• Anonym (maten funkar inte)

Träna sig till viktnedgång hur? Beredd att kämpa hårt som fan

Alla säger ju att det är maten man går ner i vikt av, inte träningen, men det funkar inte för mig. Allt jag har testat har inte funkat, inte en vlcd, där jag till och med hoppade över måltider för det var så förbannat äckligt. Jag har kört 5:2 och 16:9, jag har testat GI och LCHF, jag har räknat kalorier till leda och förbannelse, kört viktväktarna, diverse dietprogram och det händer inte. ett. dugg. Inte ens jojo-effekt. Jag går helt enkelt inte ner av att förändra kosten.

Jag har varit i kontakt med vården om detta men de hittar inget fel och säger bara att jag ska kämpa vidare med dieter och har gett kostförslag som förstås inte hjälper ett dugg.

Återstår träning att testa då. Det enda jag tränat hittills är väl att jag går överallt. Jag äger ingen bil och gångavstånd för mig är mindre än 6 km så är det inte längre än så så går jag. Men det är väl inte mycket till träning egentligen. Så ge mig träningstips. Alla gym och sånt är ju stängda men det finns säkert något jag kan göra ändå, frågan är vad. Släng allt ni kommer på på mig.

• Svar på tråden Träna sig till viktnedgång hur? Beredd att kämpa hårt som fan
  • mari123
    Anonym (Ö) skrev 2021-03-16 05:30:47 följande:
    Håller med. Hade ett vitt kvartal och rasade i vikt.
    Ja i allt vad viktminskning gäller så handlar det om att avstå! DÄR är pudelns kärna. Dieter hit och dit, tips och råd från olika "gurus"....och när man kokar ner allt så handlar det om att äta mindre och dricka mindre alkoholhaltiga drycker. Inte svårare än så men ACK så svårt för vi  lever ju bara en gång..
  • Aliona

TS, jag tycker att det är toppen att du är beredd att börja träna ordentligt! Lyssna inte på alla de som säger att man inte kan träna sig till bättre vikt - det kan man visst! De har rätt i att man inte kan kompensera mycket och dålig mat med träning, men träning behövs. Kroppen blir starkare, och träning kan få balans på saker i kroppen som gör att man går upp i vikt, inklusive depression. Är du ute och går en kvällspromenad istället för att sitta framför teven och äta godis så kommer du att gå ner i vikt. Tränar man ordentligt så brukar man få bättre motivation att äta bättre och mer lagom, helt enkelt för att det är himla jobbigt att träna om man har överätit skräpmat innan.

Så hitta träningsformer som du gillar, gärna olika, och se till att komma till skott varje dag så kommer nog resten att lösa sig!

• mari123
    Aliona skrev 2021-03-16 06:36:14 följande:

TS, jag tycker att det är toppen att du är beredd att börja träna ordentligt! Lyssna inte på alla de som säger att man inte kan träna sig till bättre vikt - det kan man visst! De har rätt i att man inte kan kompensera mycket och dålig mat med träning, men träning behövs. Kroppen blir starkare, och träning kan få balans på saker i kroppen som gör att man går upp i vikt, inklusive depression. Är du ute och går en kvällspromenad istället för att sitta framför teven och äta godis så kommer du att gå ner i vikt. Tränar man ordentligt så brukar man få bättre motivation att äta bättre och mer lagom, helt enkelt för att det är himla jobbigt att träna om man har överätit skräpmat innan.

Så hitta träningsformer som du gillar, gärna olika, och se till att komma till skott varje dag så kommer nog resten att lösa sig!

Så när man kokar ner ditt resonemang så handlar det ändå i slutändan om kosten? Det ENDA man måste träna på riktigt för att bli smal och "fit" är att lära sig utstå hunger och "cravings" och inte falla tillföga. Enkelt och simpelt men så svårt. Jag är smal och närmast underviktig och jag vill inte bli fet. VARJE dag måste jag säga NEJ till mig själv. IOFS kan jag unna mig en chokladkaka då och då men det gör jag inte.
  • Aliona

Du frågade också efter träningstips nu när gymen är stängda. Här är några:

Springa - oslagbart! Googla tex from coach to 5k eller andra nybörjarprogram som varsamt får dig i form.

