• Anonym (maten funkar inte)

Träna sig till viktnedgång hur? Beredd att kämpa hårt som fan

Alla säger ju att det är maten man går ner i vikt av, inte träningen, men det funkar inte för mig. Allt jag har testat har inte funkat, inte en vlcd, där jag till och med hoppade över måltider för det var så förbannat äckligt. Jag har kört 5:2 och 16:9, jag har testat GI och LCHF, jag har räknat kalorier till leda och förbannelse, kört viktväktarna, diverse dietprogram och det händer inte. ett. dugg. Inte ens jojo-effekt. Jag går helt enkelt inte ner av att förändra kosten.

Jag har varit i kontakt med vården om detta men de hittar inget fel och säger bara att jag ska kämpa vidare med dieter och har gett kostförslag som förstås inte hjälper ett dugg.

Återstår träning att testa då. Det enda jag tränat hittills är väl att jag går överallt. Jag äger ingen bil och gångavstånd för mig är mindre än 6 km så är det inte längre än så så går jag. Men det är väl inte mycket till träning egentligen. Så ge mig träningstips. Alla gym och sånt är ju stängda men det finns säkert något jag kan göra ändå, frågan är vad. Släng allt ni kommer på på mig.

• Svar på tråden Träna sig till viktnedgång hur? Beredd att kämpa hårt som fan
  • Anonym (kcal)
    ErikaMaria77 skrev 2021-03-16 07:42:48 följande:
    För att träna bort en övervikt bör man veta att 1 kg kroppsfett motsvarar ca 7000 kalorier. Det har gjorts ett test hur mycket man måste träna för att bli av med 7000 kalorier, det var en tysk idrottsprofessor initierade tester.
    En medelålders man med övervikt fick börja jogga, medelhastighet 7 km/tim. Det man kom fram till är att du behöver jogga 164 km, fyra maratonlopp alltså, för ETT kilo.

Hur många kilo behöver du gå ner? Hur får du till en livsstil som gör att du inte går upp igen, en livsstil med kost och motion som du kan hålla fast vid resten av ditt liv?
    bloggar.aftonbladet.se/ptthomas/2018/01/sa-langt-behover-du-jogga-att-forbranna-1-kg-fett/
    Om hon väger mer än 130-140 kg behöver hon professionell hjälp att lägga om hela livsstilen från grunden. 

Att springa ett maraton i hennes läge kan vara direkt skadligt. Cykling och simning kan funka då man inte måste bära upp sin egen vikt. 

Därmed inte sagt att det inte går, jag har en släkting som gjorde en viktoperation och gick ner till en mer sansad vikt. Hon är fortfarande överviktig, men mår bra och är rörlig och kan göra allt hon vill göra - cyklar med familjen osv. 
  • ErikaMaria77
    Anonym (kcal) skrev 2021-03-16 08:46:39 följande:

Om hon väger mer än 130-140 kg behöver hon professionell hjälp att lägga om hela livsstilen från grunden. 

Att springa ett maraton i hennes läge kan vara direkt skadligt. Cykling och simning kan funka då man inte måste bära upp sin egen vikt. 

Därmed inte sagt att det inte går, jag har en släkting som gjorde en viktoperation och gick ner till en mer sansad vikt. Hon är fortfarande överviktig, men mår bra och är rörlig och kan göra allt hon vill göra - cyklar med familjen osv. 

