• Anonym (Milori)

Mycket Tabubelagt ämne varning

Hej... vet att detta kan skapa starka reaktioner och vill inte stöta någon i sidan... men har alltid undrat över hur folk som genomgår massa ivf-behandlingar orkar/tänker.

Som jag ser det är man generellt sett ganska gammal i Sverige när man börjar försöka skaffa barn. Rent biologiskt är ju det i många fall en omöjlighet och i många fall förknippat med ökade risker för missbildningar och svåra förlossningar. Faktum är att man inte är speciellt ung vid 30 men många tänker att de ska vänta till 35-40 typ.

Många tänker på att de vill festa, resa, utbilda sig, köpa och renovera hus först osv osv och känner sig inte redo och väntar och väntar och väntar.

Förutom de risker som finns, kostar detta samhället enormt mycket pengar, plus att barnen får växa upp med onödigt gamla föräldrar. Är själv sladdbarn och tycker det är sjukt jobbigt att mina föräldrar är så otroligt gamla och orkeslösa.

Nu pratar jag inte om folk som börjar i god tid typ 25-årsåldern och inte kan få barn. De ska få hjälp tycker jag personligen. Är inte emot ivf så men känns som att många 40-åriga gamla par försöker och försöker med ivf utan att lyckas hur många gånger som helst liksom.

Så min fråga är egentligen

1) varför skaffar ni inte barn tidigare?

2) har ni någon idé att måste vara med en rätt partner som är omöjlig att träffa i yngre år?

3) hur tänker ni kring hälsoriskerna det innebär att skaffa barn så sent?

4) anser ni att det är etiskt mot barnet att skaffa barn så sent i livet?

5) anser ni att barn är en mänsklig rättighet?

6) om ni ser till antalet barn som far illa idag och är föräldralösa - och är beredda att lägga hiskeliga belopp på ivf, varför kan ni inte lägga de pengarna på att omhänderta barn som faktiskt behöver det genom adoptioner istället för att försöka skapa någonting som är lönlöst och inte menat att bli?

Har personligen själv 4 barn, skaffade första när jag fyllt 20. Jag är klar med barnafödande nu innan 30 års ålder. Har hög utbildning och körkort bil och ett fungerande äktenskap. Jag skaffade barn tidigt för att det var viktigt för mig med barn. Annars hade jag skitit i det. Hade definitivt inte försökt mig på massa svåra behandlingar i 40-årsåldern pga alla de anledningar som jag ställt i frågorna. Jag menar känns som att många i Sverige har svårt att acceptera sin biologiska ålders gång, att det ibland inte är meningen osv. Hur ser ni på detta? Hur tänker ni som håller på med ivf i sen ålder?

• Svar på tråden Mycket Tabubelagt ämne varning
  • Anonym (Milori)
    Anonym (K) skrev 2021-03-01 14:08:38 följande:

Är du alltid så här faktaresistent eller spelar du bara dum?

Länka gärna några studier som underbygger ditt resonemang
  • Anonym (Fattar inte.)
    Anonym (Milori) skrev 2021-03-01 14:21:08 följande:

Nej inte enligt mig, när ska du inse det? När ska du inse att det blir svårare med åldern? Inte enligt mig, enligt biologin. Man kan väl träffa någon fast man utbildar sig? Säg man varit tillsammans med någon de senaste fem åren?

Nej jag vet inte hur svårt kan det vara? Finns massa vettiga människor man kan dejta. Vad har du för krav på en partner om du skulle skaffa barn med denna?

Enligt vården anses man ha rätt till landstingsfinansierad hjälp till man är 40, och jag har tilltro att den gränsen är vald med någon tanke på troligt utfall.

Absolut, har man varit ihop med någon hela studietiden så. Det var det inte många som jag kände som var.

Krav på en partner är att personen existerar, till att börja med. Alla är inte populära. Alla får inte ja på sina dejtinviter. Andra krav är att man har en något så när likadan syn på barnuppfostran och hur man vill leva sitt liv. Där minskar urvalet ofta, särskilt om man vill leva tillsammans med medföräldern och inte bara skaffa barn ihop.

Men hela grejen att hitta någon du gillar och som gillar dig tillbaka är inte så enkel för alla människor.
  • Anonym (80h)
    Anonym (Milori) skrev 2021-03-01 14:27:12 följande:
    Det är nog på din utbildning det funkar så.
    Nej, i princip alla svenska lärosäten fungerar så. Om du har gått en utbildning som är väldigt snäv med 3 deltagare, så ja kanske, men än så länge är du rätt ensam med tentaflyttarfantasier, så du kan räkna med att det inte görs i någon större skala..
  • Anonym (Fattar inte.)
    Anonym (Milori) skrev 2021-03-01 14:26:37 följande:

Va nää man kan få den flyttad. Alla program funkar ju olika men jag skrev tent någon gång på kursansvarigs kontor ihop med några andra studenter. Man kan skriva till rektorn och förklara att vi är hälften som har svårt med kvällstentor, ni får gärna ändra det så det passar alla.