Långpromenader i stan, parken, skogen eller stranden. Dra med en kompis från din Covid-bubbla och umgås medan ni går någon eller några timmar.

Cykla. Välj ett utflyktsmål långt borta (15-25 km) och gör det till en heldagaaktivitet på helgen.

Dansa - gör en glad. Hitta dansträning på youtube eller sätt på favoritlåten och dansa loss!

Hoppa hopprep - snabbt och supereffektivt när man vill få in 10 min träning.

Plankan eller squats - också supersnabb effektiv träning. Passa på när du tittar på TV. Börja med några få och öka med 5 sek/st per dag.

Beställ hem gummiband och träna framför teven.

Om du bor i lägenhet, passa på att gå upp och ner för trapportna några gånger varje dag.

I många städer och rekreationsområden finns utegym, öppna trots covid!

• mari123
    Aliona skrev 2021-03-16 06:50:57 följande:

Springa - oslagbart! Googla tex from coach to 5k eller andra nybörjarprogram som varsamt får dig i form.

Långpromenader i stan, parken, skogen eller stranden. Dra med en kompis från din Covid-bubbla och umgås medan ni går någon eller några timmar.

Cykla. Välj ett utflyktsmål långt borta (15-25 km) och gör det till en heldagaaktivitet på helgen.

Dansa - gör en glad. Hitta dansträning på youtube eller sätt på favoritlåten och dansa loss!

Plankan eller squats - också supersnabb effektiv träning. Passa på när du tittar på TV. Börja med några få och öka med 5 sek/st per dag.

Om du bor i lägenhet, passa på att gå upp och ner för trapportna några gånger varje dag.

Jag har varit året-runt-joggare sedan 30 år tillbaka och när jag började så fattade jag själv att det handlade om att börja försiktigt och sedan utöka träningen. Jag började med 100 steg gående och så 100 steg löpning. Körde det i flera veckor och insåg att det var vägen framåt... Och DET innan datorn ens fanns. Var har det sunda förnuftet tagit vägen? Försvann det med internet?
  • Anonym (kcal)
    Aliona skrev 2021-03-16 06:50:57 följande:

Jag tror att det kan vara skadligt att springa och hoppa hopprep om man har över BMI 50 som TS om jag läste rätt. Det räcker helt enkelt inte med träning i hennes fall.
  • mari123
    Anonym (kcal) skrev 2021-03-16 07:05:49 följande:
    Jag tror att det kan vara skadligt att springa och hoppa hopprep om man har över BMI 50 som TS om jag läste rätt. Det räcker helt enkelt inte med träning i hennes fall.
    Jo men hon kan väl GÅ i alla fall? Så länge man kan ta sig ur sängen och GÅ så är mkt vunnet. Lugna promenader i närmiljön kan göra under för psyket. Nu närmar sig våren och den som inte är ute och möter den går miste om mkt...
  • ErikaMaria77
    Anonym (maten funkar inte) skrev 2021-03-14 13:04:43 följande:

Alla säger ju att det är maten man går ner i vikt av, inte träningen, men det funkar inte för mig. Allt jag har testat har inte funkat, inte en vlcd, där jag till och med hoppade över måltider för det var så förbannat äckligt. Jag har kört 5:2 och 16:9, jag har testat GI och LCHF, jag har räknat kalorier till leda och förbannelse, kört viktväktarna, diverse dietprogram och det händer inte. ett. dugg. Inte ens jojo-effekt. Jag går helt enkelt inte ner av att förändra kosten.

