nihka skrev 2020-09-02 23:25:50 följande:
Som jag skrev tidigare så är lösdriveri sedan länge tillbaka inte mot lagen. Det är inte olagligt att inte vara skriven någonstans. Bara opraktiskt.
Lösdriveri finns mycket riktigt inte längre som begrepp i svensk lag. Men mycket utav det som reglerades därav regleras nu istället av andra lagar och förordningar.
Enligt folkbokföringslagen så ska alla individer som är bosatta i Sverige vara folkbokförda, det är även mycket detaljerat reglerat vart en person skall vara folkbokförd.
Jag har aldrig tänkt på detta tidigare eftersom det är en absurd tanke, men för skoj skull så ögnade jag igenom lagen nu.... Som jag uppfattade det så finns det i princip endast 2 sätt för en person att bli avregistrerad, det är att antingen avlida eller att anmäla varaktig flytt utomlands.
Att ange falska uppgifter ang folkbokföringen är sedan sommaren 2018 i allra högsta grad straffbart, det finns till o med fängelse med i straffskalan även för brott av normalgraden.
Så jag står fast vid min tidigare inställning, det är i Sverige idag inte möjligt att "köpa en bit mark, bygga sig en koja att bo i o slippa betala nånting" utan att man begår lagbrott.