Digestive skrev 2023-12-21 09:15:24 följande:
Det är ingen som har förväntat sig att ordningen skulle vara -> göra om Sverige till ett klassiskt liberalt land -> locka investerare till nya kärnkraftsprojekt.
Trodde du och vederbörande på riktigt att Sverige hade fördelarna av marknadsliberalism utan marknadsliberalism?
Vi har ett av världens högsta skattetryck, mängder av knepiga regler och ett fackligt väsen att förhålla sig - alltihop påverkar viljan att investera och särskilt under ekonomiskt oroliga tider.
Hur regeringen löser problemen vi står inför är givetvis intressant men utgångspunkten bör vara att regeringen verkar i det faktiska Sverige.
Ett intressant svar, synd bara det inte handlade ett skit om det du citerade.
Helt plötsligt är subventioner bra, vad är det om?
Har ni ljugit hela tiden innan då?
Eller vad hände?
Och nu när vi ser kall fusion genererar nästa dubbel energi som man stoppar in, så vore det direkt korkat att inte utreda detta först och se vad tidsskalan är.
Så man inte slänger en satans massa pengar i sjön.
Digestive skrev 2023-12-21 09:19:35 följande:
Är ny kärnkraft i Sverige någonting som du vill ha?
Okey, hur många då?
För 400 miljarder av dom låter direkt korkat att bygga och med tanke på hur olönsamma de är nu.
Och sen adresserar dom inte personalfrågan, och utan den så kommer de stå stilla.
Och steg två, och att det är direkt korkat att bygga massa smutsiga kärnkraftverk och när nästa generation ligger på rulle.
Som är rena renheten i jämförelsen.
Och sen får vi inte glömma av kall fusion, för det vore också sjukligt korkat att bygga massa kärnkraftverk som ersätts av kall fusion.
Padirac skrev 2023-12-21 09:58:55 följande:
Jag har skrivit tidigare att jag inte trott att vare sig politik, näringsliv eller befolkning har varit redo för ny kärnkraft utan att det skulle ta ett tag till tills alla var redo för ny kärnkraft. Att staten skulle behöva finansiera kommande kärnkraft är inte heller okänt. Marknadsstyrningen av energipriserna har inte bara
Att det på vissa politiska håll varit dogmaitiskt motiverat med kärnkraft och på andra politiska håll varit dogmatiskt motiverat mot kärnkraft.
På andra politiska håll finns det en viss pragmatism om energipolitik och där är det inte politikst motiverat med eller mot kärnkraft.
Vill jag ha ny kärnkraft? Nä?
Är jag mot ny kärnkraft? Nä?
Vill jag ha en fungerande elmarknad? Ja
Vill jag ha en elmarknadsmodell som är långsiktig? Ja .. EU har tagit några första steg mot en reglering av elmarknaden och jag tror det gynnar alla inblandade konsumeneter och producenter på lång sikt-
Vill jag ha en energipolitik som är pragmatisk och inte dogmatisk? Ja
Det finns fler politiska och praktiska problem som behöver adresseras och lösas innan näringsliv, befolkning och politik är redo för ny kärnkraft.
Förstår inte riktigt varför de vill överdriva så svårt, finns det mutor i botten till tillverkarna eller något och när det ska bygga så extremt många.
Och speciellt är man inte ser någon lönsamhet i dom på EXTREMT lång tid.
De har sagt så många ggr priset på elen är så viktigt, men här verkar det sakna betydelse FULLSTÄNDIGT.
Så vad hände undrar jag mer, men de vägrar svara på det.
Och det berättar att något gått allvarligt fel här, i nivå som Maud köpte Nuon.