Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Regeringens el-fiasko

KillBill skrev 2024-01-03 13:23:49 följande:
    Jag ville med inlägget peka på att kärnkraften inte är så planer-bar som vissa hävdar. Ringhals, OKG och Forsmark har alla varit drabbade av en mängd tekniska fel de senaste åren vilket gjort att den svenska Kärnkraften inte har levererat som det var tänkt. 
    Såna här uppenbara saker flyger över deras huvuden, då agendan att skuldsätta Sverige svårt med något som inte går räkna hem ekonomiskt är för stark för dom.

Intressant dock du fick halmgubben att det inte blåser jämt, undrar vad det är ett argument för något som ingen ifrågasätter.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Rataxes skrev 2024-01-03 15:43:14 följande:
    Det är väl ingen som talar tyst om det? Du brukar ju regelbundet tjata om det Tomte

Det gråtskriks om en generator felfungerar och 500 MW produktion försvinner ett par veckor, men något förbigås med tystnad är när vindkraften från en timme till en annan minskar från 8000 MW till ett par hundra MW. 

Det verkar förresten som om Owe Nilsson har en arvtagare på TT, det är inte någon reaktor det är fel på, det är en generator. Men vad vet hornalister om energiproduktion...

Hahaha, halmgubben kom direkt, förstår du är ledsen över all energi som vindkraft ger oss.

Men frågan är varför du är så arg och ledsen på all energi vindkraften ger oss, då det saknar saklig grund och är helt tokigt och höra och samtidigt du vrålar om skuldsätta Sverige med något som aldrig går räkna hem ekonomiskt.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Mentat skrev 2024-01-03 18:23:33 följande:
    Trevligt att du inser att kärnkraften behövs. Marginalerna blir förstår mycket mindre när så många reaktorer har lagts ner och man inte ens har börja bygga nya. Att en reaktor tillfälligt går på mindre effekt får mycket större konsekvenser nu än när vi hade 12 reaktorer.

Försök säga det till Frankrike, och hur väl många reaktorerna var till extremt liten hjälp.
    Och hur motiverar man det ekonomiska, som berättar att det finns inget sätt att räkna hem alla dessa som reaktorer påstås att byggas.

Och i ett land som har energi nog för sina invånare Solig

Hur kan du glömt dessa saker?

• klyban
    Mentat skrev 2024-01-03 22:42:16 följande:
    ....vilket på intet sätt bemöter det jag skrev. 
    Har du bättre förslag på hur vi skall få ett stabilt elsystem som kan leverera även när det inte blåser?

En sak är uteslut inte energi som vissa vill göra av någon sjukt konstig anledning som ingen vet om ens och de vägrar berätta.

Två skuldsätt oss inte med något som är helt omöjligt att räkna hem ekonomiskt.
    Och speciellt inte med gammal teknik, för det vore rent korkat gjort.

Och det som gör detta så sjukligt sjukt, det är att subventioner var så extremt dåligt hela tiden, men skuld sätta var svensk med abnorma summor i subventioner det går jätte bra.
    Så vad gick sönder där och med en sådan 180-gradare????

Och komiskt nog lyfter vindkraftverken sina egna kostnader sägs det, så varför en så svår agenda mot sådan energi.
    Det berättar dock för mig något gått sönder svårt där, och med dessa baklängesargument där helt plötsligt subventioner är skitbra och för något som aldrig går räkna hem ekonomiskt.

Så ja, jag har mycket bättre förslag och genom säga uteslut inte viss energitillverkning och där ingår även kärnkraftverk och är sjukligt intresserad av varför det är så svart och vitt för vissa.
    Men har lärt mig jag aldrig kommer få svar, då de har inga själva :lol:

• klyban
    Mentat skrev 2024-01-04 08:26:59 följande:
    Problemet är inte att viss energiproduktion skulle vara förbjuden på något sätt eller så utan det faktum att vi numera har ett elsystem som är kraftigt väderberoende: När det blåser har vi gott om billig el, när det är vindstilla har vi svindyr el med reell risk för bortkoppling av abonnenter från nätet.

Din lösning är alltså mer vindkraft och det kallar du ett bättre förslag!?

Mitt förslag är all energi, hur kunde det vara så svårt att förstå?

Men man måste ställande sig svårt frågande till bygga något som aldrig någonsin går räkna hem ekonomiskt.
    Och i den frågan så måste man fråga sig varför subventioner helt plötsligt är okey och tom bra.
    Vad gick sönder där?

En intressant detalj är dock att vindkraftverken sägs lyfta sina egna kostnader och ändå ska inte detta användas.
    Mycket mycket mycket märkligt faktiskt, där har verkligen något gått sönder.

• klyban
    nattuw skrev 2024-01-04 20:17:38 följande:
    Hade inte ditt parti med samarbetspartners aktivt jobbat för att rusta ner det svenska elnätet hade det funnits tillräcklig redundans i elsystemet för att hantera störningar.

Vi vet redan att det du skriver är desinformation och inte ens stämmer.
    Och ändå skriver du något som du vet är fabuleringar, varför, tror du vi inte vet om att du desinformerar?

Mentat skrev 2024-01-04 20:22:28 följande:
    Återigen, du bemöter inte vad jag skriver. Inget nytt från din sida iofs, men det blir ingen dialog då.

