Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Regeringens el-fiasko

Tom Araya skrev 2024-01-13 14:16:51 följande:

Just nu, står vindkraft still p.g.a. isbildning på vingarna, motsvarande ett kärnkraftverk i produktionskapacitet.

Jaha?
    Är detta något som de inte redan vet om kan ske?
    För undrar vad du vill ha sagt med något som sker då och då och alla vet om som har den den allra minsta insyn i hur saker och ting fungerar på området.

Jag har lärt mig redan som litet barn att energi har stillestånd då och då, detta är många decennier sedan jag lärde mig detta.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Tom Araya skrev 2024-01-13 20:02:43 följande:
    Vinter är inte "lite då och då" och det är inte stillestånd jämförbart med det för underhåll.

Det krävs speciella förhållanden för detta, visste du inte om detta?

Men vad ska dessa halmgubbar berätta egentligen, för ingen ifrågasätter något av dessa stoppen som vindkraftverken har pga vind eller väder.

Du vet om att det sägs vindkraftverken bär sina egna kostnader nu också, och BEVISLIGEN så produceras massor med energi av dom.

Så vad är det du argumenterar för ens????

Padirac skrev 2024-01-13 20:23:45 följande:
    Alla kraftslag har nedtid och produktionsstörningar.

För kärnkraften är det vattentemperatur för kylvatten och det beror på omgivningens temperatur och havsvattentemperaturen.

För andra kraftslag är det andra orsaker, nedisning av vingar, lågt vattenflöde ...

Fyll gärna på listan så den blir komplett

Jag tycker dessa halmgubbar som kommer på repeat är väldigt fascinerande.

Undrar vad de inbillar sig att säga, för en sak som vi alltid ser, det är hur tysta dom är när kärnkraftverken går ned av olika orsaker vi alla vet om sker med kärnkraftverk också.

Man får känslan av dessa som ger dessa halmgubbar, att energi som inte är kärnkraftverk är ingen energi.
    Och man ser hur det gråts floder när vindkraftverken ger galet mycket energi.
    Jag inbillade mig energi var bra, men tydligen inte om den inte är av kärnkraftverk.
    Är det någon som kan förklara denna tokiga???
    Då jag finner det bisarrt att de inte vill ha viss energi och villiga skuldsätta svensken svårt på köpet.(Vad faan är det om?)

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    nattuw skrev 2024-01-14 16:07:32 följande:

Det tål att upprepas att den som är för vindkraft är emot miljön.
    klimatsans.com/wp-content/uploads/2023/11/image-8.png
    second-opinion.se/wp-content/uploads/2018/04/Lillgrund_wind_farm_03.jpg

Förklara kärnavfalls påverkan på miljön?

Det blir parodi när du inbillar dig att vindkraftverk är värre än kärnkraftverk Solig

• klyban
    Rataxes skrev 2024-01-15 08:09:59 följande:

www.arctictoday.com/swedens-largest-wind-farm-faces-bankruptcy/

Markbygden 1 på väg mot konkurs. Skatteverket nekar rekonstruktion. Bra, för en gångs skull ett vettigt beslut. Svenska skattebetalare ska inte belastas av att ett kinaföretag gör idiotiska affärer.

Ja, deras avtal var orsaken till detta.

Men förstår inte, subventioner är ju så bra nu, men helt plötsligt inte alls igen.
    Svårt och bestämma dig?

• klyban
    Rataxes skrev 2024-01-16 08:26:32 följande:

Den danska, till största delen havsbaserade vindkraften levererar just nu hela 300MW. 
    Detta är alltså vad den svenska fåntrattsvänstern vill satsa på, mer slumpkraft. 
    Sverige importerar el motsvarande R1/R2/O2:s produktion.
    Elen kostar 3 spänn/kWh, innan skattepålägg.

Ni kan dra åt helvete.

SÅ halmgubben igen om att det inte blåser storm varje dag :lol:

Du vet om att vindkraften bär sina egna kostnader nu, eller är det saklighet som ska låtsas om inte existerar.