Det skiljer nog på utbildningar då. Det du beskriver har jag aldrig varit med om. Missade man en tenta av något skäl var det bara att gott vänta på nästa tillfälle som bjöds där man kunde delta.
  • sextiotalist
    Anonym (Milori) skrev 2021-03-01 14:09:32 följande:
    Man kan inte dra en slutsats utifrån en studie, det borde du som utbildad veta. Men om vi nu skulle dra en slutsats utifrån detta kan man ju tänka att ingen borde skaffa barn efter 35, inte sant? Vill man riskera detta?
    Det vet jag, men nu är det enda sättet att få klarhet, dvs genom studier. Men jag å andra sidan ser KI som en väldigt seriös instans. 
  • Anonym (80h)
    Anonym (Milori) skrev 2021-03-01 14:28:12 följande:
    Det är ju inte samma person som planerar alla de tentorna?
    Nej, men om du ska flytta på en tenta bland hundratals tentor, så måste du synka med ett antal andra personer och pusslet går troligtvis inte att rucka på. Lokalerna är bokade, personalen är bokad, studenterna är bokade. Ett ytterligare problem med flyttade tentor är att om en ny tid skulle dröja för länge kan studenterna hamna i ett läge där de har för lite poäng för att få fortsatta studiemedel.
  • molly50
    Anonym (Milori) skrev 2021-03-01 13:57:34 följande:
    Nej men som sagt. Efter 50 år ökar risken för funktionsnedsättningar. Det är tyvärr inte rättvist mellan könen i denna fråga just gällande den biten.
    Inte bara efter 50. Läs gärna sextiotalists inlägg # 490.
    Anonym (Milori) skrev 2021-03-01 14:02:33 följande:
    Ja, det låter vettigt från din sida tycker jag.

Jaha nej alltså när jag träffade honom hade han mognat. Ja visst kan man inseminera sig men då hade jag exempelvis fått leva i en homosexuell relation eller vara ensamstående. Det sistnämnda hade ju varit svårt då jag hade så mycket med utbildning och annat och så och det är inget liv jag önskar heller för mig eller barnen. Inte för att det är något fel med att vara ensamstående men det är ju tufft. Undrar förresten hur vanligt det är att kvinnan i ett heterosexuellt par inseminerar sig med någon annan mans sperma när mannen i paret har svårt att göra henne med barn? Sällan man hör om det tycker jag? Har ingen koll alls.
    Det är nog vanligare än man tror i alla fall.
    Men jag har inte heller så bra koll på det så jag är nog inte rätt person att uttala mig om det.
  • sextiotalist
    molly50 skrev 2021-03-01 14:37:02 följande:
    Inte bara efter 50. Läs gärna sextiotalists inlägg # 490.
    Anonym (Milori) skrev 2021-03-01 14:02:33 följande:
    Ja, det låter vettigt från din sida tycker jag.

Jaha nej alltså när jag träffade honom hade han mognat. Ja visst kan man inseminera sig men då hade jag exempelvis fått leva i en homosexuell relation eller vara ensamstående. Det sistnämnda hade ju varit svårt då jag hade så mycket med utbildning och annat och så och det är inget liv jag önskar heller för mig eller barnen. Inte för att det är något fel med att vara ensamstående men det är ju tufft. Undrar förresten hur vanligt det är att kvinnan i ett heterosexuellt par inseminerar sig med någon annan mans sperma när mannen i paret har svårt att göra henne med barn? Sällan man hör om det tycker jag? Har ingen koll alls.
    Det är nog vanligare än man tror i alla fall.
    Men jag har inte heller så bra koll på det så jag är nog inte rätt person att uttala mig om det.
    Äh, det är ju bara en studie, visserligen presenterat av det mest seriösa forumet vi har, men det kan ju inte stämma alls. 
    Men som jag skrev är det ändå från en väldigt låg risk. 
  • Anonym (Milori)
    sextiotalist skrev 2021-03-01 14:44:00 följande:

Äh, det är ju bara en studie, visserligen presenterat av det mest seriösa forumet vi har, men det kan ju inte stämma alls. 

Men som jag skrev är det ändå från en väldigt låg risk. 

Jo men fortfarande en enda studie. Egentligen borde ju alla i det här landet få spermie-OCH äggdonation från ett ungt par och lägga i kvinnan i det äldre paret.

Då får ju alla plugga och jobba ifred tills de blir medelålders och sedan föda (om än lite svårare förlossning) ett förhoppningsvis friskt barn. Win-win;-P
  • Anonym (Milori)
    molly50 skrev 2021-03-01 14:37:02 följande:

Inte bara efter 50. Läs gärna sextiotalists inlägg # 490.Det är nog vanligare än man tror i alla fall.

Då borde ingen skaffa barn för sent baserat på den studien + att man ska vara nära i ålder. Men då är ingen redo. Blir omöjlig ekvation.
Svar på tråden Mycket Tabubelagt ämne varning