Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Regeringens el-fiasko

Mentat skrev 2024-04-06 10:48:59 följande:
    Jodå, visst minns vi Nuon: Den satsning som godkändes av fristående granskning och som i allt väsentligt berodde på valutaeffekter: När man köpte Nuon stod euron i 12:-, när det blev en "affär" i media stod den i ca 8:30.

Ingen i media uppmärksammade valutaeffekterna, vilka kunde ha undvikits om vi hade gått med i eurosamarbetet.

Ett riktigt fiasko, då Nuon var inte närheten värt så mycket.
    Och Maud led av svår minnesförlust.
    Det var en makalös inkompetens, och holländarna måste ha skitit på sig av lycka åt den inkompetenta Maud.

Och ingen valuta ändrar detta fiasko eller ens nära.

Mentat skrev 2024-04-06 13:15:54 följande:
    Jag grävde i det för länge sedan. Exakt var jag hittade det minns jag inte, däremot ATT jag gjorde det. Men visst, om du tror att min debattstil bygger på direkta lögner så får det stå för dig. Jag bryr mig inte om att försöka gräva fram uppgiften igen, det är inte lätt att hitta numera med tanke på allt som skrivits om saken.

Ett problem som uppstår är att ingen kan ta del av dina uppgifter du säger finns.
    Och det är betydelselöst om någon tror du ljuger eller inte, det enda slutsatsen man kan dra är att ingen kan läsa det du påstår.

Och då blir det tyvärr för dig irrelevant i diskussionen, och det är vad som sker när man har så här gamla saker och sen nya påståenden som vi inte hört och kan bedöma.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Mentat skrev 2024-04-06 14:02:32 följande:
    Så svårt var det inte att hitta när jag sökte på bättre ord, som t.ex. skäligt pris: 
    Riksdagens protokoll 2013/14:58 Onsdagen den 22 januari (Riksdagens protokoll 2013/14:58) | Sveriges riksdag

Merrill Lynch, investmentbanken, hade tydligen granskat affären och kommit fram till att ett pris på 8,5 Mdr euro var skäligt ur köparens synvinkel i februari 2009. Jag for på skidresa då och minns att jag fick betala 12:- för en euro, även om den officiella kursen var ca 11:50. 8,5 Mdr euro till den kursen blir 98 Mdr kronor så kursen var väl något lägre då när de räknade på det.

2013 blev det en affär i media, då stod euron i ca 8:50. Efterklokhet är alltid enkel och det går alltid att hitta någon som varnade innan, dem bryr man sig inte om ifall allt gick bra.
    Och där kom det, så nu kan en bedömning börja.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Tom Araya skrev 2024-04-08 12:52:12 följande:

Meddelande från Ringhals:

Elproduktionen vid Ringhals kärnkraftverk går för fullt! Under årets första kvartal har tillgängligheten legat på hela 99,8 %.
    Energitillgänglighet är ett viktigt mått som beskriver den faktiska mängden energi som produceras i förhållande till den maximala kapaciteten. Vi jobbar hårt för att inte produktionsstörningar ska påverka tillgängligheten negativt.
    Målet för kärnkraftverken är att elproduktionen ska pågå störningsfritt mellan de planerade avställningarna för underhåll och bränslebyte: Ringhals 3 ställs av 15 maj ? 29 juni och Ringhals 4 den 14 augusti till 12 september.
    Vi på Ringhals önskar er en fin vårdag och en trevlig vecka!

<iframe src="www.facebook.com/plugins/post.php%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2FRinghalsKKV%2Fposts%2Fpfbid026pFPUFTpweqekVVdvRxACrJmf61Xj1cPXSiwCWKUzGSNpzQdfbbWMxy7GLDJyTXzl&show_text=true&width=500" width="500" height="668" style="border:none;overflow:hidden" scrolling="no" frameborder="0" allowfullscreen="true" allow="autoplay; clipboard-write; encrypted-media; picture-in-picture; web-share"></iframe>

Jaha?
    Och lite och?

• klyban
    Tom Araya skrev 2024-04-08 16:25:26 följande:
    Inte oväntat att du inte begriper utan förtydligande förklaring...

Meddelandet är en beskrivning av vad vi får från kärnkraften och som vi inte får från sol- och vindkraft. I svensk energipolitik har man underskattat tillgänglighetens betydelse.

Du skojar alltså inte och kommer med halmgubben IGEN.

Och vad får vi när det är stängt då?(Hint samma som med vind när det inte blåser :lol: )

Dock det anmärkningsvärda du postar det du gjorde och sen inte sa ett ord, men nu vet vi det var halmgubben IGEN.

