• Anonym (Milori)

Mycket Tabubelagt ämne varning

Hej... vet att detta kan skapa starka reaktioner och vill inte stöta någon i sidan... men har alltid undrat över hur folk som genomgår massa ivf-behandlingar orkar/tänker.

Som jag ser det är man generellt sett ganska gammal i Sverige när man börjar försöka skaffa barn. Rent biologiskt är ju det i många fall en omöjlighet och i många fall förknippat med ökade risker för missbildningar och svåra förlossningar. Faktum är att man inte är speciellt ung vid 30 men många tänker att de ska vänta till 35-40 typ.

Många tänker på att de vill festa, resa, utbilda sig, köpa och renovera hus först osv osv och känner sig inte redo och väntar och väntar och väntar.

Förutom de risker som finns, kostar detta samhället enormt mycket pengar, plus att barnen får växa upp med onödigt gamla föräldrar. Är själv sladdbarn och tycker det är sjukt jobbigt att mina föräldrar är så otroligt gamla och orkeslösa.

Nu pratar jag inte om folk som börjar i god tid typ 25-årsåldern och inte kan få barn. De ska få hjälp tycker jag personligen. Är inte emot ivf så men känns som att många 40-åriga gamla par försöker och försöker med ivf utan att lyckas hur många gånger som helst liksom.

Så min fråga är egentligen

1) varför skaffar ni inte barn tidigare?

2) har ni någon idé att måste vara med en rätt partner som är omöjlig att träffa i yngre år?

3) hur tänker ni kring hälsoriskerna det innebär att skaffa barn så sent?

4) anser ni att det är etiskt mot barnet att skaffa barn så sent i livet?

5) anser ni att barn är en mänsklig rättighet?

6) om ni ser till antalet barn som far illa idag och är föräldralösa - och är beredda att lägga hiskeliga belopp på ivf, varför kan ni inte lägga de pengarna på att omhänderta barn som faktiskt behöver det genom adoptioner istället för att försöka skapa någonting som är lönlöst och inte menat att bli?

Har personligen själv 4 barn, skaffade första när jag fyllt 20. Jag är klar med barnafödande nu innan 30 års ålder. Har hög utbildning och körkort bil och ett fungerande äktenskap. Jag skaffade barn tidigt för att det var viktigt för mig med barn. Annars hade jag skitit i det. Hade definitivt inte försökt mig på massa svåra behandlingar i 40-årsåldern pga alla de anledningar som jag ställt i frågorna. Jag menar känns som att många i Sverige har svårt att acceptera sin biologiska ålders gång, att det ibland inte är meningen osv. Hur ser ni på detta? Hur tänker ni som håller på med ivf i sen ålder?

• Svar på tråden Mycket Tabubelagt ämne varning
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Äldre) skrev 2021-02-28 16:54:52 följande:
    Hennes man är äldre absolut, men kvinnans ålder är viktigare.

Varför är kvinnans ålder viktigare?

Jag antar att du menar utifrån det TS skrivit om.

Dvs barnens rätt till sina föräldrar och att barnen inte ska behöva ha gamla föräldrar osv. Risk för att barnen får sjukdomar/bokstavskombinationer...

• Anonym (Äldre)
    Anonym (Moa) skrev 2021-02-28 16:58:36 följande:

Varför är kvinnans ålder viktigare?

Jag antar att du menar utifrån det TS skrivit om.

Dvs barnens rätt till sina föräldrar och att barnen inte ska behöva ha gamla föräldrar osv. Risk för att barnen får sjukdomar/bokstavskombinationer...

Risken för ofrivillig barnlöshet trodde jag var i fokus här. Ofta är mannen lite äldre i förhållanden så när kvinnan är 40 så kanske mannen är 45-50. Min uppfattning är att barnlösa kvinnor runt 40 skiter högaktningsfullt i om barnet får adhd. De vill ha barn oavsett. 36 år som man är ingen anmärkningsvärt hög ålder.
  • Anonym (80h)
    Anonym (annie) skrev 2021-02-28 14:41:36 följande:

ad homini. använd inte ord du inte behärskar

Ah, råkade skriva fel: ad-hominem menade jag.

Vad försökte du skriva? Det saknas stor bokstav och punkt och eftersom du också skriver "ad homini" så kan det ju inte varit för att skriva mig på näsan med korrekt stavning?
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Äldre) skrev 2021-02-28 17:16:39 följande:
    Risken för ofrivillig barnlöshet trodde jag var i fokus här. Ofta är mannen lite äldre i förhållanden så när kvinnan är 40 så kanske mannen är 45-50. Min uppfattning är att barnlösa kvinnor runt 40 skiter högaktningsfullt i om barnet får adhd. De vill ha barn oavsett. 36 år som man är ingen anmärkningsvärt hög ålder.

I min umgängeskrets är många jämnåriga.

Det går ju såklart att kolla statistiken för huruvida ofrivilligt barnlösa oftast är jämnåriga eller att mannen oftast är 10 år äldre.

Jag tror du har fel när du skriver att "kvinnor runt 40 skiter högaktningsfullt i om barnet får adhd". Jag tror varje sund kvinna som blir gravid vill ha ett fullt friskt barn.

Jag var ganska precis fyllda 39 när vi hade lyckan att bli gravida. Jag åt inget godis, inget chips, drack inget kaffe trots att jag väldigt gärna hade velat och sniffade så ofta jag kunde på min mans kaffe. Jag åt omega 3, vitamintabletter för gravida. Tränade.

Vi gjorde de test vi kunde och struntade verkligen inte alls i om barnet skulle få diagnoser eller inte. Det var både lågt och korkat skrivet av dig! Vi hade utan tvekan gjort abort om testerna visat något. Vet du vad skillnaden i risken är för en äldre kvinna? En äldre man?

