• Anonym (maten funkar inte)

Träna sig till viktnedgång hur? Beredd att kämpa hårt som fan

Alla säger ju att det är maten man går ner i vikt av, inte träningen, men det funkar inte för mig. Allt jag har testat har inte funkat, inte en vlcd, där jag till och med hoppade över måltider för det var så förbannat äckligt. Jag har kört 5:2 och 16:9, jag har testat GI och LCHF, jag har räknat kalorier till leda och förbannelse, kört viktväktarna, diverse dietprogram och det händer inte. ett. dugg. Inte ens jojo-effekt. Jag går helt enkelt inte ner av att förändra kosten.

Jag har varit i kontakt med vården om detta men de hittar inget fel och säger bara att jag ska kämpa vidare med dieter och har gett kostförslag som förstås inte hjälper ett dugg.

Återstår träning att testa då. Det enda jag tränat hittills är väl att jag går överallt. Jag äger ingen bil och gångavstånd för mig är mindre än 6 km så är det inte längre än så så går jag. Men det är väl inte mycket till träning egentligen. Så ge mig träningstips. Alla gym och sånt är ju stängda men det finns säkert något jag kan göra ändå, frågan är vad. Släng allt ni kommer på på mig.

• Svar på tråden Träna sig till viktnedgång hur? Beredd att kämpa hårt som fan
  • Anonym (J)
    Anonym (Lisa) skrev 2021-03-15 19:19:02 följande:

Vad äter du en dag då? Man får inte ett  BMI på över 50 om man äter normalstora portioner.

Det kan man visst det. Det finns diverse hormonrubbningar som kan ge en sådan övervikt.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (J) skrev 2021-03-15 19:34:32 följande:
    Det kan man visst det. Det finns diverse hormonrubbningar som kan ge en sådan övervikt.
    Fast  nu har TS tagit en massa prover utan resultat, så det är maten som gjort det.
  • Anonym (maten funkar inte)
    Anonym (Lisa) skrev 2021-03-15 19:19:02 följande:
    Vad äter du en dag då? Man får inte ett  BMI på över 50 om man äter normalstora portioner.
    Mycket olika. Just nu har jag då gett upp på att mixtra med maten så jag följer inget just nu utan äter vad, hur och när jag vill.

Idag har jag ätit:
    Frukost: 2 rasker med smör. Ena med 2 salamiskivor och andra med en skinkskiva. 
    Senare, vet inte vad klockan var, så åt jag några bitar fryst mango.
    Jag ska äta middag snart också, när jag kommer till skott. Det blir antingen kyckling eller kassler men det är allt jag vet just nu.

Igår åt jag:
    Frukost: ett glas yoghurt med frysta hallon och mango, ett knäckebröd med leverpatej.
    Senare åt jag en belvita
    Någon gång efter det åt jag en färdig fiskgratäng
    Till middag åt jag köttfärsröra bestående av köttfärs, lite kryddor, majs, avokado, lök, spenat, ruccola, zucchini. Pasta till och creme fraiche och ost på toppen.
  • Anonym (fit)
    Anonym (maten funkar inte) skrev 2021-03-15 19:57:30 följande:

Mycket olika. Just nu har jag då gett upp på att mixtra med maten så jag följer inget just nu utan äter vad, hur och när jag vill.

Idag har jag ätit:

Jag ska äta middag snart också, när jag kommer till skott. Det blir antingen kyckling eller kassler men det är allt jag vet just nu.

Igår åt jag:

Frukost: ett glas yoghurt med frysta hallon och mango, ett knäckebröd med leverpatej.

Senare åt jag en belvita

Till middag åt jag köttfärsröra bestående av köttfärs, lite kryddor, majs, avokado, lök, spenat, ruccola, zucchini. Pasta till och creme fraiche och ost på toppen.

Olika människor förbränner olika som sagt.

Men ovan äter jag som en fysiskt arbetande samt gymmande person..
  • Beaniee

Jag bestämde mig att gå ned 10 kg på tre månader. Det har gått 5 veckor och jag har gått ned 7 kg och -8 cm i midjan, - 5 cm på låren. Från 72 kg till 65 kg.

Jag äter 800-1000 kcal varje dag, mäter och väger maten och registerar ALLT i Lifesum-appen. Dricker massa vatten. 

Jag går 5-6 km i rask takt varje morgon INNAN frukost, gärna kaffe och Ripped Jack Caps (finns på nätet hos gym grossiter)

Jag går ca 30 min på eftermiddagen också i rask takt. 

Jag har en ätardag varje vecka då jag äter godis och vitt bröd, pizza om jag känner för det. 

Att gå ned i vikt behöver inte vara komplicerat. Äter du mindre kalorier än du gör av med går du ned i vikt.

Lycka till! 

• Anonym (en till)
    Anonym (maten funkar inte) skrev 2021-03-15 19:57:30 följande:

Idag har jag ätit:

Igår åt jag:
    Senare åt jag en belvita
    Lite luddigt, vill du skriva mer specifikt om mängderna köttfärs grönsaker och fiskgratäng till exempel?

Du skulle ju kunna skriva lite matdagbok här några dagar så vi får ett hum? Och då äta som du brukar och känner för.

För övrigt tänker jag att du borde bli erbjuden mer hjälp av vården när du har såpass de problem som du har. Rycker de bara på axlarna och önskar lycka till menar du?
  • Anonym (Hormoner)

Exakt vilka provet har vården tagit? Är det typ ett tsh och sen var allt bra? Vilken ålder är du i? Har övervikten kommit på senare år? Hur är den fördelad över kroppen, tex är du större över benen?

Det finns tex ett tillstånd som heter lipödem. Det går inte att banta bort med kalorirestriktion. Kan det vara så att du samlar vätska i kroppen? Obalans mellan östrogen och progesteron kan ge det. Och så vidare. Det måste finnas en orsak till att du inte går ner trots diverse dieter. Fortsätt att leta efter en orsak så kommer du hitta en metod att kunna gå ner.

• mari123

Testar man diet efter diet och inget funkar så kanske man inte låter det ta TID! Att äta mindre för att gå ner i vikt innebär ofrånkomligen att man då och då (rätt ofta) måste välja att avstå mat och vara en smula hungrig! Ger man då upp efter två veckor så....ja då funkar ju ingen diet. Att träna sig till viktnedgång tror jag inte på för då blir man ännu hungrigare, men det är ju ALDRIG fel att röra på sig!

• Anonym (FF)

Dricker du alkohol? Själv gick jag ner en hel del kilo genom att sluta dricka helt.

Annars är väl simning en bra träning om du inte vill riskera att skada knän och liknande?

• Anonym (Ö)
    Anonym (FF) skrev 2021-03-16 04:59:46 följande:

Dricker du alkohol? Själv gick jag ner en hel del kilo genom att sluta dricka helt.

Annars är väl simning en bra träning om du inte vill riskera att skada knän och liknande?

Håller med. Hade ett vitt kvartal och rasade i vikt.
Svar på tråden Träna sig till viktnedgång hur? Beredd att kämpa hårt som fan