• Anonym (maten funkar inte)

Träna sig till viktnedgång hur? Beredd att kämpa hårt som fan

Alla säger ju att det är maten man går ner i vikt av, inte träningen, men det funkar inte för mig. Allt jag har testat har inte funkat, inte en vlcd, där jag till och med hoppade över måltider för det var så förbannat äckligt. Jag har kört 5:2 och 16:9, jag har testat GI och LCHF, jag har räknat kalorier till leda och förbannelse, kört viktväktarna, diverse dietprogram och det händer inte. ett. dugg. Inte ens jojo-effekt. Jag går helt enkelt inte ner av att förändra kosten.

Jag har varit i kontakt med vården om detta men de hittar inget fel och säger bara att jag ska kämpa vidare med dieter och har gett kostförslag som förstås inte hjälper ett dugg.

Återstår träning att testa då. Det enda jag tränat hittills är väl att jag går överallt. Jag äger ingen bil och gångavstånd för mig är mindre än 6 km så är det inte längre än så så går jag. Men det är väl inte mycket till träning egentligen. Så ge mig träningstips. Alla gym och sånt är ju stängda men det finns säkert något jag kan göra ändå, frågan är vad. Släng allt ni kommer på på mig.

• Svar på tråden Träna sig till viktnedgång hur? Beredd att kämpa hårt som fan
  • Anonym (Trötter)
    ErikaMaria77 skrev 2021-03-16 07:42:48 följande:
    För att träna bort en övervikt bör man veta att 1 kg kroppsfett motsvarar ca 7000 kalorier. Det har gjorts ett test hur mycket man måste träna för att bli av med 7000 kalorier, det var en tysk idrottsprofessor initierade tester.
    En medelålders man med övervikt fick börja jogga, medelhastighet 7 km/tim. Det man kom fram till är att du behöver jogga 164 km, fyra maratonlopp alltså, för ETT kilo.

Hur många kilo behöver du gå ner? Hur får du till en livsstil som gör att du inte går upp igen, en livsstil med kost och motion som du kan hålla fast vid resten av ditt liv?
    bloggar.aftonbladet.se/ptthomas/2018/01/sa-langt-behover-du-jogga-att-forbranna-1-kg-fett/
    Nej träning ger ingen effekt alls :)

www.aftonbladet.se/nyheter/a/82qgE/at-pizza-varje-dag-i-ett-ar--sa-ser-han-ut-nu

Ok, så idag har jag ätit:
    Frukost: 2 Rasker, en med smör och skinka och en med leverpastej.
    Senare: en apelsinkaramell
    Efter det: en skål tomatsoppa, ungefär halva tetran, med två skedar överbliven köttfärsröra
    Middag: 100 gram kassler och 2 matskedar tacosalsa samt 2 potatisar.

Jag har också ätit/tagit en d-vitaminkapsel som det ju är olja i. Jag vet inte om det räknas.

• Anonym (Lisa)
    Anonym (maten funkar inte) skrev 2021-03-16 20:33:03 följande:

Ok, så idag har jag ätit:
    Frukost: 2 Rasker, en med smör och skinka och en med leverpastej.
    Senare: en apelsinkaramell
    Efter det: en skål tomatsoppa, ungefär halva tetran, med två skedar överbliven köttfärsröra
    Middag: 100 gram kassler och 2 matskedar tacosalsa samt 2 potatisar.

Jag har också ätit/tagit en d-vitaminkapsel som det ju är olja i. Jag vet inte om det räknas.

Och träningen?
    Tow2Mater skrev 2021-03-16 20:14:42 följande:

Vet inte vad LCHF direkt innebär, men maken äter just nu bara kött och grönsaker (inga kolhydrater i form av ris/pasta/potatis/brod/godis/socker), och kilona i princip rasar av honom.

Vad dricker du TS? Kan det finnas dolda kalorier i det du dricker som du inte tänker på?

LCHF är när man äter mycket lite kolhydrater, normalmycket protein och en herrans massa fett. Jag har gjort det med.