Helt rätt, hård träning är INTE en framkomlig väg. Inte för någon, individanpassad träning, balanserad kost och insikt om att man måste hitta en livsstil som håller hela livet. Det är vad som krävs, det finns inga quick fix.
  • sextiotalist
    ErikaMaria77 skrev 2021-03-16 08:57:16 följande:
    Helt rätt, hård träning är INTE en framkomlig väg. Inte för någon, individanpassad träning, balanserad kost och insikt om att man måste hitta en livsstil som håller hela livet. Det är vad som krävs, det finns inga quick fix.
    Om man nu frånser de med grav övervikt och fetma, utan till oss med några få kilo trivselvikt som man gärna vill bli av med, så kan motion fungera utmärkt. Vet flera (inklusive mig själv) som kan hålla vikten i schack genom att röra på oss. Men då är det en annan grund, inga osunda matvanor, och inte många kilo. Utan vi behöver den där lilla extra energikrävande åtgärden för att hålla trivselkilona borta. 
    Om jag rör mig, för mig normalt, dvs några löpturer i veckan, mycket vardagsmotion (cyklar och går mycket) så håller jag vikten stabil, men så fort jag släpper på detta, så kommer trivselvikten tillbaka.
  • Anonym (Åsa)
    ErikaMaria77 skrev 2021-03-16 07:42:48 följande:
    För att träna bort en övervikt bör man veta att 1 kg kroppsfett motsvarar ca 7000 kalorier. Det har gjorts ett test hur mycket man måste träna för att bli av med 7000 kalorier, det var en tysk idrottsprofessor initierade tester.
    En medelålders man med övervikt fick börja jogga, medelhastighet 7 km/tim. Det man kom fram till är att du behöver jogga 164 km, fyra maratonlopp alltså, för ETT kilo.

Hur många kilo behöver du gå ner? Hur får du till en livsstil som gör att du inte går upp igen, en livsstil med kost och motion som du kan hålla fast vid resten av ditt liv?
    bloggar.aftonbladet.se/ptthomas/2018/01/sa-langt-behover-du-jogga-att-forbranna-1-kg-fett/
    Jättebra att du förtydligar detta, många har en övertro till träning sett till viktnedgång. Just därav att mat har större inverkan än motion.
    Även om motion aldrig är fel. Det är aldrig förgäves. Men man måste ha koll så man inte överkompenserar pga man tror att nu har jag promenerat 5k så nu "måste" jag äta...
    Och sen den psykiska aspekten som givits redan, ut och njut av natur och frisk luft.
  • Anonym (maten funkar inte)
    Anonym (en till) skrev 2021-03-15 22:10:36 följande:
    Lite luddigt, vill du skriva mer specifikt om mängderna köttfärs grönsaker och fiskgratäng till exempel?

Du skulle ju kunna skriva lite matdagbok här några dagar så vi får ett hum? Och då äta som du brukar och känner för.

För övrigt tänker jag att du borde bli erbjuden mer hjälp av vården när du har såpass de problem som du har. Rycker de bara på axlarna och önskar lycka till menar du?
    Ok. 
    Fiskgratängen var en sån där färdig från frysdisken, enportions. Med potatismos. Vad är de på 300 gram?
    Köttfärsröran var 125 g köttfärs, en rågad matsked fryst majs, en rågad matsked fryst avocado, en halv röd lök, en näve spenat, en näve ruccola, kanske ungefär 1/3 av vardera paket, och en bit zucchini, ungefär 5-6 cm lång. 1,5 dl pastaskruvar, 2 msk lätt creme fraiche och hur mycket ost det var är jag osäker på. Det var pecorino som jag bara rev direkt över.

Ja, jag skriva upp några dagars mat här. Jag kan återkomma med det efter jag har ätit ikväll.

Rycker på axlarna vet jag inte om de gör men de säger att alla prover är i referensvärdet och då är ju allt bra. Den enda som har undrat vidare än så är dietisten, eftersom dieterna inte fungerar. Vi skulle gå vidare med det men sen ställdes all icke-akut vård.
  • Sid

Jag tror att du måste kombinera både kosten och träning för att uppnå resultat.
    För mig funkade det med LCHF och gradvis ökning av fysisk aktivitet, först promenad och cyklande, och nuförtiden tränar jag 3 ggr/vecka på gymmet. Har gått ner från ca 108 kg till ca 93 kg på 3-4 månader och har hållit den vikten ett tag nu.
    Lycka till iaf.

• Anonym (livsstil fungerar)
    Anonym (maten funkar inte) skrev 2021-03-14 13:04:43 följande:

Alla säger ju att det är maten man går ner i vikt av, inte träningen, men det funkar inte för mig. Allt jag har testat har inte funkat, inte en vlcd, där jag till och med hoppade över måltider för det var så förbannat äckligt. Jag har kört 5:2 och 16:9, jag har testat GI och LCHF, jag har räknat kalorier till leda och förbannelse, kört viktväktarna, diverse dietprogram och det händer inte. ett. dugg. Inte ens jojo-effekt. Jag går helt enkelt inte ner av att förändra kosten.

