KillBill skrev 2021-04-20 08:18:55 följande:
I likhet med länder som Tyskland, Österrike, Belgien, Frankrike, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Nederländerna, Portugal, Schweiz, Slovakien, Tjeckien och Israel som redan i lag har kriminaliserat förnekandet av förintelsen så hoppas man att ett förbud ska hindra exempelvis nazister och ytterhögern (men även andra) att sprida bilden av att förintelsen (som aldrig får glömmas) inte har inträffat.
Det som är speciellt med just förintelsen är att så många försöker sprida bilden av att den inte inträffat eller att den inte var så omfattande som den faktiskt var men jag har inget emot att det blir förbjudet att sprida bilden av att andra folkmord inte har inträffat.
Vi vänder på frågan. Varför tycker du att det ska vara tillåter att påstå att de värsta folkmorden i historien aldrig har inträffat? Förstår du inte den skymf det är mot de som drabbats (överlevande, släktingar etc) när någon påstår att det inte har hänt?
Jag tycker att den svenska hatbrottslagstiftning ska ses över så att förnekelse av folkmord i framtiden betraktas som ett hatbrott och omfattas av samma typer av straff (upp till två års fängelse).
Återigen, du kör ett argument att andra länder har förbjudit men inte angett någon effekt, har diskussionen försvunnit där eller har den bara krupit ner under jorden?
Finns det verkligen inga högerextrema krafter i NL eller Tyskland längre?
Du och dina meningsfränder tror att: sopar man under mattan så försvinner problemet.
Skymf? Min familj har råkat ut för Stalin, svält, summariska avrättningar, NKVD (föregångare till KGB)... Jag ser idag ofta pamfletter där jag kan lära mig om "riktig kommunism" och även hyllningar till dessa mördare som har en högst levande historia för mig och oss; vill jag förbjuda det? Nej, jag vill kunna bemöta det!
Skillnaden mellan dig och mig är att du tror att man kan förhindra människor att tycka "fel" saker genom förbud.
Jag tycker att man måste ge människor kunskap. Kunskap att kunna ta till sig information, värdera den, ifrågasätta och framförallt ifrågasätta budbäraren/ kunskapsbäraren.
Jag förstår att du inte tycker om det synsättet precis som våra aktivistiska journalister som säger till mig vad jag skall tycka, inte litar på att jag har förmågan att dra egna slutsatser. Och jag blir mörkrädd när jag ser "goda skäl" för att initiera inskränkningar i yttrandefriheten och i sin förlängning tankekontroll.