• Crash Man

Ska det vara olagligt att förneka förintelsen?

Jag såg att ingen har postat om socialdemokraternas förslag att göra förintelseförnekelse olaglig. För mig är detta på gränse till en icke fråga då väldigt få är förintelseförnekare och om sossarna vill införa lagar som förändrar samhället så vore det bättre att t.ex införa ett tjänstemannaansvar.

Trots att det är på gränsen till en icke-fråga så anser jag att det ska vara fullt lagligt att förneka förintelsen. En stat ska ges så lite påverkan som möjligt att bestämma vad sina medborgare ska tycka.

Sen ser jag inte riktigt varför just förintelsen ska vara olaglig att förneka. Att förintelsen skett är bevisat bortom allt rimligt tvivel, men det är även evolutionsläran. Så att lagföra förintelseförnekelse, men jnte evolutiobsförnskelse är för mig oförståligt.

www.expressen.se/nyheter/regeringen-vill-kunna--atala-forintelsefornekare/

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska det vara olagligt att förneka förintelsen?
  • Padirac
    Challenger skrev 2021-04-19 14:02:33 följande:
    Problemet är ju att det faktiskt FINNS olika uppgifter kring vad som faktiskt hände. Sanningen är att ingen vet EXAKT hur många som dog. Om man säger att det inte alls var 6 miljoner som omkom under förintelsen, utan bara 3 miljoner. Förnekar man då förintelsen? Eller säg att någon påstår att det inte alls dog 6 miljoner, utan 10 miljoner. Förnekar man då också, eller gäller det bara om man prutar på siffrorna? Vem ska ha monopol på "sanningen"? Vilken sanning ska vara den som inte är brottslig? jag vet inte.
    Tror du  - så vitt du har kunskap  - att det stämmer överens med sanningen att Nazisterna dödade/mördade judar och andra grupper i dödsläger/arbetsläger/koncentrationsläger och md dödspatruller i länder de erövrade?

Tror du  - så vitt du har kunskap  - att det stämmer överens med sanningen att Nazisterna dödade/mördade dessa männiksor på ett planerat systematiskt sätt pga nazismens ideologi?

Tror du  - så vitt du har kunskap  - att det stämmer överens med sanningen att Nazisterna dödade/mördade dessa människor i en omfattande verksamhet?
  • Padirac
    Challenger skrev 2021-04-19 14:02:33 följande:
    Problemet är ju att det faktiskt FINNS olika uppgifter kring vad som faktiskt hände. Sanningen är att ingen vet EXAKT hur många som dog. Om man säger att det inte alls var 6 miljoner som omkom under förintelsen, utan bara 3 miljoner. Förnekar man då förintelsen? Eller säg att någon påstår att det inte alls dog 6 miljoner, utan 10 miljoner. Förnekar man då också, eller gäller det bara om man prutar på siffrorna? Vem ska ha monopol på "sanningen"? Vilken sanning ska vara den som inte är brottslig? jag vet inte.
    Forskniningen kan aldrig ge ett exakt antal personer - som du redan konstaterat, däremot kan den ge en bild av verksamhetens omfattning och systematik.   Ny forskning kommer att komma närmare sanningen, men sanningen finns där oavsett vilka olika uppgifter som finns.

Har du en relativistisk syn på sanning och verklighet?  Notyera att jag inte frågar om vad man kan veta om sanningen, utan om sanningen i sig.
  • Challenger
    Padirac skrev 2021-04-19 14:09:35 följande:
    Tror du  - så vitt du har kunskap  - att det stämmer överens med sanningen att Nazisterna dödade/mördade judar och andra grupper i dödsläger/arbetsläger/koncentrationsläger och md dödspatruller i länder de erövrade?

Tror du  - så vitt du har kunskap  - att det stämmer överens med sanningen att Nazisterna dödade/mördade dessa männiksor på ett planerat systematiskt sätt pga nazismens ideologi?

Tror du  - så vitt du har kunskap  - att det stämmer överens med sanningen att Nazisterna dödade/mördade dessa människor i en omfattande verksamhet?
    Jag svarar ja på samtliga frågor, men jag har faktiskt inte en susning om i vilken omfattning, på vilka platser och med vilka metoder på respektive plats. Vet att flera som blivit anklagade för att vara "förintelseförnekare" har varit kritiska till delar av historieskrivningen, men inte att judar råkade illa ut i nazityskland. 