Jag har varit i kontakt med vården om detta men de hittar inget fel och säger bara att jag ska kämpa vidare med dieter och har gett kostförslag som förstås inte hjälper ett dugg.

Återstår träning att testa då. Det enda jag tränat hittills är väl att jag går överallt. Jag äger ingen bil och gångavstånd för mig är mindre än 6 km så är det inte längre än så så går jag. Men det är väl inte mycket till träning egentligen. Så ge mig träningstips. Alla gym och sånt är ju stängda men det finns säkert något jag kan göra ändå, frågan är vad. Släng allt ni kommer på på mig.

Dieter och träning fungerar inte. Omläggning av livsstilen är det enda som hjälper och det är ingen kvick fix.

Husmanskost och inget annat att dricka än vatten. Väldigt få människor har blivit överviktiga på vatten och potatis. Gå 6-8000 steg om dan och sprid gärna ut dem över hela dan. Styrketräna 2-3 dar i veckan. Upprepa varje dag i 10 år så får du resultat. De första 5 åren ägnar du åt att ändra din livsstil. De följande 5 åren ger resultaten. Upprepa i resten av ditt liv så behåller du resultaten. Det  låter tråkigt och det är tråkigt men det fungerar.
  • sextiotalist
    Anonym (maten funkar inte) skrev 2021-03-16 12:20:25 följande:
    Ok. 
    Fiskgratängen var en sån där färdig från frysdisken, enportions. Med potatismos. Vad är de på 300 gram?
    Köttfärsröran var 125 g köttfärs, en rågad matsked fryst majs, en rågad matsked fryst avocado, en halv röd lök, en näve spenat, en näve ruccola, kanske ungefär 1/3 av vardera paket, och en bit zucchini, ungefär 5-6 cm lång. 1,5 dl pastaskruvar, 2 msk lätt creme fraiche och hur mycket ost det var är jag osäker på. Det var pecorino som jag bara rev direkt över.

Ja, jag skriva upp några dagars mat här. Jag kan återkomma med det efter jag har ätit ikväll.

Rycker på axlarna vet jag inte om de gör men de säger att alla prover är i referensvärdet och då är ju allt bra. Den enda som har undrat vidare än så är dietisten, eftersom dieterna inte fungerar. Vi skulle gå vidare med det men sen ställdes all icke-akut vård.

Rent spontant känns det rätt mycket (om det är viktnedgång du är ute efter). Fiskgratängen innehåller mycket tomma kalorier, i din sits så hade jag ätit halva och resten hade bestått av grönsaker av olika slag.
    125 gram köttfärs är också rätt mycket för en portion (nu avser jag ts, som vill gå ner i  vikt, inte Pelle som tränar styrketräning 8 ggr i veckan). Där hade du kunnat ta hälften, kompletterat med 150 gram broccoli t.ex.
    Dvs du äter förhållandevis stora portioner och fel mängd om avsikten är att du ska gå ner i vikt. Så mitt tips är att minst dubbla grönsaksmängden varje dag och ät då grönsaker som håller dig mätt, broccoli, rotfrukter etc. Sallad och ruccola är inte onyttigt, innehåller mycket spårämnen, men mättar dåligt. 

Ät väldigt långsamt. Någon tipsade om minst 20 minuter, det var ett bra tips. Men lägg gärna ned besticken mellan tuggorna, så hinner din kropp få mättnadskänslan innan du ätit för mycket.

• Tow2Mater

Vet inte vad LCHF direkt innebär, men maken äter just nu bara kött och grönsaker (inga kolhydrater i form av ris/pasta/potatis/brod/godis/socker), och kilona i princip rasar av honom.

Vad dricker du TS? Kan det finnas dolda kalorier i det du dricker som du inte tänker på?

Svar på tråden Träna sig till viktnedgång hur? Beredd att kämpa hårt som fan