• Anonym (Milori)

Mycket Tabubelagt ämne varning

Hej... vet att detta kan skapa starka reaktioner och vill inte stöta någon i sidan... men har alltid undrat över hur folk som genomgår massa ivf-behandlingar orkar/tänker.

Som jag ser det är man generellt sett ganska gammal i Sverige när man börjar försöka skaffa barn. Rent biologiskt är ju det i många fall en omöjlighet och i många fall förknippat med ökade risker för missbildningar och svåra förlossningar. Faktum är att man inte är speciellt ung vid 30 men många tänker att de ska vänta till 35-40 typ.

Många tänker på att de vill festa, resa, utbilda sig, köpa och renovera hus först osv osv och känner sig inte redo och väntar och väntar och väntar.

Förutom de risker som finns, kostar detta samhället enormt mycket pengar, plus att barnen får växa upp med onödigt gamla föräldrar. Är själv sladdbarn och tycker det är sjukt jobbigt att mina föräldrar är så otroligt gamla och orkeslösa.

Nu pratar jag inte om folk som börjar i god tid typ 25-årsåldern och inte kan få barn. De ska få hjälp tycker jag personligen. Är inte emot ivf så men känns som att många 40-åriga gamla par försöker och försöker med ivf utan att lyckas hur många gånger som helst liksom.

Så min fråga är egentligen

1) varför skaffar ni inte barn tidigare?

2) har ni någon idé att måste vara med en rätt partner som är omöjlig att träffa i yngre år?

3) hur tänker ni kring hälsoriskerna det innebär att skaffa barn så sent?

4) anser ni att det är etiskt mot barnet att skaffa barn så sent i livet?

5) anser ni att barn är en mänsklig rättighet?

6) om ni ser till antalet barn som far illa idag och är föräldralösa - och är beredda att lägga hiskeliga belopp på ivf, varför kan ni inte lägga de pengarna på att omhänderta barn som faktiskt behöver det genom adoptioner istället för att försöka skapa någonting som är lönlöst och inte menat att bli?

Har personligen själv 4 barn, skaffade första när jag fyllt 20. Jag är klar med barnafödande nu innan 30 års ålder. Har hög utbildning och körkort bil och ett fungerande äktenskap. Jag skaffade barn tidigt för att det var viktigt för mig med barn. Annars hade jag skitit i det. Hade definitivt inte försökt mig på massa svåra behandlingar i 40-årsåldern pga alla de anledningar som jag ställt i frågorna. Jag menar känns som att många i Sverige har svårt att acceptera sin biologiska ålders gång, att det ibland inte är meningen osv. Hur ser ni på detta? Hur tänker ni som håller på med ivf i sen ålder?

• Svar på tråden Mycket Tabubelagt ämne varning
  • Anonym (Äldre)

Är det fortfarande bara jag i hela tråden som förstår vad TS menar? Att det är en bra idé att planera in barn i vettig tid för att slippa problem. 30 år känns vettigt att ta ett beslut. Om det sedan tar lite tid är då, är inte hela Värden. Många lever med sin partner i 10 år innan de kommer till skott. Sedan närmar de sig 40 och bryter ihop när de inte plussat vid 17:e försöket. Om man går en lång utbildning och väntar länge med barn tar man en kalkylerad risk att bli barnlös. 

• sextiotalist
    molly50 skrev 2021-03-01 14:37:02 följande:
    Inte bara efter 50. Läs gärna sextiotalists inlägg # 490.
    Anonym (Milori) skrev 2021-03-01 14:02:33 följande:
    Ja, det låter vettigt från din sida tycker jag.

Jaha nej alltså när jag träffade honom hade han mognat. Ja visst kan man inseminera sig men då hade jag exempelvis fått leva i en homosexuell relation eller vara ensamstående. Det sistnämnda hade ju varit svårt då jag hade så mycket med utbildning och annat och så och det är inget liv jag önskar heller för mig eller barnen. Inte för att det är något fel med att vara ensamstående men det är ju tufft. Undrar förresten hur vanligt det är att kvinnan i ett heterosexuellt par inseminerar sig med någon annan mans sperma när mannen i paret har svårt att göra henne med barn? Sällan man hör om det tycker jag? Har ingen koll alls.
    Det är nog vanligare än man tror i alla fall.
    Men jag har inte heller så bra koll på det så jag är nog inte rätt person att uttala mig om det.
    Det är tydligen så att hälften av infertilitetsproblemen finns hos mannen, det fick en väninna reda på, då det visade sig att hennes man saknade livsdugliga spermier. De var erbjudna spermadonation, men valde adoption istället. 
    Men det finns nog en hel del barn eftersom det har funnits betydligt längre än äggdonation. 
    Även där finns det en övre gräns för männen, 40 år. 
  • Anonym (Milori)
    Anonym (80h) skrev 2021-03-01 14:33:57 följande:

