• Anonym (,)

Orgasmglappet

"Att ignorera klitoris vid sex är som att ignorera snoppen. Tänk om de flesta inte visste att snoppen är det säkraste sättet att få orgasm? Hur skulle orgasmglappet se ut då?"

www.instagram.com/p/CK55gdppQOw/

@sexetochreproduktionen på Instagram. Klitoris och snoppen är egentligen väldigt lika utformade när man ser dem på bild.

• Svar på tråden Orgasmglappet
  • Anders 386
    Anonym (,) skrev 2021-02-05 15:17:04 följande:

Tror det handlar om att sex ofta = kuk i fittan, klitoris glöms bort.

Inte slicka tjejen, pulla henne, eller vad hon nu kommer av.

Sen är det inget fokus på kvinnlig njutning i samhället heller. Kvinnor ska vara sexiga, men man ser dem sällan njuta på riktigt. I porr framställs det som att kvinnan kommer utan att klittan är involverad etc.

Det är fortfarande ett visst tabu kring kvinnor och sex (tänk t ex skammen som fortfarande finns kring kvinnor som har många sexpartners).

Många män vet nog inte hur de ska göra och tror att det är omanligt att fråga. Alternativt ser bara till sin egen njutning.

Förstår inte riktigt hur man kan "glömma" en sån välkänd självklarhet?
    Som jag nämnde tidigare tror jag att porren har förstört en hel del. Sen kanske det där med KK har ökat?? Knullrelationer med någon man inte är förälskad i skulle ju kunna vara inriktade mer på den egna njutningen?? Är man i ett riktigt förhållande är det viktigare att verkligen prestera så att partnern njuter? Det är väl inget facit men kanske nåt att fundera på??
    Man kanske också tar för givet att kvinnan tar ansvar för sexet lite mer - man tolkar hennes tystnad som att hon är nöjd? Det finns väl lite i könsrollerna att mannen oftast styr händelseförloppet i sexet. Kvinnor har då lite svårt att ställa krav utifrån sin roll som den mer passiva?

Det finns nog massor av aspekter på det här.
  • Anonym (I)
    Anonym (X) skrev 2021-02-05 15:29:27 följande:
    1800-talet ringde och du svarade.

Nej det har de inte. Lika lite som killar har svårt att hitta till kuken.
    Däremot handlar det om män som inte vet vad samt6ycke är, som tror att bara för att de vill ha analsex så vill alla kvinnor det. Och de som inte vill ha analsex vet inte vad de vill.
    Du har rätt i att om man själv inte vet vad man vill så blir det ofta så att man gör som den andre vill. Så att kvinnor onanerar mer och urforskar sin sexualitet mer på egen hand kommer att göra att den typ av sex minskar också. 

• Tukt
    Anonym (,) skrev 2021-02-05 15:17:04 följande:

Tror det handlar om att sex ofta = kuk i fittan, klitoris glöms bort.

Inte slicka tjejen, pulla henne, eller vad hon nu kommer av.

Sen är det inget fokus på kvinnlig njutning i samhället heller. Kvinnor ska vara sexiga, men man ser dem sällan njuta på riktigt. I porr framställs det som att kvinnan kommer utan att klittan är involverad etc.

Det är fortfarande ett visst tabu kring kvinnor och sex (tänk t ex skammen som fortfarande finns kring kvinnor som har många sexpartners).

Många män vet nog inte hur de ska göra och tror att det är omanligt att fråga. Alternativt ser bara till sin egen njutning.

Jag skulle vilja säga att det bygger på rätt hetronormativ sex, inspirerad av porr, där just penetrationen tillsammans med simultan orgasm ses som det enda riktiga.
  • Anders 386
    Anonym (X) skrev 2021-02-05 15:29:27 följande:
    1800-talet ringde och du svarade.