Ni kan dra åt helvete sade du, kanske du inte ska ge halmgubbar då :lol:

• klyban
    Rataxes skrev 2024-01-16 12:10:30 följande:
    Om man enbart bygger SMR, och kalkylerar med att styckpriset för 10 blir samma som om man bara bygger 1.
    Den lilla detaljen utelämnade både du och Sveriges Vatnik Television.

Men du som sagt så många ggr att subventioner ska bekämpas, så blir det rätt komiskt att hundratals miljarder för dig att jubla om mer kärnkraftverk.

Vad gick sönder?

Rataxes skrev 2024-01-16 13:58:36 följande:
    De självutnämnda miljövännerna i apvänstern såg till att Elområde 4 numera är lika skitigt som Danmark. Bra jobbat...
    4000 MW planerbar och utsläppsfri elproduktion såg ni till att ta bort.

Kan du förklara hur vindkraft helt plötsligt bliv skitigt?

Eller är det för utamande och du istället ska börja prata om annan energi som ÄR skitig?(Som tex kärnreaktorer och fossilbränslen.)

• klyban
    Rataxes skrev 2024-01-16 19:22:41 följande:
    Under minst 12 timmar har vi importerat den absolut skitigaste el som produceras i Europa. Polsk kolkraft. 
    Jag hade hellre sett att vi med ytterligare 4000 MW utsläppsfri el kunnat sälja motsvarande mängd el till Polen/Tyskland/Danmark m.fl. för att tränga undan smutsel i Europa.

Men det är ju jag det. 

Har Sverige gjort detta?
    Eller har du bara försökt prata om annat och projicerat detta på Sverige?
    För det vore sjukligt om det är så.

Och om så, agendan försöker projicera saker som Sverige inte ens deltar i och hur galet tokigt är inte det?(Och typisk extremhöger agenda, som inbillar sig det går kompartmentalisera bort saker :lol:)

Men som du ser, ingen gick på det :lol::lol::lol::lol::lol:

• klyban
    nattuw skrev 2024-01-16 20:36:39 följande:
    Miljöengagemang. Vilket är något som helt saknas i klimatkatastrofsekten.

Okey?

Så existerar nått sakligt argument här?
    För detta var bara för otydligt.

Undrar då saklighet för miljön finns det gott om, dock inte för högerextrema då de vägrar saklighet med miljö och klimat.
    Fast än exxon berättat vad som kommer ske, och redan på 70-talet och som nu sker som de förutspådde.

Mycket märkligt inlägg du gav oss.

• klyban
    Rataxes skrev 2024-01-17 05:02:07 följande:
    Nu går reduktionsblasket på export istället och blandas ut med bränsle i andra länder. Totalutsläppen globalt blir alltså oförändrade, och du har ju fortfarande möjligheten att godhetstanka HVO100 för 23 kr/l. Eller alkylatbensin eller E85 om det passar bättre 

Rätt intressant och se hur du tar stora skutt när sakligheten kommer på bordet och börjar prata om annat :lol:
    Det är på så vis du berättar för alla att det är bara agenda som innehåller för sakligheten.

Även verkar du lida svårt över att inte längre det är en annan regering än denna och med tanken på det osakliga klagandet som aldrig berör felen denna regeringen gör.
    Vad är det om, trodde du ingen har sett detta, för det är nått vi tänkt på ett tag och nu är det dax och ventilera detta.

Men det som fascinerar mig mest, det är att ingen politik alls kommer av dig och när det gör så är det efteråt.
    Det berättar du inte ens vet vad du vill ha fixat, men det är lugnt, sett agenda innan och den ter sig alltid så här.

• klyban
    Rataxes skrev 2024-01-17 07:22:05 följande:
    Var det du att jag skrev att import av polsk fulel inte förekom tidigare? 
    Visa på var ,din lögnare!

Ja, varför?
    Kan du inte få det rätt en gång åtminstone?

Svar på tråden Regeringens el-fiasko