• Crash Man

Ska det vara olagligt att förneka förintelsen?

Jag såg att ingen har postat om socialdemokraternas förslag att göra förintelseförnekelse olaglig. För mig är detta på gränse till en icke fråga då väldigt få är förintelseförnekare och om sossarna vill införa lagar som förändrar samhället så vore det bättre att t.ex införa ett tjänstemannaansvar.

Trots att det är på gränsen till en icke-fråga så anser jag att det ska vara fullt lagligt att förneka förintelsen. En stat ska ges så lite påverkan som möjligt att bestämma vad sina medborgare ska tycka.

Sen ser jag inte riktigt varför just förintelsen ska vara olaglig att förneka. Att förintelsen skett är bevisat bortom allt rimligt tvivel, men det är även evolutionsläran. Så att lagföra förintelseförnekelse, men jnte evolutiobsförnskelse är för mig oförståligt.

www.expressen.se/nyheter/regeringen-vill-kunna--atala-forintelsefornekare/

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska det vara olagligt att förneka förintelsen?
  • Flash Gordon
    Freddie K skrev 2021-04-19 08:05:16 följande:
    Olagligt vet jag inte om jag tycker att det ska vara, men något straff borde väl Förintelseförnekarna få, men i vilken form vet jag inte. Det är bara synd att så många förnekar Förintelsen, tycker jag.
    Det går redan under dagens lagar om hets mot folkgrupp. Det behövs inga nya lagar för att S ska kunna styra upp SSU.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Flash Gordon
    Martin1990 skrev 2021-04-19 20:54:46 följande:
    Det är en tankevurpa att tro att alla som är emot lagförslaget att förbjuda förintelseförnekande själva förnekar förintelsen.
    Det är inte en tankevurpa. Det är medvetet. För att smutskasta de som är emot, exempelvis av principiella skäl
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Challenger
    Padirac skrev 2021-04-20 01:27:55 följande:
    Bombade sovjet kvinnor när de intog Berlin? Eller försöker du byta ämne?

Vag jag läst då hade kanske hälften av Berlins befolkning flytt staden då den bombades under många år. Hur många bodde i London under tiden Nazityskland bombade staden?

Det som omnämns som strategier för förintelseförnekare är att spela upp tyska förluster och spela ned Nazitysklands folkmord, krigsbrott och brott mot mänskligheten..

Större delen av de knappt 39 miljoner dödade i Europa dog enbart pga Nazitysklands rasism och krigsideologi, oavsett vem som höll i bössan eller släppte bomben. Ingen annan än Nazityskland kan lastas för den europeiska delen av ww2
    Padirac skrev 2021-04-20 01:27:55 följande:
    Bombade sovjet kvinnor när de intog Berlin? Eller försöker du byta ämne?

Vag jag läst då hade kanske hälften av Berlins befolkning flytt staden då den bombades under många år. Hur många bodde i London under tiden Nazityskland bombade staden?

Det som omnämns som strategier för förintelseförnekare är att spela upp tyska förluster och spela ned Nazitysklands folkmord, krigsbrott och brott mot mänskligheten..

Större delen av de knappt 39 miljoner dödade i Europa dog enbart pga Nazitysklands rasism och krigsideologi, oavsett vem som höll i bössan eller släppte bomben. Ingen annan än Nazityskland kan lastas för den europeiska delen av ww2

Hela Berlin utsattes för bombräder 24/7. Röda armén sköt artellerield mot staden. Det var inte så att de såg vad de sköt på. De sköt urskiljningslöst rakt in mot staden. De var likgiltiga för om det var kvinnor, barn eller tyska soldater som var målet.  Du gör som många andra som vill förminska detta krigsbrott. Du sätter alla tyskar som skyldiga, men hur skyldiga var kvinnor och barn? Faktum är att många tyska soldater var oskyldiga till nazitysklands folkmord de med. Misstaget många gör är att de sätter likhetstecken mellan nazism och tyska soldater under andra världskriget. Hitler hade avskaffat demokratin 12 år tidigare. Många tyska soldater år 1945 hade inte bidragit till att se till att Hitler och NSDAP kom till makten. Skulle gissa på att minst 80% inte bidragit till det. Många var säkerligen motståndare till NSDAP och Hitler. De hade att välja mellan att bli skjutna av sina egna för ordervägran, blivit sedda som desertörer, eller att bli skjutna av röda armén. 