Nej det har de inte. Lika lite som killar har svårt att hitta till kuken.
    Däremot handlar det om män som inte vet vad samt6ycke är, som tror att bara för att de vill ha analsex så vill alla kvinnor det. Och de som inte vill ha analsex vet inte vad de vill.
    Diskussionen skulle vara lite intressantare om du slutade använda billig härskarteknik och om du slutade att vara lesserwisser. Du borde vara lite mer ödmjuk och inte så övertygad om att du har rätt i allting.
    Jag håller faktiskt med (I ) där - jag tror att det finns ett "onaniglapp" också.
    Och ett "intresseglapp" - fler kvinnor kan klara sig bra utan sex medan många män behöver sex för att inte må dåligt. Många män har sexet som drivkraft när dom går in i ett förhållande. Jag tror inte kvinnor fungerar riktigt så.
  • Anonym (Bertram)
    Anders 386 skrev 2021-02-05 14:58:59 följande:
    Man kan inte googla fram hur man ska lösa problemet. Kvinnor fungerar väldigt olika - det lär man sig snart på FL.

Vissa kommer av oralt - vissa hatar oralt.
    Vissa vill ha mjuksex - andra vill bli dominerade och tagna hårt.
    Vissa kommer av samlaget - vissa bara av klitorisstimulans.
    Vissa vill ha stora kukar - andra bryr sig inte.
    Vissa gillar analsex - andra skulle aldrig gå med på det.
    Vissa vill smeka sig själva under samlaget - andra skulle aldrig smeka sig själva när nån annan ser på.

Man skulle behöva googla varje kvinna för sig... 

Men det är väl lite så för oss män också - men inte riktigt lika splittrade åsikter kanske??
    Jag frågar och frågar. Är det skönt si eller mer skönt så? Hennes stående svar är:

- Det är lite olika.

Upptäcktsresan fortsätter (efter 23 år tillsammans).
  • Anders 386
    Tukt skrev 2021-02-05 15:44:43 följande:
    Jag skulle vilja säga att det bygger på rätt hetronormativ sex, inspirerad av porr, där just penetrationen tillsammans med simultan orgasm ses som det enda riktiga.
    Skål Exakt! Det där med bilden av den samtidiga orgasmen har ställt till med mycket skit! Den bilden fanns i porrtidningarna redan på 60-talet. Och ingen har lyckat ta död på den bilden...
  • Anonym (I)
    Tukt skrev 2021-02-05 15:44:43 följande:
    Jag tror inte porren är problemet, där har man sex på alla (o)möjligt sätt, jag tror snarare vanlig mainstream film är det stora problemet. Det är där man sällan ser nått annat än vanlig penetration och kvinnor som kommer högljutt av den.  
  • Anonym (Ologiskt)
    Anonym (,) skrev 2021-02-05 11:22:56 följande:

"Att ignorera klitoris vid sex är som att ignorera snoppen. Tänk om de flesta inte visste att snoppen är det säkraste sättet att få orgasm? Hur skulle orgasmglappet se ut då?"

www.instagram.com/p/CK55gdppQOw/

@sexetochreproduktionen på Instagram. Klitoris och snoppen är egentligen väldigt lika utformade när man ser dem på bild.

Om kvinnor inte ska vara skyldiga männen, sex och/eller förhållande, varför ska då männen vara det?

Det anses inte vara fel på jämställdhet när kvinnor inte gör som männen vill i sängen.

Dessutom om det nu skulle handla om orgasm under ett samlag borde fokuset också vara på de män som inte får orgasm(5 procenten) plus att kvinnor brukar kunna få flera orgasm under ett samlag vilket män brukar inte få.
  • Jonnynilsson
    Anonym (JK) skrev 2021-02-05 14:24:13 följande:

Orgasmglappet? Ja, är rätt orättvist faktiskt att min fru brukar få runt 3 orgasmer ett normalsamlag, och jag bara en Gråter Usch för kvinnor som har allt så mycket bättre!

Visst är det orättvist. Dessutom verkar tjejerna få intensivare orgasmer också.

Men jag brukar trösta mig med att jag kan stå upp och kissa.
  • Tukt
    Anonym (I) skrev 2021-02-05 15:50:22 följande:
    Jag tror inte porren är problemet, där har man sex på alla (o)möjligt sätt, jag tror snarare vanlig mainstream film är det stora problemet. Det är där man sällan ser nått annat än vanlig penetration och kvinnor som kommer högljutt av den.  
    Jag kan ge dig halvt rätt på att porr är saker som är rätt olika. Men jag tror den porr man tittar på, när man främst ägnar sig åt det jag kallar rätt mainstream-sex ofta är porr som bekräftar det man själv gör, snarare än att se det som avviker.
Svar på tråden Orgasmglappet