Anonym (Skattmasen) skrev 2020-09-06 01:53:17 följande:
Om du tittar på politiken så kommer du att se att det inte är de senaste regeringarna SL som stöpt om samhället mest från den tid du nämner bakåt.
Förakt gynnar inte objektivitet - känslor ser ut att förblinda dig.
men det är kanske några specifika politiska åtgärder som du anser skapat de problem du tar upp, åtgärder som gjort sedan 2014 trots att både du och jag vet att problemen du nämner inte skapades över en natt utan är en del av de problem som finns i alla länder i alla världsdelar sedan väldigt lång tid tillbaks i olika omfattning.
Men om du har konkreta politiska åtgärder som exempel från 2014 och framåt så är det ju enkelt värre, att backa tillbaks dessa kan ju inte vara svårt och så är problemen borta. Inte för att jag tror på den förenklade bilden, men den verkar vara stark hos dig så upplys mig.
Nu är det juförsig mest bristen på politiska åtgärder som jag anser har orsakat vårt samhälle stor skada.
Det har gjorts för lite, o det som faktiskt har gjorts har gjorts på tok för sent och inte tillräckligt kraftfullt.
Sittande regering (och resten av de etablerade politikerna för den delen) visar ett handlingsförlamat och nästintill apatiskt beteende.
Det hade behövts kraftfulla reformer av t.ex integrations- och migrationspolitiken redan för 15-20år sen, vi fick ju en försmak av detta kaos i samband med balkankriget.
Anonym (V) skrev 2020-09-06 09:32:30 följande:
Du säger att det ska vara samma pris för alla. Två personer som åker samma sträcka ska alltså betala samma pris, oavsett om de tjänar multum eller behöver vända på varje krona. I och med att en stor del av den inkomna skatten från höginkomsttagare försvinner så måste ju denna del betalas av någon, det säger ju sig själv. Eller missformulerade du dig och du menar egentligen att kostnaden ska vara linjär i förhållande till inkomst?
Och du underskattar grovt resurserna det krävs för att administrera ett sådant system och upprätthålla det. Rätt uppenbart att du faktiskt inte har någon kunskap att stödja ditt förslag på. Det är definitivt inte så enkelt och billigt som du inbillar dig.
Givetvis ska de det, o det gör de ju redan idag, om man bortser ifrån att kollektivtrafiken är subventionerad.
Men alla som äger en bil ska givetvis betala samma väg- och drivmedelsskatt. Alla ska betala lika mycket för biljetten för att nyttja kollektivtrafiken.
Detta grundresonemang att olika individer skall betala olika mycket för samma sak beroende på vad de tjänar är i min värld vidrigt. Varför skall pengar vara olika mycket värda beroende på vem som använder dom?
Detta "vänster-tänk" är enbart grundat på avundsjuka och bitterhet, offerkoftan är jätteskön o "faan ta alla som har mer än mig, de kan gott betala de jävlarna"....
Personligen skulle jag skämmas och känna en otrolig tacksamhet om jag förlitade mig på andra individers prestationer för att sköta min försörjning.