Lite intressant att du säger att bara nazityskland kan lastas för den europeiska delen av andra världskriget. Så Stalin hade inget ansvar när han försökte invadera Finland menar du? Ribbentrop-pakten? Hade den varit okej om Tyskland hållit sin del av avtalet menar du?

Bennito Mussolini var oskyldig han med? Pilkorsrörelsen i Ungern?
  • Crash Man
    KillBill skrev 2021-04-20 20:13:41 följande:

//

Oj, oj, oj, vilken rolig bild du postade. En person som ser halvt efterbliven ut som säger dem istället för de. Jag skrattar så att tårarna sprutar. Du lyckades på pricken fånga bilden av en förintelsefönekare. Bra spanat, kära KillBill.
  • Crash Man
    FallenAngelNr1000 skrev 2021-04-21 01:15:22 följande:

Svår fråga. Har sett en hel del dokumentärer där folk (vita) är så avmagrade att det är svårt att fejka det., Samt så har jag varit i Auschwitz där jag såg hur du hade skrapat i väggen. Visserligen testade jag själv skrapa på väggen och nageln gick sönder. Men man vet ju inte hur många som har varit där. Likaså så visade dom ca 1kvm utrymme utan lufthål där dom trycke in så många som möjligt så dom kvävdes utav syresbrist. 

Så, hmm./z

Mitt slutgiltiga svar är JA. Det bör vara förbjudet att förneka det, då det är att förneka deras existens samt värde samt existens! 

Bjöd lite på min osäkerhet, men nej, man förnekar inte andras död utan att ha riktigt starka bevis för det. Även om gaskammaren eller krematoriumet inte passar in i din roll ts så spelar det ingen roll då du behöver bevisa att det inte förekom på annat än mer effektivare sätt! 

För har det hänt i vilket fall det än handlar om så förtjänar du inte ditt liv och ´din status samt heller inte lycka för att ha förnekat deras död! 

Du bör dock skämmas för att ha skapat denna tråd utan fullkomliga bevis mot det! 

Har du supit?

Jag har inte bu eller aldrig förnekat förintelsens existens.

Jag är 100% säker på att förintelsen ägt rum, precis som jag är 100% säker på att månlandningen ägt rum eller 100% säker på att vaccin fungerar.

Det jag ifrågasätter är om staten ska ha rätt att lägga sig i vad dess medborgare får tycka.
  • KlantSmurfen
    Crash Man skrev 2021-04-21 15:03:47 följande: #240
    FallenAngelNr1000 skrev 2021-04-21 01:15:22 följande:

Svår fråga. Har sett en hel del dokumentärer där folk (vita) är så avmagrade att det är svårt att fejka det., Samt så har jag varit i Auschwitz där jag såg hur du hade skrapat i väggen. Visserligen testade jag själv skrapa på väggen och nageln gick sönder. Men man vet ju inte hur många som har varit där. Likaså så visade dom ca 1kvm utrymme utan lufthål där dom trycke in så många som möjligt så dom kvävdes utav syresbrist. 

Så, hmm./z

Mitt slutgiltiga svar är JA. Det bör vara förbjudet att förneka det, då det är att förneka deras existens samt värde samt existens! 

Bjöd lite på min osäkerhet, men nej, man förnekar inte andras död utan att ha riktigt starka bevis för det. Även om gaskammaren eller krematoriumet inte passar in i din roll ts så spelar det ingen roll då du behöver bevisa att det inte förekom på annat än mer effektivare sätt! 

För har det hänt i vilket fall det än handlar om så förtjänar du inte ditt liv och ´din status samt heller inte lycka för att ha förnekat deras död! 

Du bör dock skämmas för att ha skapat denna tråd utan fullkomliga bevis mot det! 

Har du supit?

Jag har inte bu eller aldrig förnekat förintelsens existens.

Jag är 100% säker på att förintelsen ägt rum, precis som jag är 100% säker på att månlandningen ägt rum eller 100% säker på att vaccin fungerar.

Det jag ifrågasätter är om staten ska ha rätt att lägga sig i vad dess medborgare får tycka.
    Jag tror att vissa har lite svårt att skilja på att se något som the lesser evil och att vara the mest evil.
  • flygrl
    KillBill skrev 2021-04-19 18:20:07 följande:

Då tycker jag att det är bra och stämma i vecken. Att visa vad som är tillåtet och vad som är förbjudet. Glöm inte att att ett stort antal europeiska länder redan har förbjudit förnekande av förintelsen.

