• Anonym (maten funkar inte)

Träna sig till viktnedgång hur? Beredd att kämpa hårt som fan

Alla säger ju att det är maten man går ner i vikt av, inte träningen, men det funkar inte för mig. Allt jag har testat har inte funkat, inte en vlcd, där jag till och med hoppade över måltider för det var så förbannat äckligt. Jag har kört 5:2 och 16:9, jag har testat GI och LCHF, jag har räknat kalorier till leda och förbannelse, kört viktväktarna, diverse dietprogram och det händer inte. ett. dugg. Inte ens jojo-effekt. Jag går helt enkelt inte ner av att förändra kosten.

Jag har varit i kontakt med vården om detta men de hittar inget fel och säger bara att jag ska kämpa vidare med dieter och har gett kostförslag som förstås inte hjälper ett dugg.

Återstår träning att testa då. Det enda jag tränat hittills är väl att jag går överallt. Jag äger ingen bil och gångavstånd för mig är mindre än 6 km så är det inte längre än så så går jag. Men det är väl inte mycket till träning egentligen. Så ge mig träningstips. Alla gym och sånt är ju stängda men det finns säkert något jag kan göra ändå, frågan är vad. Släng allt ni kommer på på mig.

• Svar på tråden Träna sig till viktnedgång hur? Beredd att kämpa hårt som fan
  • Anonym (Annon)
    Anonym (maten funkar inte) skrev 2021-03-14 16:45:17 följande:
    Jag har hållit på så mycket med maten enda sedan jag blev tonåring så jag vet att det inte hjälper att hålla på och mixtra med den, och som jag skrev så säger sjukvården att det inte är något fel på något heller och de har gett mig kostrförslag och hitan och ditan de också. Jag vet förstås inte om träning kommer hjälpa heller men det är väl värt ett försök i alla fall.
    Fast det låter lite luddigt, sjukvården säger att det inte är något fel. Vad är det dom har kollat upp? Har dom tagit blodprover? Vilka blodprover? Har dom frågat hur du mår psykiskt? Snackar vi en kvarts besök på vårdcentralen eller mer grundliga utredningar?

Och utveckla gärna "Jag har hållit på så mycket med maten enda sen jag blev tonåring". På vilket sätt? Om du haft ett problematiskt förhållande till mat sen du var tonåring kanske du behöver mer stöttning än du tror i att äta rätt? 
  • Anonym (maten funkar inte)
    Anonym (Annon) skrev 2021-03-14 17:00:05 följande:
    Fast det låter lite luddigt, sjukvården säger att det inte är något fel. Vad är det dom har kollat upp? Har dom tagit blodprover? Vilka blodprover? Har dom frågat hur du mår psykiskt? Snackar vi en kvarts besök på vårdcentralen eller mer grundliga utredningar?

Och utveckla gärna "Jag har hållit på så mycket med maten enda sen jag blev tonåring". På vilket sätt? Om du haft ett problematiskt förhållande till mat sen du var tonåring kanske du behöver mer stöttning än du tror i att äta rätt? 
    Skölkörteln, diabetes, vitaminer, mineraler, pcos, dietister, psykologer, fan och hans moster.

Jag har varit överviktig sedan jag var barn. 40 kg som 8-åring och bara uppåt från det. När jag var 13 fick jag i princip börja sköta mig själv då jag väl inte hade de bästa föräldrarna i världshistorien. Morsan fyllde på en burk med pengar som skulle räcka till mat för mig hela månaden. Jag säger inte att jag ätit perfekt hela mitt liv sedan dess men jag har som sagt provat det mesta när det gäller att försöka gå ner i vikt. 
  • Anonym (Annika)

Jag tror att ett sätt kan vara att byta om till träningskläder inför dina promenader, ta med en vattenflaska, och gå mycket fortare än vad du brukar göra. Se det som ett mål att bli jättesvettig och andfådd. Promenerar man i sina vanliga kläder saktar man (i alla fall jag...) ner om det börjar bli svettigt. Om du har en viss runda du brukar gå kan du ta tiden, och sedan se till att förbättra den.

Träna styrketräning hemma (muskler bränner fett även i vila). Gör plankan, armhävningar, situps, använd 1½-liters pet-flaskor som hantlar, osv.

Samtidigt ska du naturligtvis äta bra, låta bli socker, skräpmat osv. Typ Viktväktarna, tallriksmodellen med halva grönsaker, el. dyl. 

