• Anonym (maten funkar inte)

Träna sig till viktnedgång hur? Beredd att kämpa hårt som fan

Alla säger ju att det är maten man går ner i vikt av, inte träningen, men det funkar inte för mig. Allt jag har testat har inte funkat, inte en vlcd, där jag till och med hoppade över måltider för det var så förbannat äckligt. Jag har kört 5:2 och 16:9, jag har testat GI och LCHF, jag har räknat kalorier till leda och förbannelse, kört viktväktarna, diverse dietprogram och det händer inte. ett. dugg. Inte ens jojo-effekt. Jag går helt enkelt inte ner av att förändra kosten.

Jag har varit i kontakt med vården om detta men de hittar inget fel och säger bara att jag ska kämpa vidare med dieter och har gett kostförslag som förstås inte hjälper ett dugg.

Återstår träning att testa då. Det enda jag tränat hittills är väl att jag går överallt. Jag äger ingen bil och gångavstånd för mig är mindre än 6 km så är det inte längre än så så går jag. Men det är väl inte mycket till träning egentligen. Så ge mig träningstips. Alla gym och sånt är ju stängda men det finns säkert något jag kan göra ändå, frågan är vad. Släng allt ni kommer på på mig.

• Svar på tråden Träna sig till viktnedgång hur? Beredd att kämpa hårt som fan
  • Anonym (Trapp)
    Anonym (maten funkar inte) skrev 2021-03-14 13:15:19 följande:

Så du menar att jag borde börja gå i trappor? 

Gå i uppförsbackar (snabbt uppåt och långsamt nedåt) eller trappor (inomhus eller helst en lång trappa utomhus) är bra träning (om dina knän klarar av det). Annars gå men gå i rask takt och inte bara promenadtempo.
  • Anonym (ooo)
    Anonym (maten funkar inte) skrev 2021-03-14 13:14:35 följande:
    Ja, jag har fastat också. Vad är cirkelträning?
    Cirkelträning är det jag kör. Ladda ner en tabata-app i din mobil så slipper du ta tiden själv. Sedan gör du en lista med olika övningar som du känner att du klarar av sen är det bara att köra! 

Du kan söka på cirkelträning så kommer du hitta massor av bra övningar, eller testa frisks och svettis gratispass som ligger ute online
    Anonym (Åsa) skrev 2021-03-14 13:26:04 följande:

När jag läser så låter det snarast som att du testar metoder som är väldigt extrema, så som vlcd som initialt ger stor viktnedgång (pga du äter nästan ingenting) men som inte är tänkt som en hållbar livsstil.
    Så kan det var så att du generellt äter alldeles för lite när du gjort detta?
    En bra dietist via vården ska kunna ge dig ett komplett kostprogram utifrån ditt startläge och din aktivitetsnivå. Alternativt så finns en uppsjö av personer/bolag som säljer sådant. 
    Det känns som att du skulle behöva hitta någon som tar ett helhetsgrepp. För när det gäller vikt så är det kosten som har störst inverkan. Träningen är superviktig och aldrig förgäves men kosten är basen.
    Promenera överallt dit det är möjligt men se det inte som träning utan som vardagsaktivitet. Och sen lägger du till styrketräning!

Jag har testat allt tror jag. Jag har aldrig haft någon viktnedgång alls av något av det. Jo, en gång gick jag ner fem kg, men det var inte med flit. Jag var deprimmerad och åt bara choklad och drack vatten.
  • Sockerikaffet
    Anonym (maten funkar inte) skrev 2021-03-14 13:13:46 följande:

Jag väger för mycket för att springa, men cykla kanske jag kan göra. Om det nu finns cyklar som orkar bära mig. Jag brukade älska att cykla.

Ok, själva problemet med att använda träning som viktnedgångsmetod är ju att man måste orka träna så hårt som det krävs. Om man är otränad (som jag tolkar att du är) orkar man inte förbränna tillräckligt mycket energi. Det är inte hur jobbigt det känns som bestämmer hur många kalorier som förbrukas utan hur lång sträcka man förflyttar sig (vid löpning). Så om du inte orkar springa 5-10 mil per vecka eller cykla ca 50 mil per vecka så kommer du få mycket större effekt genom att kontrollera maten än genom att träna.
    Sockerikaffet skrev 2021-03-14 14:09:31 följande:
    Ok, själva problemet med att använda träning som viktnedgångsmetod är ju att man måste orka träna så hårt som det krävs. Om man är otränad (som jag tolkar att du är) orkar man inte förbränna tillräckligt mycket energi. Det är inte hur jobbigt det känns som bestämmer hur många kalorier som förbrukas utan hur lång sträcka man förflyttar sig (vid löpning). Så om du inte orkar springa 5-10 mil per vecka eller cykla ca 50 mil per vecka så kommer du få mycket större effekt genom att kontrollera maten än genom att träna.
    Okar springa gör jag kanske, men knäna däremot orkar inte springa. Cyckla kan jag säker göra 50 mil i veckan. Och som sagt händer det ingenting om jag förändrar maten så därav måste träningen vara alternativet.
  • Sockerikaffet
    Anonym (maten funkar inte) skrev 2021-03-14 14:26:10 följande:

Okar springa gör jag kanske, men knäna däremot orkar inte springa. Cyckla kan jag säker göra 50 mil i veckan. Och som sagt händer det ingenting om jag förändrar maten så därav måste träningen vara alternativet.