Nej, men om du ska flytta på en tenta bland hundratals tentor, så måste du synka med ett antal andra personer och pusslet går troligtvis inte att rucka på. Lokalerna är bokade, personalen är bokad, studenterna är bokade. Ett ytterligare problem med flyttade tentor är att om en ny tid skulle dröja för länge kan studenterna hamna i ett läge där de har för lite poäng för att få fortsatta studiemedel.

Menar du att det finns för få lokaler i förhållande till antalet studenter och antalet tentor? Sån brist att de måste ske även på kvällstid?
  • sextiotalist
    Anonym (Milori) skrev 2021-03-01 14:52:33 följande:
    Menar du att det finns för få lokaler i förhållande till antalet studenter och antalet tentor? Sån brist att de måste ske även på kvällstid?
    Ja, är det så svårt att förstå?
    De lokaler (föreläsningssalar och övningssalar) är dimensionerade för ett antal studenter för just föreläsningar och övningar.
    Vid tentor så är hälften av platserna (minst) reducerade. För att hålla distans mellan eleverna. En övningssal som vanliga fall rymmer 30 studenter, har endast 15 vid tentor. En föreläsningssal (med fasta platser) som rymmer 150 studenter har endast möjlighet att ha 50 tenterande studenter. 
  • Anonym (80h)
    Anonym (Milori) skrev 2021-03-01 14:52:33 följande:
    Spot on, alternativet vore att köra 2 veckors tentavecka och det gör man inte eftersom läsåren inte ska bli för långa.
  • sextiotalist
    Anonym (80h) skrev 2021-03-01 15:00:17 följande:
    Spot on, alternativet vore att köra 2 veckors tentavecka och det gör man inte eftersom läsåren inte ska bli för långa.
    Äh, det är svårt för en som läst statsvetenskap att förstå hur det är på en teknisk högskola. 
  • sextiotalist
    Anonym (80h) skrev 2021-03-01 15:00:17 följande:
    Fast så skönt det hade varit med två veckor för att fixa tre tentor. Ibland var det lite för tufft med tre tentor på en vecka.

Var lite häftigt när man hade den avslutande laborationen (som dessutom krävde flera timmars förberedelse innan) till klockan 17 på fredag eftermiddag och nästa dag, klockan 9, hade första tentan, om det varit samma kurs, då hade det kanske varit lättare, men man han knappt ställa om sig.

Nu har jag endast tentat två gånger på kvällen, men det var på fristående universitetskurser som endast gick på kvällstid. 
    Men jag har haft sena laborationer (till 21) som var obligatoriska
  • molly50
    sextiotalist skrev 2021-03-01 14:44:00 följande:
    Äh, det är ju bara en studie, visserligen presenterat av det mest seriösa forumet vi har, men det kan ju inte stämma alls. 
    Men som jag skrev är det ändå från en väldigt låg risk. 
    Ja,så är det nog. 
  • molly50
    Anonym (Milori) skrev 2021-03-01 14:50:54 följande:
    Då borde ingen skaffa barn för sent baserat på den studien + att man ska vara nära i ålder. Men då är ingen redo. Blir omöjlig ekvation.
    Trots det så har du ju själv valt en äldre förälder till dina barn.
    Men när andra gör det så är det fel.
  • molly50
    sextiotalist skrev 2021-03-01 14:52:33 följande:
    Det är tydligen så att hälften av infertilitetsproblemen finns hos mannen, det fick en väninna reda på, då det visade sig att hennes man saknade livsdugliga spermier. De var erbjudna spermadonation, men valde adoption istället. 
    Men det finns nog en hel del barn eftersom det har funnits betydligt längre än äggdonation. 
    Även där finns det en övre gräns för männen, 40 år. 
    Ok. Ja,det kan nog säkert vara så att även äldre män får infertilitetsproblem. Inte bara äldre kvinnor.
Svar på tråden Mycket Tabubelagt ämne varning