• Anonym (maten funkar inte)

Träna sig till viktnedgång hur? Beredd att kämpa hårt som fan

Alla säger ju att det är maten man går ner i vikt av, inte träningen, men det funkar inte för mig. Allt jag har testat har inte funkat, inte en vlcd, där jag till och med hoppade över måltider för det var så förbannat äckligt. Jag har kört 5:2 och 16:9, jag har testat GI och LCHF, jag har räknat kalorier till leda och förbannelse, kört viktväktarna, diverse dietprogram och det händer inte. ett. dugg. Inte ens jojo-effekt. Jag går helt enkelt inte ner av att förändra kosten.

Jag har varit i kontakt med vården om detta men de hittar inget fel och säger bara att jag ska kämpa vidare med dieter och har gett kostförslag som förstås inte hjälper ett dugg.

Återstår träning att testa då. Det enda jag tränat hittills är väl att jag går överallt. Jag äger ingen bil och gångavstånd för mig är mindre än 6 km så är det inte längre än så så går jag. Men det är väl inte mycket till träning egentligen. Så ge mig träningstips. Alla gym och sånt är ju stängda men det finns säkert något jag kan göra ändå, frågan är vad. Släng allt ni kommer på på mig.

• Svar på tråden Träna sig till viktnedgång hur? Beredd att kämpa hårt som fan
  • Sockerikaffet

Välj konditionsträning som förbrukar mycket energi. Löpning eller cykling är bra, men för att göra någon skillnad behöver det vara ganska långt och ofta. Spring 5-10 mil i veckan och se vad som händer. Om du inte äter extra kommer du gå ner i vikt, men träningen kommer göra dig hungrig så var lite vaksam.

• Anonym (...)

Har du testat att fasta? Styrketräning ökar förbränningen. Du behöver inte springa på gym, träna hemma. Cirkelträning är oxå effektivt.

• Anonym (Städa)

Jag jobbade i städbranschen förut, mycket trappstädning.
    Vägde 70 kg. Nu när jag går hemma så väger jag 88 kg.

Sockerikaffet skrev 2021-03-14 13:09:29 följande:

Välj konditionsträning som förbrukar mycket energi. Löpning eller cykling är bra, men för att göra någon skillnad behöver det vara ganska långt och ofta. Spring 5-10 mil i veckan och se vad som händer. Om du inte äter extra kommer du gå ner i vikt, men träningen kommer göra dig hungrig så var lite vaksam.

Jag väger för mycket för att springa, men cykla kanske jag kan göra. Om det nu finns cyklar som orkar bära mig. Jag brukade älska att cykla.
    Anonym (...) skrev 2021-03-14 13:10:40 följande:

Har du testat att fasta? Styrketräning ökar förbränningen. Du behöver inte springa på gym, träna hemma. Cirkelträning är oxå effektivt.

Ja, jag har fastat också. Vad är cirkelträning?
    Anonym (Städa) skrev 2021-03-14 13:12:41 följande:

Jag jobbade i städbranschen förut, mycket trappstädning.
    Vägde 70 kg. Nu när jag går hemma så väger jag 88 kg.

Så du menar att jag borde börja gå i trappor? 
  • Anonym (Städa)
    Anonym (maten funkar inte) skrev 2021-03-14 13:04:43 följande:

Återstår träning att testa då. Det enda jag tränat hittills är väl att jag går överallt. Jag äger ingen bil och gångavstånd för mig är mindre än 6 km så är det inte längre än så så går jag. Men det är väl inte mycket till träning egentligen. Så ge mig träningstips. Alla gym och sånt är ju stängda men det finns säkert något jag kan göra ändå, frågan är vad. Släng allt ni kommer på på mig.

Vardagsmotion är underskattat, promenader också. Räkna kalorier tycker jag du ska glömma. Ät bra under veckorna, och så unnar du dig gott på helgen.
    Styrketräning ett par gånger i veckan är också bra.
  • Anonym (Städa)
    Anonym (maten funkar inte) skrev 2021-03-14 13:15:19 följande:
    Så du menar att jag borde börja gå i trappor? 
    Eftersom jag var igång på ett helt annat sätt via jobbet, så gick jag ner. Så mycket orkar man nog inte gå i trappor annars. Men visst är det bra träning. Jag tycker dina promenader låter vettigt, och nu i sommar kanske du kan cykla också. Jag brukar gå i skogen, och det är både rogivande och effektiv träning, då terrängen är ojämn.
  • Anonym (Städa)

Också svårt att bli av med kilona nu, har jag märkt. Är väl åldern. Jag kör armhävningar och crunches 2 ggr i veckan. Och under vintern har jag kört Walk at Home. Inte gått ner så mycket (slarvat med kosten tyvärr), men man rör på sig iaf.

• Anonym (Åsa)

När jag läser så låter det snarast som att du testar metoder som är väldigt extrema, så som vlcd som initialt ger stor viktnedgång (pga du äter nästan ingenting) men som inte är tänkt som en hållbar livsstil.
    Så kan det var så att du generellt äter alldeles för lite när du gjort detta?
    En bra dietist via vården ska kunna ge dig ett komplett kostprogram utifrån ditt startläge och din aktivitetsnivå. Alternativt så finns en uppsjö av personer/bolag som säljer sådant. 
    Det känns som att du skulle behöva hitta någon som tar ett helhetsgrepp. För när det gäller vikt så är det kosten som har störst inverkan. Träningen är superviktig och aldrig förgäves men kosten är basen.
    Promenera överallt dit det är möjligt men se det inte som träning utan som vardagsaktivitet. Och sen lägger du till styrketräning!

Svar på tråden Träna sig till viktnedgång hur? Beredd att kämpa hårt som fan