Jag dricker mest vatten och svart kaffe. Jag gllar inte kolsyra eller alkohol så allt sånt går bort. Mjölk dricker jag bara till bullar vilket jag aldrig äter förutom på kanelbullens dag och min mormors födelsedag och juice och saft kanske jag dricker någon liter om året.
    Anonym (Lisa) skrev 2021-03-16 20:34:09 följande:
    Och träningen?
    Jag har varit i källaren och hämtat ett paket hantlar som en granne var vänlig nog att sälja till mig. Det är två trappor utan hiss. Och så har jag gått 3 km till sjön och tillbaka för att lära mig hitta till den, men jag gick inte spåret runt. Gills det?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (maten funkar inte) skrev 2021-03-16 20:41:58 följande:
    Jag har varit i källaren och hämtat ett paket hantlar som en granne var vänlig nog att sälja till mig. Det är två trappor utan hiss. Och så har jag gått 3 km till sjön och tillbaka för att lära mig hitta till den, men jag gick inte spåret runt. Gills det?
    Med tanke på din rubrik, vad tycker du själv?
  • Anonym (Annika)

Det är jättebra att ta en promenad på 6 km, men om det är det enda du rör dig på en dag så är det inte så mycket. Jobbar du inte?
    Hur många steg går du/dag i snitt? Jag tror man kan se det på de flesta mobiler, och få statistik på senaste månaden eller året.
    Jag håller med om att du kan äta bättre. Jag tror inte heller på extrema dieter, men du kan minska på kolhydraterna genom att äta mindre bröd, potatis, pasta osv. Ta tex. bara två knäckebröd med ägg till frukost, och byt ut potatis/pasta/ris helt mot rotsaker, broccoli, blomkål, zucchini, champinjoner, paprika, sparris, tomater osv som du tex kan ugnssteka med lite örtkryddor.

• Anonym (A)
    Anonym (Annika) skrev 2021-03-16 20:57:00 följande:
    Det är jättebra att ta en promenad på 6 km, men om det är det enda du rör dig på en dag så är det inte så mycket. Jobbar du inte?
    Hur många steg går du/dag i snitt? Jag tror man kan se det på de flesta mobiler, och få statistik på senaste månaden eller året.
    Jag håller med om att du kan äta bättre. Jag tror inte heller på extrema dieter, men du kan minska på kolhydraterna genom att äta mindre bröd, potatis, pasta osv. Ta tex. bara två knäckebröd med ägg till frukost, och byt ut potatis/pasta/ris helt mot rotsaker, broccoli, blomkål, zucchini, champinjoner, paprika, sparris, tomater osv som du tex kan ugnssteka med lite örtkryddor.
    Håller med
    Anonym (Lisa) skrev 2021-03-16 20:43:45 följande:
    Med tanke på din rubrik, vad tycker du själv?
    Ingen aning.
  • Anonym (Gymmet! rekommenderar gymmet!)

Börja på gym. Alla gym har inte coronastängt. Jag gymmar 4-6 ggr i veckan. Vartannat pass underkropp, ben, rumpa, mage, vader, korsrygg. Vartannat överkropp: rygg, armar, axlar, bröst.

Brukar träna i 2h. Har lärt mig det mesta jag kan bara genom att fråga folk...brukar leta upp nån anabolabodybuilder och fråga hur gör man denna? Gör jag rätt här? För att lära mig. Nu tycker de andra gymbesökarna och i synnerhet anabolasnubbarna säkert att jag är en tjatig kärring som frågar hela tiden men det bjuder jag på. Det där med att vara hjälpsökande och förvirrad trodde jag mest funkade för unga söta tjejer men det funkar faktiskt som tjock kärring med. Inte lika bra som jag kan tänka mig för yngre och sötare... men det funkar.

Kosten äter jag som jag vill men har plockat bort läsk, saft, godis, alkohol, kakor, snacks. Allt som är "mat" är ok. Klarar inte av att hålla en vettig diet, men det där räcker en bit. Jag får äta, men det skall vara "mat". Enda regeln.

Har gått ner från 110 till 70 på 5 år. Sista året har det vart still (så tränat i 6 år) Löshud är mest på magen. Jag har fått en snygg röv (Röven ser ut typ som när jag var ung och spelade handboll igen) och snygga ben. Lite feta men faktiskt inte så det stör. Nu verkar vikten ha stannat där, pendlar mellan 69-71. Men jag är rätt ok med att vara mullig. Äter för mycket för att tappa mer tror jag.

Marklyft har jag ökat från att träna på 40kg till att träna på 100-110, jag lyfter 130 som mest. Knäböj har jag ökat från bara med kroppen till träna på 70-80 och ganska nära att klara 100kg. Bänkpress med hantlar från träna med 5kgs hantlar till 22,5kgs. Biceps från bara 12kgs knasig stång att den var för tung till 32kg.  så jag har blivit betydligt starkare med.

Anonym (Annika) skrev 2021-03-16 20:57:00 följande:

Jobbar hemifrån just nu pga corona. Innan gick jag till jobbet varje dag, ca 3 km, och hem igen. Jag har för övrigt inte gått upp i vikt av det då jag står på samma som innan.

