Inlägg från: Anonym (maten funkar inte) |Visa alla inlägg
  • Anonym (maten funkar inte)

Träna sig till viktnedgång hur? Beredd att kämpa hårt som fan

Alla säger ju att det är maten man går ner i vikt av, inte träningen, men det funkar inte för mig. Allt jag har testat har inte funkat, inte en vlcd, där jag till och med hoppade över måltider för det var så förbannat äckligt. Jag har kört 5:2 och 16:9, jag har testat GI och LCHF, jag har räknat kalorier till leda och förbannelse, kört viktväktarna, diverse dietprogram och det händer inte. ett. dugg. Inte ens jojo-effekt. Jag går helt enkelt inte ner av att förändra kosten.

Jag har varit i kontakt med vården om detta men de hittar inget fel och säger bara att jag ska kämpa vidare med dieter och har gett kostförslag som förstås inte hjälper ett dugg.

Återstår träning att testa då. Det enda jag tränat hittills är väl att jag går överallt. Jag äger ingen bil och gångavstånd för mig är mindre än 6 km så är det inte längre än så så går jag. Men det är väl inte mycket till träning egentligen. Så ge mig träningstips. Alla gym och sånt är ju stängda men det finns säkert något jag kan göra ändå, frågan är vad. Släng allt ni kommer på på mig.

• Svar på tråden Träna sig till viktnedgång hur? Beredd att kämpa hårt som fan
    Sockerikaffet skrev 2021-03-14 13:09:29 följande:

Välj konditionsträning som förbrukar mycket energi. Löpning eller cykling är bra, men för att göra någon skillnad behöver det vara ganska långt och ofta. Spring 5-10 mil i veckan och se vad som händer. Om du inte äter extra kommer du gå ner i vikt, men träningen kommer göra dig hungrig så var lite vaksam.

Jag väger för mycket för att springa, men cykla kanske jag kan göra. Om det nu finns cyklar som orkar bära mig. Jag brukade älska att cykla.
    Anonym (...) skrev 2021-03-14 13:10:40 följande:

Har du testat att fasta? Styrketräning ökar förbränningen. Du behöver inte springa på gym, träna hemma. Cirkelträning är oxå effektivt.

Ja, jag har fastat också. Vad är cirkelträning?
    Anonym (Städa) skrev 2021-03-14 13:12:41 följande:

Jag jobbade i städbranschen förut, mycket trappstädning.
    Vägde 70 kg. Nu när jag går hemma så väger jag 88 kg.

Så du menar att jag borde börja gå i trappor? 
    Anonym (Åsa) skrev 2021-03-14 13:26:04 följande:

När jag läser så låter det snarast som att du testar metoder som är väldigt extrema, så som vlcd som initialt ger stor viktnedgång (pga du äter nästan ingenting) men som inte är tänkt som en hållbar livsstil.
    Så kan det var så att du generellt äter alldeles för lite när du gjort detta?
    En bra dietist via vården ska kunna ge dig ett komplett kostprogram utifrån ditt startläge och din aktivitetsnivå. Alternativt så finns en uppsjö av personer/bolag som säljer sådant. 
    Det känns som att du skulle behöva hitta någon som tar ett helhetsgrepp. För när det gäller vikt så är det kosten som har störst inverkan. Träningen är superviktig och aldrig förgäves men kosten är basen.
    Promenera överallt dit det är möjligt men se det inte som träning utan som vardagsaktivitet. Och sen lägger du till styrketräning!

Jag har testat allt tror jag. Jag har aldrig haft någon viktnedgång alls av något av det. Jo, en gång gick jag ner fem kg, men det var inte med flit. Jag var deprimmerad och åt bara choklad och drack vatten.
    Sockerikaffet skrev 2021-03-14 14:09:31 följande:
    Ok, själva problemet med att använda träning som viktnedgångsmetod är ju att man måste orka träna så hårt som det krävs. Om man är otränad (som jag tolkar att du är) orkar man inte förbränna tillräckligt mycket energi. Det är inte hur jobbigt det känns som bestämmer hur många kalorier som förbrukas utan hur lång sträcka man förflyttar sig (vid löpning). Så om du inte orkar springa 5-10 mil per vecka eller cykla ca 50 mil per vecka så kommer du få mycket större effekt genom att kontrollera maten än genom att träna.
    Okar springa gör jag kanske, men knäna däremot orkar inte springa. Cyckla kan jag säker göra 50 mil i veckan. Och som sagt händer det ingenting om jag förändrar maten så därav måste träningen vara alternativet.
    Anonym (Annon) skrev 2021-03-14 16:29:15 följande:

Det som funkade för mig var att göra en totalt livsstilsförändring i små steg under nästan ett års tid. Inga dieter, inget jojo-bantande, ingen hetsträning som man inte orkar upprätthålla samtidigt som man ska leva ett fungerande liv med jobb, barn etc. Små förändringar i många steg, med målet att "det här ska jag kunna hålla för resten av mitt liv och jag ska inte behöva lida under tiden". 