Tyvärr var inte den tyska armén den enda som var grym mot sina motståndare, både civilt och militärt under världskriget. Efter andra världskrigets slut mördades ju mängder med tyskar av segrarna. Sudettyskar blev mördade och fördrivna. Ska det bli förbjudet att förneka det också. Om inte, varför inte då?

Vid andra världskrigets slut flydde (fördrevs) många sudettyskar västerut, och cirka 450 000 av dem sägs ha dödats.[1] Den nya tjeckiska regeringen och militären medverkade till att fördriva tyskarna. Efter tvångsförflyttningen döptes de tyska städerna om, flera mindre byar revs och gatuskyltar med tyska namn avlägsnades. Ordet Sudetenland lever emellertid kvar som begrepp i det tyska språket.

2001 återstod cirka 39 000 tysktalande i landet Tjeckien. I 13 städer och byar var befolkningen då till mer än 10 procent tysktalande; den största koncentrationen fanns i regionen Ústí nad Labem. 

">

Som sagt - det är alltid vinnarna som skriver historien. 
  • Padirac
    Challenger skrev 2021-04-19 14:25:14 följande:
    Jag svarar ja på samtliga frågor, men jag har faktiskt inte en susning om i vilken omfattning, på vilka platser och med vilka metoder på respektive plats. Vet att flera som blivit anklagade för att vara "förintelseförnekare" har varit kritiska till delar av historieskrivningen, men inte att judar råkade illa ut i nazityskland. 

Tyvärr var inte den tyska armén den enda som var grym mot sina motståndare, både civilt och militärt under världskriget. Efter andra världskrigets slut mördades ju mängder med tyskar av segrarna. Sudettyskar blev mördade och fördrivna. Ska det bli förbjudet att förneka det också. Om inte, varför inte då?

Vid andra världskrigets slut flydde (fördrevs) många sudettyskar västerut, och cirka 450 000 av dem sägs ha dödats.[1] Den nya tjeckiska regeringen och militären medverkade till att fördriva tyskarna. Efter tvångsförflyttningen döptes de tyska städerna om, flera mindre byar revs och gatuskyltar med tyska namn avlägsnades. Ordet Sudetenland lever emellertid kvar som begrepp i det tyska språket.

2001 återstod cirka 39 000 tysktalande i landet Tjeckien. I 13 städer och byar var befolkningen då till mer än 10 procent tysktalande; den största koncentrationen fanns i regionen Ústí nad Labem

" target="_blank">

Menar du att de tyskar du nämner dödades/mördades i krigshändelser eller i dödsläger/arbetsläger/lkoncentrationsläger eller dödspatruller i ett systematiskt planerat sätt av ideologiska skäl i den omfattning och p åsamma sätt som nazisterna gjorde med judar och andra grupper?
  • Padirac
    Challenger skrev 2021-04-19 14:25:14 följande:

2001 återstod cirka 39 000 tysktalande i landet Tjeckien. I 13 städer och byar var befolkningen då till mer än 10 procent tysktalande; den största koncentrationen fanns i regionen Ústí nad Labem

" target="_blank">

Nyare uppgifter från aktuell forskning säger att det handlar om något 10-tusental tyskar som mördades av mobbar, folkupplopp, lokala makthavare, eller av umbäranden i interneringsläger eller pga självmord. Inget av det systematiska ideologiskt motiverat mördande liknande det Nazisterna utsatta folk för förekom trots att det var massakrer, sadism och övergrepp som utfördes. 
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2021-04-19 06:25:00 följande:

Avser dessa "uppenbara lögner" exempelvis förintelsen och syftet är att misskreditera judar så ryms det normalt sett under "hets mot folkgrupp".

Vi har redan lagar för att hantera situationen. Samma typ av lagar som de flesta länder har som i debatten påstås ha "lagar mot förintelseförnekande".

Vi behöver alltså inte dessutom införa selektivt tankeförbud.

