• Anonym (,)

Orgasmglappet

"Att ignorera klitoris vid sex är som att ignorera snoppen. Tänk om de flesta inte visste att snoppen är det säkraste sättet att få orgasm? Hur skulle orgasmglappet se ut då?"

www.instagram.com/p/CK55gdppQOw/

@sexetochreproduktionen på Instagram. Klitoris och snoppen är egentligen väldigt lika utformade när man ser dem på bild.

• Svar på tråden Orgasmglappet
  • Umedude
    Anonym (I) skrev 2021-03-12 11:10:26 följande:
    Konstigt resonmang, de flesta vet vad de tycker om i matväg och vad de är sugna på och detsamma gäller sex om man faktiskt anstränger sig för att ta reda på det och inte lägger över ansvaret på någon annan. 

Kvinnor är, till skillnad från vad du verkar tro, precis lika kapabla som män att utforska sin sexualitet och själva ta reda på vad de gillar. De behöver inte ha en man som gör det åt dem. .

Det du ger utryck för är det som kallas för välvillig sexism. 
    Absolut... jag tror definitivt att kvinnor är kapabla att utforska sin egen sexualitet och vad de gillar. 

Men detta tog jag för givet att det var underförstått. 
    Jag tar för givet att man pratat om favoritställningar och vad man gillar att göra INNAN man ens har sex första gången. Hur ska man annars veta något att börja med?

Jag pratar om själva AKTEN... när man knullar. Då finns det inget utrymme, enligt mig, att försöka prata om och diskutera vad man föredrar. Då är det sex som gäller.

Och då MÅSTE man kunna läsa av varandra... lyssna etc. 
  • Anonym (I)
    Umedude skrev 2021-03-12 11:24:50 följande:
    Absolut... jag tror definitivt att kvinnor är kapabla att utforska sin egen sexualitet och vad de gillar. 

Men detta tog jag för givet att det var underförstått. 
    Jag tar för givet att man pratat om favoritställningar och vad man gillar att göra INNAN man ens har sex första gången. Hur ska man annars veta något att börja med?

Jag pratar om själva AKTEN... när man knullar. Då finns det inget utrymme, enligt mig, att försöka prata om och diskutera vad man föredrar. Då är det sex som gäller.

Och då MÅSTE man kunna läsa av varandra... lyssna etc. 
    Fast det är ju just det som ofta är problemet, kvinnor har ofta dålig koll på vad de gillar och vad de behöver och är dessutom dåliga på att kommunicera det. Det har de ett eget ansvar för att ta reda på, det är inget de kan lägga över på män. 

Det går absolut att prata under själva akten, man behöver ju inte ha långa diskussioner för att förklara vad som är skönt... 
  • Umedude
    Anonym (I) skrev 2021-03-12 11:42:50 följande:
    Fast det är ju just det som ofta är problemet, kvinnor har ofta dålig koll på vad de gillar och vad de behöver och är dessutom dåliga på att kommunicera det. Det har de ett eget ansvar för att ta reda på, det är inget de kan lägga över på män. 

Det går absolut att prata under själva akten, man behöver ju inte ha långa diskussioner för att förklara vad som är skönt... 
    Självklart är det varje persons ansvar att ta reda på vad man gillar och inte. Detta kan ju ingen annan veta. 

Visst, det går att kommunicera vissa saker under akten, beroende på hur detta görs. Att behöva förklara saker är oftast är stor turn-off för mig. 
    Har man liksom inte läst av detta under akten??

Men visst, det händer. Ibland när vi knullar i missionären så säger jag att jag vill byta till doggy. Men ibland säger min fru "Nej, jag känner hur j-vla hård du är nu... fortsätt knulla så här eftersom jag vill kyssa dig när du sprutar"....

Shit, vilken turn-on!
  • Anonym (Japp)
    Umedude skrev 2021-03-12 09:36:48 följande:

Vad säger han när du pratar om det då?

Jag tar liksom för givet att du försöker prata om detta med honom. 

Vi har pratat. Men det var längsen nu..år..Det har blivit som ett normaltillstånd för mig att ha sex utan att komma och sen fixa det på egen hand istället. Tyvärr. Jag har föreslagit att öppna upp förhållandet eftersom vi var varandras första sexuellt och jag är nyfiken och vill utforska. Men nej, han vill inte.
  • Umedude
    Anonym (Japp) skrev 2021-03-12 12:01:24 följande:
    Vi har pratat. Men det var längsen nu..år..Det har blivit som ett normaltillstånd för mig att ha sex utan att komma och sen fixa det på egen hand istället. Tyvärr. Jag har föreslagit att öppna upp förhållandet eftersom vi var varandras första sexuellt och jag är nyfiken och vill utforska. Men nej, han vill inte.
    Öppna upp förhållandet och prova andra menar du?
  • Anonym (Japp)
    Umedude skrev 2021-03-12 12:14:13 följande:

Öppna upp förhållandet och prova andra menar du?