Jag kan inte börja tokträna, främst för att det är lika kortsiktigt och ohållbart som att börja svälta sig själv, men också för att om jag börjar träna som en dåre så blir jag frrrruktansvärt hungrig. Och om jag ska palla att leva, vara trevlig medmänniska osv så kan jag inte gå runt och känna mig konstant hungrig. Det som hade störst förändring för min övervikt var när jag till slut hittade ett sätt att äta som var både nyttigt, gott och genomförbart i vardagen med möjlighet att njuta av något gott på helgen eller vid större tillställningar.

Jag tror du måste hitta din "nyckel" för hur du kan äta på en okej nivå utan(!) att behöva träna som en idiot. Och den nyckeln är inte någon kortsiktig diet, den måste hänga ihop med andra saker, t.ex. är du intresserad av matlagning? Vad gillar du att laga? Hur ser ditt liv i övrigt? Måste du kanske lägga upp hur du äter och när utifrån hur du jobbar, sover, vad du gör på fritiden? Du kanske måste lägga lite tid på att prova nya maträtter? Tycker du det är astråkigt med mat, gör storkok som räcker nästan hela veckan, se till att ha mycket matlådor i frysen så du inte äter skräp när du är trött efter jobbet (exempelvis). Gillar du att laga mat varje dag? För all del, kör på. Behöver du äta mindre portioner mer utspritt över dagen eller är det bättre med några få större mål mat och små mellanmål? Vad är ett vettigt mellanmål för dig som går att plocka med sig utan att det kräver för mycket krångliga förberedelser? En plan som funkar för DIG. Och försök få en helhetssyn på det. Skit i kaloriräkning och att hålla på och väga dig hela tiden, så orkar ingen leva i längden. 

Träna är bra, man sover oftast bättre, mår bättre mentalt och blir lite gladare (oftast) men lägg det på en rimlig nivå. Jag tar två långpromenader i veckan (ibland njutpromenerar jag bara och ibland så går jag så jag får upp lite flås, det beror på dagsformen och humöret) och försöker klämma in vardagsmotion utöver det typ gå i trappor när jag kan, promenera till affären, cykla så mycket det går på sommaren osv, det är min nivå och i mångas ögon är det typ ingenting. Men jämfört med någon som aldrig(!) gör någonting och tar bilen till affären en kilometer bort så är jag rätt aktiv.
    Men det kan ju också ha att göra med att träning ballat ur totalt idag och alla ska träna som elitidrottare och det blivit någon slags ny "normal nivå". Det tror jag kan vara rätt avskräckande för folk som börjar på noll och tror att man behöver gå direkt från soffpotatis till bodybuilder eller maratonlöpare som viger all sin vakna tid till träning.

Och om du upplever att absolut ingenting händer så skulle jag kontakta sjukvården, det kanske är något annat som är galet? Har du kollat upp sköldkörteln? Eller om du har någon annan hormonrubbning? Äter du någon medicin som gör att kroppen inte vill släppa ifrån sig vikt? 

Jag har hållit på så mycket med maten enda sedan jag blev tonåring så jag vet att det inte hjälper att hålla på och mixtra med den, och som jag skrev så säger sjukvården att det inte är något fel på något heller och de har gett mig kostrförslag och hitan och ditan de också. Jag vet förstås inte om träning kommer hjälpa heller men det är väl värt ett försök i alla fall.
    Anonym (Annon) skrev 2021-03-14 17:00:05 följande:
    Fast det låter lite luddigt, sjukvården säger att det inte är något fel. Vad är det dom har kollat upp? Har dom tagit blodprover? Vilka blodprover? Har dom frågat hur du mår psykiskt? Snackar vi en kvarts besök på vårdcentralen eller mer grundliga utredningar?

Och utveckla gärna "Jag har hållit på så mycket med maten enda sen jag blev tonåring". På vilket sätt? Om du haft ett problematiskt förhållande till mat sen du var tonåring kanske du behöver mer stöttning än du tror i att äta rätt? 
    Skölkörteln, diabetes, vitaminer, mineraler, pcos, dietister, psykologer, fan och hans moster.