Ok! Testa att cykla lite, det är ju snällare mot knäna än att springa.
  • Anonym (Ständigt kämpande)

Jag körde en kombination med träning + begränsa maten/skriva upp vad jag äter/ kaloriräkning. Annars är det lätt att öka maten när du ökar träningen.

Körde morgonpromenad ca 60 min, tabata 3 gånger per vecka och sedan intervallträning där jag sprang 20 s + gick 40 s x 5 = 5 minuter, sedan powerwalk 5 min och gör detta varvat tills man uppnår minst 25 min 3 ggr per vecka.

Gick ner ca 1,5 kg per vecka

• Anonym (Annon)

Det som funkade för mig var att göra en totalt livsstilsförändring i små steg under nästan ett års tid. Inga dieter, inget jojo-bantande, ingen hetsträning som man inte orkar upprätthålla samtidigt som man ska leva ett fungerande liv med jobb, barn etc. Små förändringar i många steg, med målet att "det här ska jag kunna hålla för resten av mitt liv och jag ska inte behöva lida under tiden". 

Jag kan inte börja tokträna, främst för att det är lika kortsiktigt och ohållbart som att börja svälta sig själv, men också för att om jag börjar träna som en dåre så blir jag frrrruktansvärt hungrig. Och om jag ska palla att leva, vara trevlig medmänniska osv så kan jag inte gå runt och känna mig konstant hungrig. Det som hade störst förändring för min övervikt var när jag till slut hittade ett sätt att äta som var både nyttigt, gott och genomförbart i vardagen med möjlighet att njuta av något gott på helgen eller vid större tillställningar.

Jag tror du måste hitta din "nyckel" för hur du kan äta på en okej nivå utan(!) att behöva träna som en idiot. Och den nyckeln är inte någon kortsiktig diet, den måste hänga ihop med andra saker, t.ex. är du intresserad av matlagning? Vad gillar du att laga? Hur ser ditt liv i övrigt? Måste du kanske lägga upp hur du äter och när utifrån hur du jobbar, sover, vad du gör på fritiden? Du kanske måste lägga lite tid på att prova nya maträtter? Tycker du det är astråkigt med mat, gör storkok som räcker nästan hela veckan, se till att ha mycket matlådor i frysen så du inte äter skräp när du är trött efter jobbet (exempelvis). Gillar du att laga mat varje dag? För all del, kör på. Behöver du äta mindre portioner mer utspritt över dagen eller är det bättre med några få större mål mat och små mellanmål? Vad är ett vettigt mellanmål för dig som går att plocka med sig utan att det kräver för mycket krångliga förberedelser? En plan som funkar för DIG. Och försök få en helhetssyn på det. Skit i kaloriräkning och att hålla på och väga dig hela tiden, så orkar ingen leva i längden. 

Träna är bra, man sover oftast bättre, mår bättre mentalt och blir lite gladare (oftast) men lägg det på en rimlig nivå. Jag tar två långpromenader i veckan (ibland njutpromenerar jag bara och ibland så går jag så jag får upp lite flås, det beror på dagsformen och humöret) och försöker klämma in vardagsmotion utöver det typ gå i trappor när jag kan, promenera till affären, cykla så mycket det går på sommaren osv, det är min nivå och i mångas ögon är det typ ingenting. Men jämfört med någon som aldrig(!) gör någonting och tar bilen till affären en kilometer bort så är jag rätt aktiv.
    Men det kan ju också ha att göra med att träning ballat ur totalt idag och alla ska träna som elitidrottare och det blivit någon slags ny "normal nivå". Det tror jag kan vara rätt avskräckande för folk som börjar på noll och tror att man behöver gå direkt från soffpotatis till bodybuilder eller maratonlöpare som viger all sin vakna tid till träning.

Och om du upplever att absolut ingenting händer så skulle jag kontakta sjukvården, det kanske är något annat som är galet? Har du kollat upp sköldkörteln? Eller om du har någon annan hormonrubbning? Äter du någon medicin som gör att kroppen inte vill släppa ifrån sig vikt? 

