Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Träna sig till viktnedgång hur? Beredd att kämpa hårt som fan

mari123 skrev 2021-03-16 06:58:02 följande:
    Jag har varit året-runt-joggare sedan 30 år tillbaka och när jag började så fattade jag själv att det handlade om att börja försiktigt och sedan utöka träningen. Jag började med 100 steg gående och så 100 steg löpning. Körde det i flera veckor och insåg att det var vägen framåt... Och DET innan datorn ens fanns. Var har det sunda förnuftet tagit vägen? Försvann det med internet?
    Jättebra tips. Nu har jag fått tummen upp från sjukgymnasten att börja träna (har haft så ont i ena höften). Eftersom jag röker, så tappar jag kondisen väldigt snabbt. Så nu ska jag börja med att gå 300 meter, springa 200 och växla mellan gång och löpning, öka 100 meter varje löpsträcka. Har börjat så förut efter ett uppehåll och snabbt fått tillbaka kondisen och innan man jag tänkt på det, så är jag uppe i 5-7 km löpning.
    Nu har ju ts en helt annan historik. Övervikt sedan barnsben och numera fetma. Hon ska bryta mot dåliga vanor, troligen ett stillasittande liv och inte minst, viktminnet som kroppen har. Så för henne är det nog att ta det långsamt. Sikta mot 5 eller 10 kilos viktnedgång i taget och stanna där ett tag, så kroppens minne programmeras om. Hitta ett sätt att äta som håller i längden, hitta ett sätt att röra på sig som också håller i längden.
    Att sätta sig på svältkur är nog inte rätt väg att gå. Köra stenhård träning, där är hon inte ännu. 
  • sextiotalist
    ErikaMaria77 skrev 2021-03-16 08:57:16 följande:
    Helt rätt, hård träning är INTE en framkomlig väg. Inte för någon, individanpassad träning, balanserad kost och insikt om att man måste hitta en livsstil som håller hela livet. Det är vad som krävs, det finns inga quick fix.
    Om man nu frånser de med grav övervikt och fetma, utan till oss med några få kilo trivselvikt som man gärna vill bli av med, så kan motion fungera utmärkt. Vet flera (inklusive mig själv) som kan hålla vikten i schack genom att röra på oss. Men då är det en annan grund, inga osunda matvanor, och inte många kilo. Utan vi behöver den där lilla extra energikrävande åtgärden för att hålla trivselkilona borta. 
    Om jag rör mig, för mig normalt, dvs några löpturer i veckan, mycket vardagsmotion (cyklar och går mycket) så håller jag vikten stabil, men så fort jag släpper på detta, så kommer trivselvikten tillbaka.
  • sextiotalist
    Anonym (maten funkar inte) skrev 2021-03-16 12:20:25 följande:
    Ok. 
    Fiskgratängen var en sån där färdig från frysdisken, enportions. Med potatismos. Vad är de på 300 gram?
    Köttfärsröran var 125 g köttfärs, en rågad matsked fryst majs, en rågad matsked fryst avocado, en halv röd lök, en näve spenat, en näve ruccola, kanske ungefär 1/3 av vardera paket, och en bit zucchini, ungefär 5-6 cm lång. 1,5 dl pastaskruvar, 2 msk lätt creme fraiche och hur mycket ost det var är jag osäker på. Det var pecorino som jag bara rev direkt över.

Ja, jag skriva upp några dagars mat här. Jag kan återkomma med det efter jag har ätit ikväll.

Rycker på axlarna vet jag inte om de gör men de säger att alla prover är i referensvärdet och då är ju allt bra. Den enda som har undrat vidare än så är dietisten, eftersom dieterna inte fungerar. Vi skulle gå vidare med det men sen ställdes all icke-akut vård.

Rent spontant känns det rätt mycket (om det är viktnedgång du är ute efter). Fiskgratängen innehåller mycket tomma kalorier, i din sits så hade jag ätit halva och resten hade bestått av grönsaker av olika slag.
    125 gram köttfärs är också rätt mycket för en portion (nu avser jag ts, som vill gå ner i  vikt, inte Pelle som tränar styrketräning 8 ggr i veckan). Där hade du kunnat ta hälften, kompletterat med 150 gram broccoli t.ex.
    Dvs du äter förhållandevis stora portioner och fel mängd om avsikten är att du ska gå ner i vikt. Så mitt tips är att minst dubbla grönsaksmängden varje dag och ät då grönsaker som håller dig mätt, broccoli, rotfrukter etc. Sallad och ruccola är inte onyttigt, innehåller mycket spårämnen, men mättar dåligt. 

Ät väldigt långsamt. Någon tipsade om minst 20 minuter, det var ett bra tips. Men lägg gärna ned besticken mellan tuggorna, så hinner din kropp få mättnadskänslan innan du ätit för mycket.

Svar på tråden Träna sig till viktnedgång hur? Beredd att kämpa hårt som fan