• Crash Man

Ska det vara olagligt att förneka förintelsen?

Jag såg att ingen har postat om socialdemokraternas förslag att göra förintelseförnekelse olaglig. För mig är detta på gränse till en icke fråga då väldigt få är förintelseförnekare och om sossarna vill införa lagar som förändrar samhället så vore det bättre att t.ex införa ett tjänstemannaansvar.

Trots att det är på gränsen till en icke-fråga så anser jag att det ska vara fullt lagligt att förneka förintelsen. En stat ska ges så lite påverkan som möjligt att bestämma vad sina medborgare ska tycka.

Sen ser jag inte riktigt varför just förintelsen ska vara olaglig att förneka. Att förintelsen skett är bevisat bortom allt rimligt tvivel, men det är även evolutionsläran. Så att lagföra förintelseförnekelse, men jnte evolutiobsförnskelse är för mig oförståligt.

www.expressen.se/nyheter/regeringen-vill-kunna--atala-forintelsefornekare/

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska det vara olagligt att förneka förintelsen?
  • KillBill
    Challenger skrev 2021-04-24 18:04:05 följande:
    Vill du göra det förbjudet att förneka alla folkmord? 
    Om en grupp eller en enskild lyfter ett folkmord så förvandlas det till en sanning och alla former av tvivel, eller förnekande blir kriminaliserat? 

Jag tycker åtminstone folkmord som innefattar etnisk rensning ska innefattas av ett förbud om att havda att det inte har inträffat. Anledningen är att i praktiken blir hets mot folkgrupp att påstå att det inte har inträffat.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Challenger
    KillBill skrev 2021-04-24 19:57:49 följande:

Jag tycker åtminstone folkmord som innefattar etnisk rensning ska innefattas av ett förbud om att havda att det inte har inträffat. Anledningen är att i praktiken blir hets mot folkgrupp att påstå att det inte har inträffat.

Med den definitionen blir det mycket att förbjuda...
  • Challenger
    Padirac skrev 2021-04-24 18:52:51 följande:
    Så du försvarar alltså förintelseförnekare!!
    Jag försvarar yttrandefriheten och åsiktsfriheten. 
  • KillBill
    Challenger skrev 2021-04-24 22:04:17 följande:
    Med den definitionen blir det mycket att förbjuda...

Man skulle bara behöva förnekelse av folkmord. och sedan är det upp till domstol att avgöra om det skett en förnekelse av folkmord eller ej.

Precis som med lagen om hets mot folkgrupp skulle rätten få ta ställning till om det skett ett brott eller ej. 

Vad som ska kriminaliseras och bedömningskriterier får den parlamentariska utredningen med representanter från alla partier titta närmare på.

• Flash Gordon

Hade det varit olagligt att förneka folkmordet på kristna armenier i Turkiet så hade socialdemokraternas utrikesminister blivit dömd i alla fall

twitter.com/AnnLinde/status/1385910651160342528

"Massövergrepp".

Så långt kan hon sträcka sig när hon ska benämna ca 1,5 miljoner mördade kristna.

Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2021-04-25 09:33:05 följande:

Hade det varit olagligt att förneka folkmordet på kristna armenier i Turkiet så hade socialdemokraternas utrikesminister blivit dömd i alla fall

twitter.com/AnnLinde/status/1385910651160342528

"Massövergrepp".

Så långt kan hon sträcka sig när hon ska benämna ca 1,5 miljoner mördade kristna.

Ja och det är ett argument för den nya lagen. 

Det är helt förkastligt att Anna Linde inte kallar Seyfo (Assyriska/syrianska folkmordet) för vad det är.

Det finns ett kongressbeslut på att Socialdemokraterna ska definieras som folkmord.  Dessutom beslutade Sveriges riksdag redan 2010 att Seyfo ska definieras som folkmord men först vägrade den moderatledda alliansregeringen under flera år att kalla mordet på 1,5 miljoner kristna för folkmord och fortsatte den S Ledda regeringen med samma politik.

Bakgrund: Moderaterna vill inte "bråka" med det styrande turkiska AKP partiet som är systerparti till Moderaterna. Socialdemokraterna vill inte "bråka" med Turkiet eftersom detta kan riskera flyktingavtalet med Turkiet. Bägge är lika fegt.