Det var värst vad du tjatar om "tankeförbud". Vet du verkligen inte skillnaden på att tänka något och säga det?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Monni1

Jag är en av de som har släktingar som både dog och stängdes in i lägren.

Är under min värdighet att ens diskutera med de hjärndöda asen här

Lämnar tråden

• Martinetto
    nihka skrev 2021-04-19 15:08:51 följande:
    Det var värst vad du tjatar om "tankeförbud". Vet du verkligen inte skillnaden på att tänka något och säga det?

Kanske kommer som en överraskning men för många så är diskussion ett sätt bland många att ventilera åsikter, förhoppningsvis grundat på någon slags kunskap och i diskussionen vinner man förhoppningsvis nya insikter. Man kanske har fått en uppfattning att förintelsen inte förekom eller att det var tyskarna som sköt polackerna i Katynmassakern.
    Om man är fri att diskutera så kan man bemötas och utvecklas, en intellektuell process.
    Ett förbud mot att yttra vissa saker är defacto även ett tankeförbud.
    Förslaget om förbud är så urbota dumt, föreslaget av personer som inte förstår dilemmat med ?sanning?  om det inte kan bottnas i hårda fakta.
    Samma personer vill styra forskning och den akademiska världen i linje med goda värdegrunder utan att fatta hur tidsstyrda dessa värdegrunder är.
    För 150 år sedan var det en gud i behaglig gärning att tvångsdöpa hedningar, de dog kanske men man bevarade deras odödliga själar. Det var god värdegrund då.

• nihka
    Flash Gordon skrev 2021-04-19 07:37:53 följande:
    Sanningen är åtminstone tidsberoende.

En gång i tiden var "sanningen" att fyra miljoner mördades i Auschwitz. Det hade en sovjetisk kommitté kommit fram till år 1945 och siffran etablerades som "sann" genom att den användes i Nürnberg-rättegångarna. 

Idag heter det istället att det var en miljon som mördades där. Siffran ändrades inte officiellt förrän någon gång på slutet av 80-talet eller början av 90-talet - efter muren fall. Sovjet hade nämligen tagit alla dokument och register från lägret till Moskva och gömt dem där så det gick inte att studera dem innan dess.

Många av oss härinne har alltså gått i skolan och fått lära oss "sanningen" om "fyra miljoner mördade" på historielektionen.

Samma med gaskamrarna i Dachau. En gång i tiden var "sanningen" att folk mördades i gaskammare i Dachau. Idag heter det istället på den officiella minnesplatsen att visserligen fanns det en gaskammare men att den användes för avlusning och inte för att avliva folk

Så, hade Morgan Johansson lag om förintelse-förnekande existerat då och någon hade ifrågasatt "fyra miljoner" och "gaskammare i Dachau" så hade denne dömt i domstol för detta.

Vad säger man då till denne senare: "Förlåt, du hade rätt. Ursäkta att vi satte dig i fängelse." ?

Det är därför vi inte ska ha tankeförbudslagar.
    Du försöker frenetiskt bolla bort frågan. Förintelseförnekelse är att du förnekar att det skedde ett folkmord. Det är alltså dokumenterat bortom all tvivel att ett sådant ägde rum och man vill komma åt spridningen av fake news genom att kunna åtala förintelseförnekelse med hets mot folkgrupp. Fast jag tycker det skulle kunna heta hets mot folkgrupper.

Om man håller på och dividerar om det var en miljon eller fyra miljoner människor som mördades på ett visst ställe så är man de facto inte i förnekelse om förintelsen.

Varför försvarar du så ivrigt rätten att få förneka detta gigantiska brott mot mänskligheten?
  • nihka
    Rataxes skrev 2021-04-19 07:51:31 följande:

Har det varit några som passat på att förneka förintelsen nu medan det fortfarande är lagligt?

Inte?

Tänkte väl det. Väldigt få vill framställa sig som dum i huvudet bara för att det är lagligt.

Fortfarande försjunken i barn-tv?

Jo, om du lyfter blicken från bolibompa märker du det finns och alltid har funnits förintelseförnekare:

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/robert-engstr%C3%B6m-sd-rekommenderar-bok-av-f%C3%B6rintelsef%C3%B6rnekare-1.41769727
Svar på tråden Ska det vara olagligt att förneka förintelsen?