Jag har varit överviktig sedan jag var barn. 40 kg som 8-åring och bara uppåt från det. När jag var 13 fick jag i princip börja sköta mig själv då jag väl inte hade de bästa föräldrarna i världshistorien. Morsan fyllde på en burk med pengar som skulle räcka till mat för mig hela månaden. Jag säger inte att jag ätit perfekt hela mitt liv sedan dess men jag har som sagt provat det mesta när det gäller att försöka gå ner i vikt. 
    Anonym (....) skrev 2021-03-14 21:37:20 följande:

Får jag fråga vad du väger (och hur lång du är)? Tänker på det du skrev om att du väger för mycket för att löpträna...

Jag bestämde mig en dag för att "nu räcker det" och gick ner drygt 20 kg på tre månader, mestadels genom träning. Sprang varannan dag, promenerade varannan. Minst 20000 steg om dagen. Till en början orkade jag knappt 2 kilometer men jag hade en bestämd runda jag skulle ta mig runt och med tiden orkade jag längre. Igår sprang jag två mil i jävligt tuff terräng så man lär sig. Det är tre år sedan jag tog tag i min kropp nu och jag är så jävla glad för det, mår galet mycket bättre både i kropp och knopp!

Lycka till!!!

Om vi säger så här, jag har ett bmi på över 50 idag. 
    Anonym (kcal) skrev 2021-03-15 16:18:25 följande:

Räkna kalorier funkar. Du måste bara se till att äta så många kalorier som du kan och ändå gå ner i vikt. Det är lätt hänt att man lägger sig för lågt, 1100 kcal/dag, 1200 kcal/dag...det håller inte i längden. Öka tills du kommer upp i ca -500 kcal/dag. Det är för mig t ex 16-1700 kcal/dag och det orkar man hålla på med en längre tid. Räkna inte med att gå ner mer än 1-2 kg/månad. Det blir ändå 50 kg på ett år. 

Låt det ta tid och stressa inte. 

Mycket och hård träning gör dig hungrigare och därmed svårare att äta mindre. Lagom är bäst. Dagliga promenader är bra, kombinera med styrketräning för att sätta formerna på plats. 

Ja, att äta bara 500-800 kcal i en månad+ hjälpte inte kan jag ju säga.
    Anonym (Lisa) skrev 2021-03-15 19:13:45 följande:
    Då äter du stora mängder varje dag. Känns konstigt att det inte fungerar att äta mindre, eller så åt du inte tillräckligt lite.

Men, du kan i alla fall inte träna dig ner i vikt. Så mycket kan du inte förbränna varje dag att skulle komma ner på ett underskott. 

Lös dina underliggande problem, det finns en anledning till att du ätit så mycket sedan du var liten. 
    Nej, jag äter inte stora mängder och absolut inte varje dag.
    Anonym (Lisa) skrev 2021-03-15 19:19:02 följande:
    Vad äter du en dag då? Man får inte ett  BMI på över 50 om man äter normalstora portioner.
    Mycket olika. Just nu har jag då gett upp på att mixtra med maten så jag följer inget just nu utan äter vad, hur och när jag vill.

Idag har jag ätit:
    Frukost: 2 rasker med smör. Ena med 2 salamiskivor och andra med en skinkskiva. 
    Senare, vet inte vad klockan var, så åt jag några bitar fryst mango.
    Jag ska äta middag snart också, när jag kommer till skott. Det blir antingen kyckling eller kassler men det är allt jag vet just nu.

Igår åt jag:
    Frukost: ett glas yoghurt med frysta hallon och mango, ett knäckebröd med leverpatej.
    Senare åt jag en belvita
    Någon gång efter det åt jag en färdig fiskgratäng
    Till middag åt jag köttfärsröra bestående av köttfärs, lite kryddor, majs, avokado, lök, spenat, ruccola, zucchini. Pasta till och creme fraiche och ost på toppen.
    Anonym (en till) skrev 2021-03-15 22:10:36 följande:
    Lite luddigt, vill du skriva mer specifikt om mängderna köttfärs grönsaker och fiskgratäng till exempel?

Du skulle ju kunna skriva lite matdagbok här några dagar så vi får ett hum? Och då äta som du brukar och känner för.

För övrigt tänker jag att du borde bli erbjuden mer hjälp av vården när du har såpass de problem som du har. Rycker de bara på axlarna och önskar lycka till menar du?
    Ok. 
    Fiskgratängen var en sån där färdig från frysdisken, enportions. Med potatismos. Vad är de på 300 gram?
    Köttfärsröran var 125 g köttfärs, en rågad matsked fryst majs, en rågad matsked fryst avocado, en halv röd lök, en näve spenat, en näve ruccola, kanske ungefär 1/3 av vardera paket, och en bit zucchini, ungefär 5-6 cm lång. 1,5 dl pastaskruvar, 2 msk lätt creme fraiche och hur mycket ost det var är jag osäker på. Det var pecorino som jag bara rev direkt över.

