Anonym (tobbe) skrev 2020-09-02 01:06:08 följande:
Dock är det bara en procent av taxeringsvärdet.
Personligen tycker jag att man bör ta tillbaka fastighetsskatten för den var en skatt där dom rika inte kunde gömma undan pengar.
Vilken värld lever du i? Vad är det för färg på himlen?
Vem tror du äger fastigheter?
Den vanligast förekommande fastigheten är med råge typ220- småhus, bebyggd.
Dessa ägas nästan uteslutande av privatpersoner, vanliga arbetande människor, de flesta är även högt belånade.
I min egen kommun så kostar genomsnittshuset 3.500.000 (2019), vilket skulle innebära att med ett korrekt fastställt texeringsvärde så skulle familjen som bor i genomsnittshuset tvingas skatta nästan 2200:- i månaden, eller straxt över 26000 årligen, om fastighetsskatten återinfördes utan tak.
Det lyser igenom rätt tydligt att du enbart drivs av avundsjuka och bitterhet. Lägg den energin på att lyfta dig själv ekonomiskt istället för att sitta o tjura över att någon annan har mer än dig.
nihka skrev 2020-09-02 01:55:29 följande:
Det var inte frågan om tomt utan mark. Jag påminde om att det inte finns någon markskatt och fick ett svar med innehåll om skatt på tomter.
nihka skrev 2020-09-02 01:59:26 följande:
Och ändå vet du inte skillnaden på tomt och mark. Tur att du har någon att fråga.
Nu pratade ju vi om att bosätta sig på den fastighet man äger.
Då blir det per definition tomtmark eftersom man enbart kan mentalskriva sig i en byggnad som är typad som boningshus eller fritidshus, o du får inte bygglov för dessa på varken lantbruks eller skogsfastigheter.