Anonym (Annon) skrev 2021-03-14 16:29:15 följande:

Det som funkade för mig var att göra en totalt livsstilsförändring i små steg under nästan ett års tid. Inga dieter, inget jojo-bantande, ingen hetsträning som man inte orkar upprätthålla samtidigt som man ska leva ett fungerande liv med jobb, barn etc. Små förändringar i många steg, med målet att "det här ska jag kunna hålla för resten av mitt liv och jag ska inte behöva lida under tiden". 

Jag kan inte börja tokträna, främst för att det är lika kortsiktigt och ohållbart som att börja svälta sig själv, men också för att om jag börjar träna som en dåre så blir jag frrrruktansvärt hungrig. Och om jag ska palla att leva, vara trevlig medmänniska osv så kan jag inte gå runt och känna mig konstant hungrig. Det som hade störst förändring för min övervikt var när jag till slut hittade ett sätt att äta som var både nyttigt, gott och genomförbart i vardagen med möjlighet att njuta av något gott på helgen eller vid större tillställningar.

Jag tror du måste hitta din "nyckel" för hur du kan äta på en okej nivå utan(!) att behöva träna som en idiot. Och den nyckeln är inte någon kortsiktig diet, den måste hänga ihop med andra saker, t.ex. är du intresserad av matlagning? Vad gillar du att laga? Hur ser ditt liv i övrigt? Måste du kanske lägga upp hur du äter och när utifrån hur du jobbar, sover, vad du gör på fritiden? Du kanske måste lägga lite tid på att prova nya maträtter? Tycker du det är astråkigt med mat, gör storkok som räcker nästan hela veckan, se till att ha mycket matlådor i frysen så du inte äter skräp när du är trött efter jobbet (exempelvis). Gillar du att laga mat varje dag? För all del, kör på. Behöver du äta mindre portioner mer utspritt över dagen eller är det bättre med några få större mål mat och små mellanmål? Vad är ett vettigt mellanmål för dig som går att plocka med sig utan att det kräver för mycket krångliga förberedelser? En plan som funkar för DIG. Och försök få en helhetssyn på det. Skit i kaloriräkning och att hålla på och väga dig hela tiden, så orkar ingen leva i längden. 

Träna är bra, man sover oftast bättre, mår bättre mentalt och blir lite gladare (oftast) men lägg det på en rimlig nivå. Jag tar två långpromenader i veckan (ibland njutpromenerar jag bara och ibland så går jag så jag får upp lite flås, det beror på dagsformen och humöret) och försöker klämma in vardagsmotion utöver det typ gå i trappor när jag kan, promenera till affären, cykla så mycket det går på sommaren osv, det är min nivå och i mångas ögon är det typ ingenting. Men jämfört med någon som aldrig(!) gör någonting och tar bilen till affären en kilometer bort så är jag rätt aktiv.
    Men det kan ju också ha att göra med att träning ballat ur totalt idag och alla ska träna som elitidrottare och det blivit någon slags ny "normal nivå". Det tror jag kan vara rätt avskräckande för folk som börjar på noll och tror att man behöver gå direkt från soffpotatis till bodybuilder eller maratonlöpare som viger all sin vakna tid till träning.

Och om du upplever att absolut ingenting händer så skulle jag kontakta sjukvården, det kanske är något annat som är galet? Har du kollat upp sköldkörteln? Eller om du har någon annan hormonrubbning? Äter du någon medicin som gör att kroppen inte vill släppa ifrån sig vikt? 

Jag har hållit på så mycket med maten enda sedan jag blev tonåring så jag vet att det inte hjälper att hålla på och mixtra med den, och som jag skrev så säger sjukvården att det inte är något fel på något heller och de har gett mig kostrförslag och hitan och ditan de också. Jag vet förstås inte om träning kommer hjälpa heller men det är väl värt ett försök i alla fall.
  • Anonym (Kost är det som gäller)

De flesta som är överviktiga har ett problematiskt förhållande till mat (inkl mig själv). Börja med att reda ut vad som triggar ohälsosamma val av mat för dig, ta psykologisk hjälp. Jobba med beteenden, bli medveten om vad och när du stoppar i dig. Kolla på mängden mat.

Du må tro du har testat allt men jag sätter pengar på att du inte är mer unik än någon annan, alla går vi ner i vikt om vi inte får i oss tillräckligt med energi (vi förbränner dock olika).

Har du pengar över så är mitt tips mammafitness som vänder sig till alla. Sund inställning till mat, man får äta allt, koll på mängd och hjälp med rätt fördelning mellan protein, fett och kolhydrater. Samt hjälp med träning och då styrketräning och hemma om man så vill.

Obs, ingen diet utan bara koll och stöttning av en dietist och pt.

Svar på tråden Träna sig till viktnedgång hur? Beredd att kämpa hårt som fan