• Anonym (Milori)

Mycket Tabubelagt ämne varning

Hej... vet att detta kan skapa starka reaktioner och vill inte stöta någon i sidan... men har alltid undrat över hur folk som genomgår massa ivf-behandlingar orkar/tänker.

Som jag ser det är man generellt sett ganska gammal i Sverige när man börjar försöka skaffa barn. Rent biologiskt är ju det i många fall en omöjlighet och i många fall förknippat med ökade risker för missbildningar och svåra förlossningar. Faktum är att man inte är speciellt ung vid 30 men många tänker att de ska vänta till 35-40 typ.

Många tänker på att de vill festa, resa, utbilda sig, köpa och renovera hus först osv osv och känner sig inte redo och väntar och väntar och väntar.

Förutom de risker som finns, kostar detta samhället enormt mycket pengar, plus att barnen får växa upp med onödigt gamla föräldrar. Är själv sladdbarn och tycker det är sjukt jobbigt att mina föräldrar är så otroligt gamla och orkeslösa.

Nu pratar jag inte om folk som börjar i god tid typ 25-årsåldern och inte kan få barn. De ska få hjälp tycker jag personligen. Är inte emot ivf så men känns som att många 40-åriga gamla par försöker och försöker med ivf utan att lyckas hur många gånger som helst liksom.

Så min fråga är egentligen

1) varför skaffar ni inte barn tidigare?

2) har ni någon idé att måste vara med en rätt partner som är omöjlig att träffa i yngre år?

3) hur tänker ni kring hälsoriskerna det innebär att skaffa barn så sent?

4) anser ni att det är etiskt mot barnet att skaffa barn så sent i livet?

5) anser ni att barn är en mänsklig rättighet?

6) om ni ser till antalet barn som far illa idag och är föräldralösa - och är beredda att lägga hiskeliga belopp på ivf, varför kan ni inte lägga de pengarna på att omhänderta barn som faktiskt behöver det genom adoptioner istället för att försöka skapa någonting som är lönlöst och inte menat att bli?

Har personligen själv 4 barn, skaffade första när jag fyllt 20. Jag är klar med barnafödande nu innan 30 års ålder. Har hög utbildning och körkort bil och ett fungerande äktenskap. Jag skaffade barn tidigt för att det var viktigt för mig med barn. Annars hade jag skitit i det. Hade definitivt inte försökt mig på massa svåra behandlingar i 40-årsåldern pga alla de anledningar som jag ställt i frågorna. Jag menar känns som att många i Sverige har svårt att acceptera sin biologiska ålders gång, att det ibland inte är meningen osv. Hur ser ni på detta? Hur tänker ni som håller på med ivf i sen ålder?

• Svar på tråden Mycket Tabubelagt ämne varning
  • Anonym (Milori)
    Anonym (Fattar inte.) skrev 2021-03-01 12:01:19 följande:

Men du svarade inte på min fråga.

Det du säger är samma som att man skulle prata med en person som vill ha barn i 28-årsåldern men ikte har det, om livsval. Men inte att personen inte får hjälp (skattefinansierat) som äldre.

Om någon avråds att röka men ändå gör det och sedan får problem, så kommer personen att få den hjälp som går, i systemet.

Du menar ju att samma inte bör gälla för barnskaffande, att andra regler ska gälla där.

Ja, men det får dem ju? Det står 28-åringen helt fritt att söka rådgivning på MVC hos en barnmorska kring fertilitet och familjeplanering. Det är också skattefinansierat.

Det är skillnad när det handlar om liv och död eller ett dåligt livsval som då ligger till grund för att den personen inte kan få en sak den inte vill ha. Ja, jag förespråkar att man tidigt ska ta upp den grejen med folk gärna i skolan innan de blir 28 och ska få rådgivning precis som alla andra, även de med rökberoende, KOL, lungcancer.

Svårt sjuka patienter kan inte få kurativ behandling då det ofta anses utsiktslöst, detsamma gäller folk som väntat för länge med att planera familj.
  • Anonym (Fattar inte.)
    Anonym (Milori) skrev 2021-03-01 14:04:08 följande:

Bäst är ju om man kan planera ihop med sin partner. Nä precis men en 5-årig utbildning + komma in i yrket borde inte vara ett hinder för att skaffa barn i rimlig ålder.

Hela tiden detta ?i rimlig ålder?. Med dina mått mätt då.

Alla som gått en 5-årig utbildning (inkl sabbatsår som VÄLDIGT många tar på en del utbildningar för att orka ta sig till examen och/eller för att få erfarenheter genom utlandsstudier/utbyte som gör att man får en anställning sen) och därefter har några år att komma in i yrket har inte en partner sedan. Säg att du är 26-27 när du tar examen. Jobbar till 30 för arbetslivserfarenhet. Om du inte har en partner då kanske det inte är så att det svämmar över av potentiella livspartners runt en. Då blir det nog rätt snabbt så att du är 35 innan du hittat någon.

Sedsn är det ju så att man i sverige anses ha rätt till IVFstöd till man är 40, inte längre. Gissningsvis inte en gräns tagen ur luften utan riskavvägd.

Varför tror du att det är så otroligt enkelt för alla att hitta en föräldrapartner?
  • Anonym (Fattar inte.)
    Anonym (Milori) skrev 2021-03-01 14:15:26 följande:

Ja, men det får dem ju? Det står 28-åringen helt fritt att söka rådgivning på MVC hos en barnmorska kring fertilitet och familjeplanering. Det är också skattefinansierat.