• Padirac
    Challenger skrev 2021-04-24 22:08:33 följande:
    Så.. varför försvarar du inte åsikten och yttrandet att förintelseförnekelse skall förbjudas?
  • KillBill
    KillBill skrev 2021-04-25 10:02:45 följande:

Det är helt förkastligt att Anna Linde inte kallar Seyfo (Assyriska/syrianska folkmordet) för vad det är.

Det finns ett kongressbeslut på att Socialdemokraterna ska definieras som folkmord.  Dessutom beslutade Sveriges riksdag redan 2010 att Seyfo ska definieras som folkmord men först vägrade den moderatledda alliansregeringen under flera år att kalla mordet på 1,5 miljoner kristna för folkmord och fortsatte den S Ledda regeringen med samma politik.

Bakgrund: Moderaterna vill inte "bråka" med det styrande turkiska AKP partiet som är systerparti till Moderaterna. Socialdemokraterna vill inte "bråka" med Turkiet eftersom detta kan riskera flyktingavtalet med Turkiet. Bägge är lika fegt.

Det gick lite snabbt där. Så här skulle det förstås stå! Skrattande

Det finns ett kongressbeslut från S på att Seyfo ska definieras som folkmord.  Dessutom beslutade Sveriges riksdag redan 2010 att Seyfo ska definieras som folkmord men först vägrade den moderatledda alliansregeringen under flera år att kalla mordet på 1,5 miljoner kristna för folkmord och fortsatte den S Ledda regeringen med samma politik.

Bakgrund: Moderaterna vill inte "bråka" med det styrande turkiska AKP partiet som är systerparti till Moderaterna. Socialdemokraterna vill inte "bråka" med Turkiet eftersom detta kan riskera flyktingavtalet med Turkiet. Agerandet från M och S är lika fegt.

• Padirac
    Challenger skrev 2021-04-24 22:08:33 följande:
    Försvarar du:
    förtal
    hets mot folkgrupp
    lögner om enskilda personer
    lögner om enskilda händelser
    historieförfalskningar
    bedrägerier genom manipulation

Var går gränsen  - om du tycker att det finns någon gräns?
  • Challenger
    Padirac skrev 2021-04-25 12:03:47 följande:
    Försvarar du:
    förtal
    hets mot folkgrupp
    lögner om enskilda personer
    lögner om enskilda händelser
    historieförfalskningar
    bedrägerier genom manipulation

Var går gränsen  - om du tycker att det finns någon gräns?
    Problemet med gummiparagrafen "Hets mot folkgrupp" är att det är väldigt svårt att definiera vad som egentligen utgör en folkgrupp. Det blir väldigt mycket godtycke och sådana lagar är aldrig bra. Speciellt inte de som närmast blir politiska. 

För att ta ett aktuellt exempel pratas det nu väldigt mycket om "Mäns våld mot kvinnor". Är män en folkgrupp? Varför? Varför inte? Är svenskar en folkgrupp? Är eskimåer en folkgrupp? Är samer en folkgrupp? Är svarta en folkgrupp? 
    Varför är det okej att prata om mäns våld mot kvinnor, men inte somaliers våld mot svenskar?

Jag tycker hets mot folkgrupp är en dålig lag, för den är och tolkas fruktansvärt selektivt. Den har ju dessutom kommit att breddas till att omfatta även sexuell läggning, så skulle jag identifiera mig som homosexuell tillhör jag tydligen en egen folkgrupp. Något märkligt tycker jag. 

Personligen tycke jag hets-mot-folkgrupp är en dålig lag som borde avskaffas.  Lögner om enskilda personer kan ju redan idag klassas som förtal och man kan dömas för det. Vad gäller historien finns det väldigt mycket åsikter och vad som är falskt och vad som är äkta blir på så vis alltid en bedömning.  Bedrägeri är brottsligt. Vet inte vad du menar med manipulation, men även vissa fall av manipulation är ju brottsligt det med.

För att svara lite generellt på din fråga tycker jag gränsen går när det skadar enskilda. 

Blir ju lite märkligt om det ska vara tillåtet att uttala sig nedlåtande om svennar, samtidigt som det ska falla under hetslagstiftningen att uttala sig nedlåtande om judar eller muslimer. I vart fall om man eftersträvar någon form av likhet inför lagen.
Svar på tråden Ska det vara olagligt att förneka förintelsen?