Jag hade turen att ha en ohört bra graviditet. Varken mådde illa eller spydda någon gång. Åt bra och kunde både träna och jobba fram till slutet. Att både kunna träna och äta väldigt nyttigt är ju ganska fördelaktigt.

• Anonym (Äldre)
    Anonym (Moa) skrev 2021-02-28 18:25:29 följande:

I min umgängeskrets är många jämnåriga.

Det går ju såklart att kolla statistiken för huruvida ofrivilligt barnlösa oftast är jämnåriga eller att mannen oftast är 10 år äldre.

Jag tror du har fel när du skriver att "kvinnor runt 40 skiter högaktningsfullt i om barnet får adhd". Jag tror varje sund kvinna som blir gravid vill ha ett fullt friskt barn.

Jag var ganska precis fyllda 39 när vi hade lyckan att bli gravida. Jag åt inget godis, inget chips, drack inget kaffe trots att jag väldigt gärna hade velat och sniffade så ofta jag kunde på min mans kaffe. Jag åt omega 3, vitamintabletter för gravida. Tränade.

Vi gjorde de test vi kunde och struntade verkligen inte alls i om barnet skulle få diagnoser eller inte. Det var både lågt och korkat skrivet av dig! Vi hade utan tvekan gjort abort om testerna visat något. Vet du vad skillnaden i risken är för en äldre kvinna? En äldre man?

Jag hade turen att ha en ohört bra graviditet. Varken mådde illa eller spydda någon gång. Åt bra och kunde både träna och jobba fram till slutet. Att både kunna träna och äta väldigt nyttigt är ju ganska fördelaktigt.

Hade du som 39 årig och barnlös verkligen gjort abort om du visste att barnet hade Adhd? Nu går ju inte det att se på några tester, men är det verkligen hela världen? 
    Jag har aldrig påstått att du gjort något fel eller är sämre för att du fick barn sent, så varför så hetsig ton? Du går på som att jag har kränkt dig.
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Äldre) skrev 2021-02-28 18:54:40 följande:
    Hade du som 39 årig och barnlös verkligen gjort abort om du visste att barnet hade Adhd? Nu går ju inte det att se på några tester, men är det verkligen hela världen? 
    Jag har aldrig påstått att du gjort något fel eller är sämre för att du fick barn sent, så varför så hetsig ton? Du går på som att jag har kränkt dig.

Varför anser du att jag har en hetsig ton?

Prova läs mina inlägg med en annan ton i ditt huvud.

Nej, det går inte att se ADHD. Hur grav hade ADHD:n varit i ditt hypotetiska fall?

Nej jag anser inte att du kränkt mig. Jag anser att du skriver väldigt korkat och generellt om alla kvinnor kring 40 som blir gravida och vill behålla barnet när du skriver ""kvinnor runt 40 skiter högaktningsfullt i om barnet får adhd"."

• Anonym (Äldre)
    Anonym (Moa) skrev 2021-02-28 19:00:38 följande:

Varför anser du att jag har en hetsig ton?

Prova läs mina inlägg med en annan ton i ditt huvud.

Nej, det går inte att se ADHD. Hur grav hade ADHD:n varit i ditt hypotetiska fall?

Nej jag anser inte att du kränkt mig. Jag anser att du skriver väldigt korkat och generellt om alla kvinnor kring 40 som blir gravida och vill behålla barnet när du skriver ""kvinnor runt 40 skiter högaktningsfullt i om barnet får adhd"."

Jag skrev att det är min uppfattning baserat på de kvinnor i min närhet som nu kämpar med att bli gravida. Att få barn upptar all deras vakna tid. De är redo att lämna sin man, använda surrogat osv, så att adhd skulle vara ett hinder har jag svårt att tro.
  • Anonym (annie)
    Anonym (80h) skrev 2021-02-28 18:25:21 följande:

Ah, råkade skriva fel: ad-hominem menade jag.

Vad försökte du skriva? Det saknas stor bokstav och punkt och eftersom du också skriver "ad homini" så kan det ju inte varit för att skriva mig på näsan med korrekt stavning?

nej du leker bara smart och slänger dig med uttryck du inte ens vet vad de heter. så att alla 20-åriga mammor ska förstå hur smart man blir om man pluggar och väntar med barn tills man är 50 bast. det var inte ett stavfel, du visste bara inte. stava är du säkert jätteduktig på :)
  • Anonym (80h)
    Anonym (annie) skrev 2021-02-28 19:16:05 följande:

nej du leker bara smart och slänger dig med uttryck du inte ens vet vad de heter. så att alla 20-åriga mammor ska förstå hur smart man blir om man pluggar och väntar med barn tills man är 50 bast. det var inte ett stavfel, du visste bara inte. stava är du säkert jätteduktig på :)

Ok, ad-hominem betyder att istället för att bemöta sin motparts argument, så går man till personangrepp. Det är exakt det du gör när du, som exempel, skriver "du leker bara smart".

Vad tillför dina personangrepp mot mig till min fundering över vad TS egentligen försöker argumentera för/emot?
  • molly50
    Anonym (Äldre) skrev 2021-02-28 19:07:30 följande:
    Jag skrev att det är min uppfattning baserat på de kvinnor i min närhet som nu kämpar med att bli gravida. Att få barn upptar all deras vakna tid. De är redo att lämna sin man, använda surrogat osv, så att adhd skulle vara ett hinder har jag svårt att tro.
    Men du kan ju inte generalisera baserat på att några kvinnor i din närhet agerar på det sättet.
    Det känns lite obetänksamt.
Svar på tråden Mycket Tabubelagt ämne varning