Det är skillnad när det handlar om liv och död eller ett dåligt livsval som då ligger till grund för att den personen inte kan få en sak den inte vill ha. Ja, jag förespråkar att man tidigt ska ta upp den grejen med folk gärna i skolan innan de blir 28 och ska få rådgivning precis som alla andra, även de med rökberoende, KOL, lungcancer.

Svårt sjuka patienter kan inte få kurativ behandling då det ofta anses utsiktslöst, detsamma gäller folk som väntat för länge med att planera familj.

Men låt mig fråga - du anser alltså att det är rätt att ge människor som gjort mindre bra hälsoval som rökning, att ge dem skattefinansierad vård om de behöver det pga kopplade hälsoproblem. Men människor som vill få barn och har valt att börja senare, de får inte det? Så du skiljer på olika val som givit olika konsekvenser i vem som får stöd? Är det så?
  • Anonym (Milori)
    Anonym (Fattar inte.) skrev 2021-03-01 14:15:29 följande:

Hela tiden detta ?i rimlig ålder?. Med dina mått mätt då.

Alla som gått en 5-årig utbildning (inkl sabbatsår som VÄLDIGT många tar på en del utbildningar för att orka ta sig till examen och/eller för att få erfarenheter genom utlandsstudier/utbyte som gör att man får en anställning sen) och därefter har några år att komma in i yrket har inte en partner sedan. Säg att du är 26-27 när du tar examen. Jobbar till 30 för arbetslivserfarenhet. Om du inte har en partner då kanske det inte är så att det svämmar över av potentiella livspartners runt en. Då blir det nog rätt snabbt så att du är 35 innan du hittat någon.

Sedsn är det ju så att man i sverige anses ha rätt till IVFstöd till man är 40, inte längre. Gissningsvis inte en gräns tagen ur luften utan riskavvägd.

Varför tror du att det är så otroligt enkelt för alla att hitta en föräldrapartner?

Nej inte enligt mig, när ska du inse det? När ska du inse att det blir svårare med åldern? Inte enligt mig, enligt biologin. Man kan väl träffa någon fast man utbildar sig? Säg man varit tillsammans med någon de senaste fem åren?

Nej jag vet inte hur svårt kan det vara? Finns massa vettiga människor man kan dejta. Vad har du för krav på en partner om du skulle skaffa barn med denna?
  • Anonym (Fattar inte.)
    Anonym (80h) skrev 2021-03-01 14:14:00 följande:

Nej, inte samma tenta samtidigt, men under tentaveckan så pågår ett antal tentor samtidigt med sammanlagt tusentals deltagare. En tenta är inte bara att flytta på för att en student inte kan en viss tid.

Man flyttar väl sällan tentor? Det är väl mer ?tough luck, omtentan är om ett halvår?.
  • Anonym (Milori)
    Anonym (Fattar inte.) skrev 2021-03-01 14:20:05 följande:

Men låt mig fråga - du anser alltså att det är rätt att ge människor som gjort mindre bra hälsoval som rökning, att ge dem skattefinansierad vård om de behöver det pga kopplade hälsoproblem. Men människor som vill få barn och har valt att börja senare, de får inte det? Så du skiljer på olika val som givit olika konsekvenser i vem som får stöd? Är det så?

Nej, de får vård på lika villkor även om rätten till skattefinansierad IVF skulle ha en lägre åldersgräns typ 35 som exempel.

Sedan går det dåliga valet gällande barn inte enbart ut över personen ifråga utan här handlar det även om etiska överväganden när det gäller det eventuella barnet. Annars hade man ju kunnat helt skita i att ha en åldersgräns på IVF, eller hur?
  • Anonym (80h)
    Anonym (Fattar inte.) skrev 2021-03-01 14:22:06 följande:
    Man flyttar väl sällan tentor? Det är väl mer ?tough luck, omtentan är om ett halvår?.
    Exakt! Tentor flyttas inte, det är studenten som får anpassa sitt liv till det som erbjuds. Enda gångerna som det hänt som jag känner till är när byggnaden brunnit ned. 
  • Anonym (Milori)
    Anonym (Fattar inte.) skrev 2021-03-01 14:22:06 följande:

Va nää man kan få den flyttad. Alla program funkar ju olika men jag skrev tent någon gång på kursansvarigs kontor ihop med några andra studenter. Man kan skriva till rektorn och förklara att vi är hälften som har svårt med kvällstentor, ni får gärna ändra det så det passar alla.
  • Anonym (Milori)
    Anonym (80h) skrev 2021-03-01 14:24:48 följande:

Exakt! Tentor flyttas inte, det är studenten som får anpassa sitt liv till det som erbjuds. Enda gångerna som det hänt som jag känner till är när byggnaden brunnit ned. 

Det är nog på din utbildning det funkar så.
  • Anonym (Milori)
    Anonym (80h) skrev 202103-01 14:14:00 följande:

Nej, inte samma tenta samtidigt, men under tentaveckan så pågår ett antal tentor samtidigt med sammanlagt tusentals deltagare. En tenta är inte bara att flytta på för att en student inte kan en viss tid.

Det är ju inte samma person som planerar alla de tentorna?
Svar på tråden Mycket Tabubelagt ämne varning