Ja, jag skriva upp några dagars mat här. Jag kan återkomma med det efter jag har ätit ikväll.

Rycker på axlarna vet jag inte om de gör men de säger att alla prover är i referensvärdet och då är ju allt bra. Den enda som har undrat vidare än så är dietisten, eftersom dieterna inte fungerar. Vi skulle gå vidare med det men sen ställdes all icke-akut vård.

Ok, så idag har jag ätit:
    Frukost: 2 Rasker, en med smör och skinka och en med leverpastej.
    Senare: en apelsinkaramell
    Efter det: en skål tomatsoppa, ungefär halva tetran, med två skedar överbliven köttfärsröra
    Middag: 100 gram kassler och 2 matskedar tacosalsa samt 2 potatisar.

Jag har också ätit/tagit en d-vitaminkapsel som det ju är olja i. Jag vet inte om det räknas.

Tow2Mater skrev 2021-03-16 20:14:42 följande:

Vet inte vad LCHF direkt innebär, men maken äter just nu bara kött och grönsaker (inga kolhydrater i form av ris/pasta/potatis/brod/godis/socker), och kilona i princip rasar av honom.

Vad dricker du TS? Kan det finnas dolda kalorier i det du dricker som du inte tänker på?

LCHF är när man äter mycket lite kolhydrater, normalmycket protein och en herrans massa fett. Jag har gjort det med.

Jag dricker mest vatten och svart kaffe. Jag gllar inte kolsyra eller alkohol så allt sånt går bort. Mjölk dricker jag bara till bullar vilket jag aldrig äter förutom på kanelbullens dag och min mormors födelsedag och juice och saft kanske jag dricker någon liter om året.
    Anonym (Lisa) skrev 2021-03-16 20:34:09 följande:
    Och träningen?
    Jag har varit i källaren och hämtat ett paket hantlar som en granne var vänlig nog att sälja till mig. Det är två trappor utan hiss. Och så har jag gått 3 km till sjön och tillbaka för att lära mig hitta till den, men jag gick inte spåret runt. Gills det?
    Anonym (Lisa) skrev 2021-03-16 20:43:45 följande:
    Med tanke på din rubrik, vad tycker du själv?
    Ingen aning.
    Anonym (Annika) skrev 2021-03-16 20:57:00 följande:

Det är jättebra att ta en promenad på 6 km, men om det är det enda du rör dig på en dag så är det inte så mycket. Jobbar du inte?
    Hur många steg går du/dag i snitt? Jag tror man kan se det på de flesta mobiler, och få statistik på senaste månaden eller året.
    Jag håller med om att du kan äta bättre. Jag tror inte heller på extrema dieter, men du kan minska på kolhydraterna genom att äta mindre bröd, potatis, pasta osv. Ta tex. bara två knäckebröd med ägg till frukost, och byt ut potatis/pasta/ris helt mot rotsaker, broccoli, blomkål, zucchini, champinjoner, paprika, sparris, tomater osv som du tex kan ugnssteka med lite örtkryddor.

Jobbar hemifrån just nu pga corona. Innan gick jag till jobbet varje dag, ca 3 km, och hem igen. Jag har för övrigt inte gått upp i vikt av det då jag står på samma som innan.

Jag vet inte hur många steg jag går per dag, jag har nästan aldrig mobilen med mig. Jag vet att jag är lite udda, de flesta verkar vara fastklistrade vid sina mobiler. Min mobil har till exempel registrerat endast 637 steg idag, men jag har garanterat gått mer än så med tanke på att jag gick ner till sjön.
    Anonym (Annika) skrev 2021-03-16 21:19:32 följande:
    Hade du med dig mobilen till sjön då? I så fall är det ju lite skumt... Har du den i en ryggsäck? För då tycker jag inte att det brukar registreras så bra. Byxfickan eller handväska funkar bättre. Fast om du går väldigt långsamt kanske det är därför den inte registrerar.
    Börja ha med dig mobilen hela tiden, och sätt upp ett mål. Se till att gå så fort du kan. 
    Förlåt, jag inser att det var lite luddigt skrivet. Nej, jag hade inte med mig mobilen. Jag menade bara att jag inte direkt har koll på mina steg just för att jag inte brukar ha mobilen med mig.

Jag gillar inte att ha med mig mobilen överallt men däremot så har jag en fitbit som ligger och skräpar. Jag har den inte på mig för att det blir så svettigt med det där gummiarmbandet, men det kanske går att byta armband?
Svar på tråden Träna sig till viktnedgång hur? Beredd att kämpa hårt som fan