Jag har varit i kontakt med vården om detta men de hittar inget fel och säger bara att jag ska kämpa vidare med dieter och har gett kostförslag som förstås inte hjälper ett dugg.

Återstår träning att testa då. Det enda jag tränat hittills är väl att jag går överallt. Jag äger ingen bil och gångavstånd för mig är mindre än 6 km så är det inte längre än så så går jag. Men det är väl inte mycket till träning egentligen. Så ge mig träningstips. Alla gym och sånt är ju stängda men det finns säkert något jag kan göra ändå, frågan är vad. Släng allt ni kommer på på mig.

För att träna bort en övervikt bör man veta att 1 kg kroppsfett motsvarar ca 7000 kalorier. Det har gjorts ett test hur mycket man måste träna för att bli av med 7000 kalorier, det var en tysk idrottsprofessor initierade tester.
    En medelålders man med övervikt fick börja jogga, medelhastighet 7 km/tim. Det man kom fram till är att du behöver jogga 164 km, fyra maratonlopp alltså, för ETT kilo.

Hur många kilo behöver du gå ner? Hur får du till en livsstil som gör att du inte går upp igen, en livsstil med kost och motion som du kan hålla fast vid resten av ditt liv?
    bloggar.aftonbladet.se/ptthomas/2018/01/sa-langt-behover-du-jogga-att-forbranna-1-kg-fett/
  • sextiotalist
    mari123 skrev 2021-03-16 06:58:02 följande:
    Jag har varit året-runt-joggare sedan 30 år tillbaka och när jag började så fattade jag själv att det handlade om att börja försiktigt och sedan utöka träningen. Jag började med 100 steg gående och så 100 steg löpning. Körde det i flera veckor och insåg att det var vägen framåt... Och DET innan datorn ens fanns. Var har det sunda förnuftet tagit vägen? Försvann det med internet?
    Jättebra tips. Nu har jag fått tummen upp från sjukgymnasten att börja träna (har haft så ont i ena höften). Eftersom jag röker, så tappar jag kondisen väldigt snabbt. Så nu ska jag börja med att gå 300 meter, springa 200 och växla mellan gång och löpning, öka 100 meter varje löpsträcka. Har börjat så förut efter ett uppehåll och snabbt fått tillbaka kondisen och innan man jag tänkt på det, så är jag uppe i 5-7 km löpning.
    Nu har ju ts en helt annan historik. Övervikt sedan barnsben och numera fetma. Hon ska bryta mot dåliga vanor, troligen ett stillasittande liv och inte minst, viktminnet som kroppen har. Så för henne är det nog att ta det långsamt. Sikta mot 5 eller 10 kilos viktnedgång i taget och stanna där ett tag, så kroppens minne programmeras om. Hitta ett sätt att äta som håller i längden, hitta ett sätt att röra på sig som också håller i längden.
    Att sätta sig på svältkur är nog inte rätt väg att gå. Köra stenhård träning, där är hon inte ännu. 
  • Anonym (kcal)
    mari123 skrev 2021-03-16 07:10:52 följande:
    Jo men hon kan väl GÅ i alla fall? Så länge man kan ta sig ur sängen och GÅ så är mkt vunnet. Lugna promenader i närmiljön kan göra under för psyket. Nu närmar sig våren och den som inte är ute och möter den går miste om mkt...
    Sant. Men om jag skulle ha bmi 50 skulle jag väga över 130 kg. Det är extrem fetma. Det kan mycket väl räcka för TS att bara jobba med kosten just nu. Åtminstone tills hon kommer ner under 100. Man behöver inte göra allt på en gång, det är tufft nog att bara börja släppa ifrån sig vikten. 

Jag tror faktiskt mer på terapi och kostrådgivning från vårdcentral/sjukhus i hennes fall. Möjligtvis även operation. 

Men självklart är det fint att kunna njuta av naturen såhär på våren. 
Svar på tråden Träna sig till viktnedgång hur? Beredd att kämpa hårt som fan