• klyban
    Tom Araya skrev 2024-04-08 16:57:45 följande:
    Det krävs en kärnkraftsmotståndare till att se halmgubben i detta. Skrattande

Är ingen kärnkraftverks motståndare och har aldrig varit, jag är för all energi.
    Dock är jag inte för korkade investeringar som aldrig går räkna hem och ens nära.
    Och speciellt inte eftersom vi har både nya och bättre versioner av kärnkraftverk och uppkommande fusion.

Där gjorde du bort dig en hel del.
    Frågan är varför halmgubben kommer som ingen någonsin har ifrågasatt.

• klyban
    Tom Araya skrev 2024-04-08 17:26:17 följande:
    Även om man inte ifrågasätter tillgänglighetsskillnaden som måste man också förstå dess betydelse och värde i systemet, vilket energipolitiken visar att man inte har gjort.

Men visst finns de som är så pass oinsatta att de inte förstår hur oerhört stor skillnaden det är mellan sol- och vindkraft å ena sidan och vatten- och kärnkraft på andra sidan vad det gäller tillgänglighet.

Hur tror du nya halmgubbar som ingen ifrågasätter är ett argument för något?

Och vem är de oinsatta?
    För det kan knappt vara ett fåtal inlägg.

Finner det sjukligt intressant att du ger dessa halmgubbar, för ingen vet vad det är ett argument för.
    Kanske du ska berätta utan dessa halmgubbar?

För det är nu mycket tradigt att de kommer om och om igen, och saknar ett argumentvärde.(Och pga vi redan vet om vind och solens energi är som den är.)

• klyban
    Tom Araya skrev 2024-04-09 01:24:53 följande:
    "Bla, bla, bla
    halmgubbar
    bla, bla, bla..."

Kan du inte skriva något intressant?

DU har rätt, dessa halmgubbar har inget intresse.
    Men frågan är, varför hela tiden ge dessa halmgubbar som argument för nått då?

• klyban
    Mentat skrev 2024-04-12 10:33:07 följande:
    Han måste ju inte nödvändigtvis ha fel, men för sammanhangets skull kan det vara intressant att känna till att Mycle Schneider inte direkt är någon opartisk expert, utan tydligen en anti-kärnkraftsaktivist: Right livelihood award for anti-nuclear activists | Wise International
    Det mer intressanta är vad är det för fel i hans påstående, att vara emot kärnkraft är inte tillräckligt och han samtidigt har rätt.

Har han fel om ryssar och kineser, har han fel om dessa företag?
    Rataxes skrev 2024-04-12 10:49:20 följande:
    Vilken förvåning att just denna person skulle uppmärksammas av vederbörande 🤡

Så vad är det för fel i det han säger?
    Men kanske det är där skon klämmer och han pekar på faktiska problem som går att ta på också.

Jag sagt detta hundratals ggr i tråden och en som han lyfter delvis, och det är vart ska man hitta all personal någonstans.
    För ska man bygga kärnkraft, så ställer man sig frågande till varför de inte börjar med det absolut viktigaste först för?
    För löser man inte personalen för byggandet och skötsel, så är det rätt menlöst att ens bygga nya verk från början.

• klyban
    Rataxes skrev 2024-04-12 12:08:04 följande:
    Det är journalisten Birgitta Forsberg som uppmärksammar antikärnkraftsaktivisten. 
    Hon skriver även för såssemegafånen Aftonlatrinen. Är hon moderat när hon skriver för SvD och såsse när hon skriver för aftonlatrinen? 🤡

Frågan kvarstår, vad är det för fel i analysen.
    För det är inget argument att någon är en anti-kärnkraftsmotståndare och om analysen är korrekt.

Det måste väl även du förstå eller?
    Och att detta inte kommer, det får mig börja fundera på att ni nu förstår han har rätt.

Kanske nästa inlägg kommer det?

• klyban
    KillBill skrev 2024-04-12 12:53:34 följande:
    Du har fel. Birgitta Forsberg jobbade tillfälligt på AB under några månader i fjol men har jobbat i nästan 7 år på SVD och jobbar idag bara för SVD. 

Är det inte rätt intressant att de använder person för avfärda analysen, men inte en enda gnutta av saklighet vad som skulle vara för fel med analysen.
    Det vet man sedan innan betyder bara en sak och att det vet att analysen är korrekt, men att de inte vill veta av den.

Svar på tråden Regeringens el-fiasko