Anonym (V) skrev 2020-09-05 22:30:23 följande:
Jag ser så många problem i det här tankesättet, du får gärna fylla i hur dessa luckor i logiken ska fyllas i...
Först och främst så utnyttjas vägsystemet av alla, oavsett om man kör bil eller inte. Alla produkter och all service fraktas via någon typ av transport som utnyttjar räls eller väg. Du använder dessutom vägnätverket oavsett om du kör bil, åker buss, cyklar eller går. Ska man betala efter någon typ av schablon beroende på hur hårt ett fordon sliter, eller vad?
Sedan har vi faktumet att det rent administrativt skulle vara en enorm kostnad att hålla uppe ett system där man kan "välja" vilka tjänster man vill utnyttja. Förutom det faktumet att det skulle innebära hundratals, om inte tusentals, saker som man som individ skulle behöva ta ställning till och välja, och allt arbete som krävs för att registrera, uppdatera och underhålla dessa system - hur ska man kunna se till att folk efterlever sina val? Ska jag behöva ta med mig ett "intyg" på att jag har betalt min del för allt?
Slutligen, om saker ska kosta exakt lika mycket för alla, så innebär det att en stor mängd människor inte skulle ha råd att betala sin del av exempelvis vägnätskostnaden. Detta tror jag skulle vara förödande för en stor mängd företag som skulle tappa en stor andel anställda som plötsligt inte kan ta sig till jobbet eller åka och handla - hur ska man lösa det?
Det finns oändligt många problem med det system jag målar upp här, men de exempel du nämner är lättlösta.
Just avgiften för att nyttja vägnätet har vi ju redan, det är inget konstigt.
Den som äger ett fordon och vill nyttja vägnätet betalar avgift för det.
Åkeriet som äger lastbilen betalar för att tillåtas köra lastbilen till affären med mat, de för sen vidare den kostnaden till butiksägaren genom att den bakas in i priset för frakten. Butiksägaren för sen vidare denna kostnad till kunden som handlar genom att baka in frakten i priset på varorna.
Det företag som äger bussarna som utför kollektivtrafiken bakar in denna kostnad i billjettpriset .
Detta är inget varken konstigt eller hemligt, det funkar på detta sätt redan idag, alla fordon som är i trafik måste betala vägskatt redan idag.
Problemet som jag ser det är att stora delar av de pengar som idag kommer in via väg- och drivmedelskatt används till helt andra saker än just vägnätet.
Genusflum i skolan, jämställdhetsintegrering på myndigheter och högskolor, t.ex
Ja, varför inte bara enkelt hålla en databas som man stämmer av mot när en medborgare vill nyttja en samhällsservice? Det är ju bara att visa legitimation?
Det finns redan idag många som tvingas prioritera bort att äga en bil pga av att de inte har råd med varken ägande- eller driftskostnader. Vad är din poäng?