Besvarat dig varje gång, men du gillar inte saklighet har jag lärt mig.

Och det är en intressant fråga till er med agenda och det är att varför är helt plötsligt GIGANTISKA subventioner okey och bygga kärnkraftverk med kostnader som aldrig någonsin går räkna hem.
    Samtidigt det finns annan energi också, som bär sina kostnader.
    Vad gick sönder där?

Det verkar reta dig svårt att jag berättar att alla energier behövs, och då givetvis mindre antal reaktorer.
    För det är direkt korkat att bygga med förlust i åtanken, och än mer korkat att bygga dessa äldre smutsiga reaktorerna.
    Och speciellt när fusion är på G.

Så varför ska vi inte bygga alla energi för, och varför är subventioner helt plötsligt det bästa som finns, för vi pratar om en enorm skuldsättning med dessa.
    Och jag är svårt sugen på få reda på vad som gick sönder för att subventioner helt plötsligt är okey och det bästa på jorden.

Så vad gick sönder? Solig

nattuw skrev 2024-01-04 20:28:18 följande:
    Tro fan att ingen vågar investera i kärnkraft när ett före detta regeringsparti har som målsättning att stänga ner all kärnkraft. Den politiska risken gör att det är bättre att bränna olja än att satsa på kärnkraft.

Ett statligt ansvar för en så viktig del av vår infrastruktur som elproduktionen och distributionen är en utmärkt ide så länge de politiska aktivisterna hålls på en armlängds avstånd och inte tillåts sätta sin politiska agenda före en väl fungerande infrastruktur.

Det var inte innan nazisten putin anföll Ukraina som det blev ett annat behov.
    Redan glömt?
    Och det är sjukligt komiskt och se det du skriver och med tanke på att kärnkraftverk är på bordet även för opposition och även före valet :lol:
    Trodde du verkligen ingen redan visste om detta, eller hoppades du bara?

Dock är det ingen bra idé bygga så många reaktorer av gammal teknik.
    Och inte heller dessa subventioner och ett projekt som aldrig går räkna hem ekonomiskt.

Detta med subventioner fascinerar mig sjukligt mycket, och hur dåligt vi hört det är med subventioner.
    Men skuldsätta var svensk med 50000-100000 kronor, det är inga problem, men kaffepengar inte.
    Vad gick sönder där?

nattuw skrev 2024-01-04 21:23:46 följande:
    Kärnkraftsfrågan politiserades redan på 1970-talet.

Inte direkt, utan man frågande vad folket ville.
    Och som man senare övergav.

• klyban
    Rataxes skrev 2024-01-09 08:20:47 följande:

Vad jobbigt det precis blev för Helldén & co...

Då får dom väl betala räkningen då, men nått säger mig det aldrig kommer ske.
    För ingå i ekonomiska åtagande, ja, det har jag hört förr och det betyder att någon annan ska betala merparten när man hör dessa ord.

Undrar vad det som blev jobbigt?
    Är det något du kan berätta för oss andra, eller är det bara agendan igen som talar och att vi aldrig kommer få reda på det?

• klyban
    Rataxes skrev 2024-01-11 07:00:02 följande:

Sent ska syndaren vakna...
    Det kanske blir bättre utan kräkmlstyrda politiker i Tysklands regering?

Om nedläggningen av svensk kärnkraft räknas till en samhällskostnad på ca 1000 miljarder kronor över tid, undrar man lite vad kostnaden för Tysklande totala nedläggning kommer landa på, bottom line. Hundra miljoner nordeuropéer har redan fått betala miljarder i höjda elpriser.

Det blir så när nazisten putin började med krig.

Vilken nedläggning av den svenska kärnkraften, du menar nu inte när Vattenfall gick +30 miljarder i förluster och de var tvungna att uppgradera kärnkraftverken med ny säkerhet.
    Och där elen var löjligt billig och att det var ett affärsmässigt beslut att bara renovera två av reaktorerna och använda delar från de andra två.

För detta är inte vad man kallar för nedläggning.
    DU verkar så oroligt över pengar, men när det kommer till skuldsätta den svenska befolkningen med abnorma summor i subventioner, så är det helt plötsligt okey.(för subventioner var ju så hemskt sade du, så varför är det nu bra och när vi pratar om x100 nivåer om ens det räcker.)
    Vad gick sönder undrar man här.

Sen elskatten var ju så enkel att sänka, så varför höjer regeringen elskatten för?
    Bara en massa brutna vallöften.

• klyban
    nattuw skrev 2024-01-13 02:29:48 följande:
    När den politiska agendan är viktigare än verkligheten så blir det lätt så och det drabbar ju bara vanliga medborgare så ingen skada skedd...

Du menar folket som blev rädda efter Fukushima?
    Och hur de sen politiskt försökte möta folket?

Dock det mest intressanta här, SVT/SR förblir opartiska även efter dessa inläggen.

• klyban
    klyban skrev 2024-01-13 09:56:49 följande:

Du menar folket som blev rädda efter Fukushima?
    Och hur de sen politiskt försökte möta folket?

Dock det mest intressanta här, SVT/SR förblir opartiska även efter dessa inläggen.

Fel tråd, tänkte först inget säga, men sen insåg jag en del inte skulle förstå det ens Tungan ute
Svar på tråden Regeringens el-fiasko