• NRLHA

Att gå ner i vikt genom träning är slitsamt och väldigt krävande. Jag hade en 30 dagars period för att testa konceptet med viktnedgång och vad jag själv var kapabel till. Tänkte bara bidraga i tråden som ett exempel. Jag sprang ca 1 mil om dagen, cyklade 3 mil, promenerade 2 timmar och styrketränade 1 timme. Utöver det spelade jag squash och tennis ca 4 timmar per vecka. Jag skippade såser, alkohol, all dryck utom vatten och även godis och snacks. Detta resulterade i 10 kg viktnedgång. Min poäng är att försöka hitta en balans på längre tid än mitt exempel. Jo, du kan gå ner vikt genom träning och det kan gå fort men det kostar all din fritid och all din ork. Försök variera din träning mycket då kroppen är väldigt bra på att energieffektisera sådant den är van vid.

• Anonym (Städa)

Dansa? Borde vara bra allsidig träning. Och roligt, bara slänga på sin favoritmusik och släppa loss Skrattande

• Skogshuggaren

När jag har intensiva träningsveckor och kör 3-timmars träningspass varje dag (längdskidor, rullskidor eller cykel) har jag svårt att äta ikapp, trots att jag vräker i mig mat. Då tappar jag ofta 1-2 kg.

Tyvärr hinner jag bara med sådana träningsmängder när jag har semester, annars har jag jobb, hus och familj att sköta om.

• Anonym (....)

Får jag fråga vad du väger (och hur lång du är)? Tänker på det du skrev om att du väger för mycket för att löpträna...

Jag bestämde mig en dag för att "nu räcker det" och gick ner drygt 20 kg på tre månader, mestadels genom träning. Sprang varannan dag, promenerade varannan. Minst 20000 steg om dagen. Till en början orkade jag knappt 2 kilometer men jag hade en bestämd runda jag skulle ta mig runt och med tiden orkade jag längre. Igår sprang jag två mil i jävligt tuff terräng så man lär sig. Det är tre år sedan jag tog tag i min kropp nu och jag är så jävla glad för det, mår galet mycket bättre både i kropp och knopp!

Lycka till!!!

• Anonym (...)
    Anonym (....) skrev 2021-03-14 21:37:20 följande:

Får jag fråga vad du väger (och hur lång du är)? Tänker på det du skrev om att du väger för mycket för att löpträna...

Jag bestämde mig en dag för att "nu räcker det" och gick ner drygt 20 kg på tre månader, mestadels genom träning. Sprang varannan dag, promenerade varannan. Minst 20000 steg om dagen. Till en början orkade jag knappt 2 kilometer men jag hade en bestämd runda jag skulle ta mig runt och med tiden orkade jag längre. Igår sprang jag två mil i jävligt tuff terräng så man lär sig. Det är tre år sedan jag tog tag i min kropp nu och jag är så jävla glad för det, mår galet mycket bättre både i kropp och knopp!

Lycka till!!!

Hur mycket vägde du? Längd? Kvinna/man? Hur mycket tränade du de tre månaderna? Vad åt du?
  • Anonym (kcal)

Räkna kalorier funkar. Du måste bara se till att äta så många kalorier som du kan och ändå gå ner i vikt. Det är lätt hänt att man lägger sig för lågt, 1100 kcal/dag, 1200 kcal/dag...det håller inte i längden. Öka tills du kommer upp i ca -500 kcal/dag. Det är för mig t ex 16-1700 kcal/dag och det orkar man hålla på med en längre tid. Räkna inte med att gå ner mer än 1-2 kg/månad. Det blir ändå 50 kg på ett år. 

Låt det ta tid och stressa inte. 

Mycket och hård träning gör dig hungrigare och därmed svårare att äta mindre. Lagom är bäst. Dagliga promenader är bra, kombinera med styrketräning för att sätta formerna på plats. 

• Anonym (kcal)
    Anonym (kcal) skrev 2021-03-15 16:18:25 följande:

Räkna kalorier funkar. Du måste bara se till att äta så många kalorier som du kan och ändå gå ner i vikt. Det är lätt hänt att man lägger sig för lågt, 1100 kcal/dag, 1200 kcal/dag...det håller inte i längden. Öka tills du kommer upp i ca -500 kcal/dag. Det är för mig t ex 16-1700 kcal/dag och det orkar man hålla på med en längre tid. Räkna inte med att gå ner mer än 1-2 kg/månad. Det blir ändå 50 kg på ett år. 

Låt det ta tid och stressa inte. 

Mycket och hård träning gör dig hungrigare och därmed svårare att äta mindre. Lagom är bäst. Dagliga promenader är bra, kombinera med styrketräning för att sätta formerna på plats. 

räknade förstås fel - tänkte veckor istället för månader.
    Men du går ner en hel del över tid och det du går ner förblir borta! Det är det viktigaste! 
Svar på tråden Träna sig till viktnedgång hur? Beredd att kämpa hårt som fan