• Anonym (maten funkar inte)

Träna sig till viktnedgång hur? Beredd att kämpa hårt som fan

Alla säger ju att det är maten man går ner i vikt av, inte träningen, men det funkar inte för mig. Allt jag har testat har inte funkat, inte en vlcd, där jag till och med hoppade över måltider för det var så förbannat äckligt. Jag har kört 5:2 och 16:9, jag har testat GI och LCHF, jag har räknat kalorier till leda och förbannelse, kört viktväktarna, diverse dietprogram och det händer inte. ett. dugg. Inte ens jojo-effekt. Jag går helt enkelt inte ner av att förändra kosten.

Jag har varit i kontakt med vården om detta men de hittar inget fel och säger bara att jag ska kämpa vidare med dieter och har gett kostförslag som förstås inte hjälper ett dugg.

Återstår träning att testa då. Det enda jag tränat hittills är väl att jag går överallt. Jag äger ingen bil och gångavstånd för mig är mindre än 6 km så är det inte längre än så så går jag. Men det är väl inte mycket till träning egentligen. Så ge mig träningstips. Alla gym och sånt är ju stängda men det finns säkert något jag kan göra ändå, frågan är vad. Släng allt ni kommer på på mig.

• Svar på tråden Träna sig till viktnedgång hur? Beredd att kämpa hårt som fan
  • Anonym (fit)

Gör en fullständig läkarundersökning där dom testar allt för att utesluta att det är något fel på kroppen.

Därefter är det enkla svaret att du äter för mycket om du är överviktig. Sen om man följer någon specifik bantningskur eller inte är irrelevant.

Träning ökar förbränningen och är nyttigt men i slutändan hamnar det ändå på hur mycket du får i dej och hur mycket du förbränner, kaloriräknarprogram är ingen måttstock för alla då vi förbränner olika.

• Anonym (....)
    Anonym (...) skrev 2021-03-15 14:47:37 följande:

Hur mycket vägde du? Längd? Kvinna/man? Hur mycket tränade du de tre månaderna? Vad åt du?

Jag vägde 86 (eller om det var 88), är 169 lång och kvinna. Jag tränade löpning (30-60 min) varannan dag och promenerade (60-120 min) i rask takt varannan. Jag drog ner på pasta, vitt bröd, potatis och sötsaker och la istället till wokade grönsaker. Ingen stor förändring för min del och jag kunde fortsätta äta med familjen som vanligt.
  • pennywisethedancingclown

Hemmaträning har nog aldrig varit så populärt som nu, det finns mycket att välja på! Jättebra om du kommer igång och tränar!

Jag tycker det är skönt att följa olika videos som säger åt mig vad jag ska göra. Jag kör youtube, där kan du hitta alla möjliga sorters träningar. En kanal jag kan tipsa om är fitnessblender, en annan är yoga with adriene.

Finns en sida som heter kvix, dock inte testat själv. Olika gym har också egen hemmaträning, les mills också.

• Anonym (Ö)

Du behöver få upp flåset. Jag har börjat jogga men tar det förbannat försiktigt i början. Har skadat mig innan så jag hade ont i över en vecka.

Kör crosstrainer i 20 min, sen springer jag tills det börjar ömma. Typ 5 minuter.

Anonym (....) skrev 2021-03-14 21:37:20 följande:

Får jag fråga vad du väger (och hur lång du är)? Tänker på det du skrev om att du väger för mycket för att löpträna...

Jag bestämde mig en dag för att "nu räcker det" och gick ner drygt 20 kg på tre månader, mestadels genom träning. Sprang varannan dag, promenerade varannan. Minst 20000 steg om dagen. Till en början orkade jag knappt 2 kilometer men jag hade en bestämd runda jag skulle ta mig runt och med tiden orkade jag längre. Igår sprang jag två mil i jävligt tuff terräng så man lär sig. Det är tre år sedan jag tog tag i min kropp nu och jag är så jävla glad för det, mår galet mycket bättre både i kropp och knopp!

Lycka till!!!

Om vi säger så här, jag har ett bmi på över 50 idag. 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (maten funkar inte) skrev 2021-03-15 19:09:25 följande:
    Om vi säger så här, jag har ett bmi på över 50 idag. 
    Då äter du stora mängder varje dag. Känns konstigt att det inte fungerar att äta mindre, eller så åt du inte tillräckligt lite.

Men, du kan i alla fall inte träna dig ner i vikt. Så mycket kan du inte förbränna varje dag att skulle komma ner på ett underskott. 

Lös dina underliggande problem, det finns en anledning till att du ätit så mycket sedan du var liten. 
    Anonym (kcal) skrev 2021-03-15 16:18:25 följande:

Räkna kalorier funkar. Du måste bara se till att äta så många kalorier som du kan och ändå gå ner i vikt. Det är lätt hänt att man lägger sig för lågt, 1100 kcal/dag, 1200 kcal/dag...det håller inte i längden. Öka tills du kommer upp i ca -500 kcal/dag. Det är för mig t ex 16-1700 kcal/dag och det orkar man hålla på med en längre tid. Räkna inte med att gå ner mer än 1-2 kg/månad. Det blir ändå 50 kg på ett år. 

Låt det ta tid och stressa inte. 

Mycket och hård träning gör dig hungrigare och därmed svårare att äta mindre. Lagom är bäst. Dagliga promenader är bra, kombinera med styrketräning för att sätta formerna på plats. 

Ja, att äta bara 500-800 kcal i en månad+ hjälpte inte kan jag ju säga.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (maten funkar inte) skrev 2021-03-15 19:13:47 följande:
    Ja, att äta bara 500-800 kcal i en månad+ hjälpte inte kan jag ju säga.
    Det är alldeles för lite. Men max 1500 om dagen bör du klara dig på, om du äter smarta livsmedel. 
    Anonym (Lisa) skrev 2021-03-15 19:13:45 följande:
    Då äter du stora mängder varje dag. Känns konstigt att det inte fungerar att äta mindre, eller så åt du inte tillräckligt lite.

Men, du kan i alla fall inte träna dig ner i vikt. Så mycket kan du inte förbränna varje dag att skulle komma ner på ett underskott. 

Lös dina underliggande problem, det finns en anledning till att du ätit så mycket sedan du var liten. 
    Nej, jag äter inte stora mängder och absolut inte varje dag.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (maten funkar inte) skrev 2021-03-15 19:15:34 följande:
    Nej, jag äter inte stora mängder och absolut inte varje dag.
    Vad äter du en dag då? Man får inte ett  BMI på över 50 om man äter normalstora portioner.
Svar på tråden Träna sig till viktnedgång hur? Beredd att kämpa hårt som fan