Ja. Jag "unnar" honom nya upplevelser med nya människor. Men han ser det inte så. Han är rädd att svartsjuka ska uppstå. Medan jag snarare tänker att det kan berika och tillföra något. För mig är det svårt att behöva "hålla tillbaka" för hans skull när jag känner att jag verkligen är nyfiken på nya upplevelser av sex och kunna upptäcka nya sidor hos mig själv. Jag tror det skulle vara utvecklande.
  • Umedude
    Anonym (Japp) skrev 2021-03-12 12:17:37 följande:
    Ja. Jag "unnar" honom nya upplevelser med nya människor. Men han ser det inte så. Han är rädd att svartsjuka ska uppstå. Medan jag snarare tänker att det kan berika och tillföra något. För mig är det svårt att behöva "hålla tillbaka" för hans skull när jag känner att jag verkligen är nyfiken på nya upplevelser av sex och kunna upptäcka nya sidor hos mig själv. Jag tror det skulle vara utvecklande.
    Nä, du unnar inte honom nya upplevelser. Du vill unna dig själv låter det som.

Du skriver också att ni har pratat... men längesen.. år.

Tror inte på att öppna upp förhållandet - tror snarare på att prata på nytt.
    Nya upplevelser kan ni få tillsammans - behövs inga nya människor för det.
    Jag tror det kan skada enormt mycket.

Var lite hård skulle jag säga. 
    "Jag trivs inte med hur allt är... jag vill krydda sexlivet... jag vill få en orgasm av DIG."

Om han inte vill prata om det - fråga då hur du ska göra för att få en riktig orgasm utan att behöva onanera?
    Kan han inte svara på det - då förstår han inte vad en relation handlar om.

Det gäller att ställa lite ultimatum tycker jag. Inte hota med otrohet och annat.
    Men ställ lite krav.
  • Anonym (Hon)
    Anonym (Mannens ansvar?) skrev 2021-03-12 10:43:16 följande:

Jag förstår inte riktigt, är det mannens ansvar att kvinnan får orgasm? Är det kvinnans ansvar att mannen får orgasm?

Jag får intrycket när jag läser i tråden att både mannens och kvinnans orgasm är mannens ansvar. Om mannen inte får orgasm så är det inte kvinnans fel, men om kvinnan inte får orgasm så är det definitivt mannens fel. Stämmer det verkligen?

Man har väl ett ansvar gentemot varandra. Det normala är väl ändå att man vill att alla inblandade ska få ut något av sexet. Sex handlar lika mycket om att ge som att ta. Det ska finnas en balans. 

Om en part bara tar och skiter i den andras njutning så är det inte sex enligt mig. Då onanerar man med hjälp av en annan människas kropp.
  • Umedude
    Anonym (Hon) skrev 2021-03-12 12:49:48 följande:
    Man har väl ett ansvar gentemot varandra. Det normala är väl ändå att man vill att alla inblandade ska få ut något av sexet. Sex handlar lika mycket om att ge som att ta. Det ska finnas en balans. 

Om en part bara tar och skiter i den andras njutning så är det inte sex enligt mig. Då onanerar man med hjälp av en annan människas kropp.
    Jag kan inte annat än hålla med. Sex är ju ett samspel.
    Inget "du gör vad du vill så gör jag vad jag vill". 

Sex handlar merparten om att ge. Om båda har den inställningen så kan man liksom inte misslyckas. Om båda går in för att ge, ge och ge... då kommer båda till slut att få orgasm och njuta ordentligt av sex.

Exakt som du säger... om ena parten skiter i den andras njutning så är det inte sex.
  • Anonym (Hon)
    Anonym (I) skrev 2021-03-12 06:59:25 följande:
    Nej, det är precis samma sak, att klaga över nått som inte är en mänsklig rättighet. Skillnaden är bara att det ena företrädelsevis drabbar män och män får inte klaga på samma sätt, det handlar om sexism. 
    Det är stor skillnad på att ha krav i ett existerande förhållande och att ha ett allmänt krav att få sex av vem som helst det säger ju sig själv. 

Bara för att det finns män som ingen vill ha sex med betyder det inte att kvinnor inte har rätt till ett jämställt sexliv med sin partner. 

Att orgasmglappet råkar vara till kvinnornas nackdel har att göra med att kvinnor generellt har svårare att uppnå orgasm och att det ofta är ett stort fokus på mannens könsorgan. 

Jag tvivlar starkt på att en man skulle tycka att det var rättvist om det bara är kvinnan som får orgasm för att hon är helt ointresserad av att involvera mannens kuk i sexakten och mena på att det är hans eget ansvar att smeka kuken till orgasm. Hur många män skulle tycka om ett sexliv där det inte förekommer någon penetration tex? Eller att det bara sker då och då och aldrig är en naturlig del i sexet? 

Sex är ett samspel mellan två personer. Om var och en ska ta ansvar för sin egen njutning så kan man ju lika gärna onanera istället. Då finns det ju inget syfte med att ha sex tillsammans med någon. 
Svar på tråden Orgasmglappet