Jag vet inte hur många steg jag går per dag, jag har nästan aldrig mobilen med mig. Jag vet att jag är lite udda, de flesta verkar vara fastklistrade vid sina mobiler. Min mobil har till exempel registrerat endast 637 steg idag, men jag har garanterat gått mer än så med tanke på att jag gick ner till sjön.
  • Anonym (Annika)
    Anonym (maten funkar inte) skrev 2021-03-16 21:09:55 följande:
    Jobbar hemifrån just nu pga corona. Innan gick jag till jobbet varje dag, ca 3 km, och hem igen. Jag har för övrigt inte gått upp i vikt av det då jag står på samma som innan.

Jag vet inte hur många steg jag går per dag, jag har nästan aldrig mobilen med mig. Jag vet att jag är lite udda, de flesta verkar vara fastklistrade vid sina mobiler. Min mobil har till exempel registrerat endast 637 steg idag, men jag har garanterat gått mer än så med tanke på att jag gick ner till sjön.
    Hade du med dig mobilen till sjön då? I så fall är det ju lite skumt... Har du den i en ryggsäck? För då tycker jag inte att det brukar registreras så bra. Byxfickan eller handväska funkar bättre. Fast om du går väldigt långsamt kanske det är därför den inte registrerar.
    Börja ha med dig mobilen hela tiden, och sätt upp ett mål. Se till att gå så fort du kan. 
    Anonym (Annika) skrev 2021-03-16 21:19:32 följande:
    Hade du med dig mobilen till sjön då? I så fall är det ju lite skumt... Har du den i en ryggsäck? För då tycker jag inte att det brukar registreras så bra. Byxfickan eller handväska funkar bättre. Fast om du går väldigt långsamt kanske det är därför den inte registrerar.
    Börja ha med dig mobilen hela tiden, och sätt upp ett mål. Se till att gå så fort du kan. 
    Förlåt, jag inser att det var lite luddigt skrivet. Nej, jag hade inte med mig mobilen. Jag menade bara att jag inte direkt har koll på mina steg just för att jag inte brukar ha mobilen med mig.

Jag gillar inte att ha med mig mobilen överallt men däremot så har jag en fitbit som ligger och skräpar. Jag har den inte på mig för att det blir så svettigt med det där gummiarmbandet, men det kanske går att byta armband?
  • Aurora Borrealis

Fettförbränning. Det effektivaste är spinning och löpning. En timme 3 gånger i veckan. Testa i ett helt år. Skillnad kan komma snabbt, redan efter en månad men kan också komma först efter 3 månader men kan då komma väldigt snabbt. Jag är som dig. Jag äter vad jag vill och håller mig i vikt enbart genom träning, fettförbränning; långpromenader på 1 mil, jogging 15 minuter eller spinning i 45 minuter.

Högintensiv träning som fokucerar på att bränna kalorier. Ja, jag får muskler av den träningen. Skulle jag lyft vikter skulle jag blivit STÖRRE alltså få för stora muskler så jag vill ju hålla mig slank så jag ställer mig ej och lyfter vikter. Gör dock sit ups, lite yoga (men det förbränner dock inte fettet), simmar ibland, hästrider, dansar, crosstrainer.

Bättre att träna vad som helst 1 timme 3 gånger i veckan än ingen träning alls. Man går oftast ner i vikt av all träning oavsätt, och håller sig slank vilken träningsform man än väljer men jag tycker jogging och spinning ger snabbast viktnedgång.

• Anonym (45ish)

Jag står också rätt still i vikt. Tror hormoner och massa annat spelar in rejält.

Däremot tränar jag 3-4 gånger i veckan (sedan lite mer än ett år) o promenerar minst 3km (raskt) varje dag. Det har gjort att det börjar synas på kroppen. Svullen mage är borta o jag ser hur armar, ben, rygg o rumpa börjar se trevligare ut. Så tänker att ihop med sund kost så blir det snyggt resultat tillslut även om vägen dit är lång. Men samtidigt så tog det ju en del år att gå upp så då får det göra det och gå ner med. Planen är långsiktig och det krävs ju en livsstilsförändring för att kunna hålla kvar i förändringen med.

Börja ta med mobilen för att mäta dina promenader i fittness app. På det sättet kan du se dina framsteg o sätta mål som att öka takten eller distansen osv

Sen så låter det som din kost innehåller lite väl mkt processad/färdig mat. Kanske du kan hitta lite sundare menyer? Byt ut frukosten iallafall...

Ägg, kyckling, avocado, sallad, ost, fröknäcke osv

Svar på tråden Träna sig till viktnedgång hur? Beredd att kämpa hårt som fan