KillBill skrev 2021-04-19 18:26:21 följande:

Jädra autokorrigering. Det skulle stå stämma i bäcken.

Så...när tråden verkar ha somnat in återvänder jag för att besvara det du skrev. Har inte hunnit innan...

Asså självklart tycker jag förintelseförnekande är märkligt och obehagligt men jag är skeptisk till om förbud är rätt väg att gå. För mig är yttrandefrihet väldigt viktigt och det innebär att också kontroversiella ämnen ska kunna diskuteras fritt (fast inte överallt och alltid). Förintelseförnekarna ska bemötas med tunga argument.

Sen tycker inte jag att nazisterna är dom enda som kränker människor med sina uttalanden tex. mig som svart utan även kommunisterna som förnekar och/eller skönmålar situationen i kommunistdiktaturer som Sovjet, Kina, Cambodja, Nordkorea och landet min mamma kommer ifrån, Cuba (pappas hemland Venezuela håller dom också på att sabba totalt). Och jo, jag har hört kommunister mfl. vänsterextrema förneka massmorden på oliktänkande i Sovjetunionen fast fler ryssar dödades så än i andra världskriget. Precis som dom helt öppet uttalar mer eller mindre öppna hot mot sina politiska motståndare. :/

Så ska man förbjuda förnekande av Förintelsen borde man ju förbjuda förnekande av alla bevisade folkmord som turkarnas på armenier och andra kristna, Kina, Cambodia mm. För precis som det är kränkande och rent av hotfullt för judar när Förintelsen förnekas eller förminskas är det ju för armenier eller flyktingar från gamla Sovjetunionen när dom folkmorden förnekas. :/
  • Altemeyer

Man försöker inte kontrollera vad folk får lov att tycka och inte tycka, man försöker kontrollera vad för sorts dynga folk sprider.

Jag får lov att tycka att gravitationen är ett påhitt. Men bör jag få samla en drös människor på ett hustak och börja övertala dem om att gravitationen är en lögn? Att man faktiskt inte dör om man hoppar från hustaket? Att vi kanske alla borde testa det, när jag räknat till tre?

Folk kommer att läsa den här kommentaren och tänka "fan vad löjligt, det där skulle ju aldrig hända".

Fast det har ju faktiskt redan hänt vid upprepade tillfällen. Det mest populära exemplet är antagligen Heaven's gate. Ännu ett exempel på när vetenskaplig fakta förkastas framför en viss persons "åsikt"

På tal om vetenskap, varför inte bidra till lite riktigt forskning?

https://lundpsychology.eu.qualtrics.com/jfe/form/SV_eWmslOgtMWWdfKK

• Challenger
    flygrl skrev 2021-04-23 21:21:06 följande:
    KillBill skrev 2021-04-19 18:26:21 följande:

Jädra autokorrigering. Det skulle stå stämma i bäcken.

Så...när tråden verkar ha somnat in återvänder jag för att besvara det du skrev. Har inte hunnit innan...

Asså självklart tycker jag förintelseförnekande är märkligt och obehagligt men jag är skeptisk till om förbud är rätt väg att gå. För mig är yttrandefrihet väldigt viktigt och det innebär att också kontroversiella ämnen ska kunna diskuteras fritt (fast inte överallt och alltid). Förintelseförnekarna ska bemötas med tunga argument.

Sen tycker inte jag att nazisterna är dom enda som kränker människor med sina uttalanden tex. mig som svart utan även kommunisterna som förnekar och/eller skönmålar situationen i kommunistdiktaturer som Sovjet, Kina, Cambodja, Nordkorea och landet min mamma kommer ifrån, Cuba (pappas hemland Venezuela håller dom också på att sabba totalt). Och jo, jag har hört kommunister mfl. vänsterextrema förneka massmorden på oliktänkande i Sovjetunionen fast fler ryssar dödades så än i andra världskriget. Precis som dom helt öppet uttalar mer eller mindre öppna hot mot sina politiska motståndare. :/

Så ska man förbjuda förnekande av Förintelsen borde man ju förbjuda förnekande av alla bevisade folkmord som turkarnas på armenier och andra kristna, Kina, Cambodia mm. För precis som det är kränkande och rent av hotfullt för judar när Förintelsen förnekas eller förminskas är det ju för armenier eller flyktingar från gamla Sovjetunionen när dom folkmorden förnekas. :/
    Kan bara hålla med! Det måste vara konsekvent. 
Svar på tråden Ska det vara olagligt att förneka förintelsen?