka iväg och vägra berätta vart, men det kvittar nog. Problemet är ju inte att de undrar vart ni ska åka utan att de inte klarar sig (eller väljer att inte klara sig) själva.
Svar på tråden Sommarschema för vuxna bonusar?????