• Anonym (Slavar)

På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?

På vilket sätt är inte alla ni slavar här när ni måste betala skatt inom ett samhälle eller få fängelse med hjälp av våld?
    Om ni inte gör det får ni böter, och sedan fängelse med hjälp av våld och tvång även om ni skulle vägra. På vilket sätt är inte det ren slaveri? Varför kan inte skatt vara frivilligt inom ett samhälle istället för tvång och slaveri? Diskutera.

• Svar på tråden På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?
  • Anonym (tobbe)

Det är ingen som hindrar dig ts från att inte jobba och bo i en koja i skogen utanför samhället. Däremot om du drar nytta av samhället då ska du givetvis betala tillbaka i den mån du kan. Förövrigt även om du inte skulle betala skatt skulle du ändå vara slav för en arbetsgivare enda skillnaden skulle vara att du inte skulle ha någon sjukvård skola m.m. Du skulle vara som gamla tiders statare.

• Anonym (En slav som känner sig fri)

Man behöver ju inte känna sig som en slav, om man mår hyfsat bra i sitt slaveri. Det finns många historiska exempel på det, tex under vikingatiden i Irland där en del tydligen hade det så jävligt att de försökte få vikingar att tillfångata dem som trälar eftersom de visste att de fick mat, kläder, tak över huvudet och behövde arbeta mindre som slavar än som fria.

• Anonym (Skattmasen)
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-08-29 23:08:10 följande:
    Hehe, gångbanor är väl rimligare att det faller under allmänna platser egentligen. Där får du lov att vistas och gå om du är medborgare och har betalt den grundläggande "medborgarskatten".
    Kan gäster i landet besöka allmänna platser utan att betala avgifter?  Har du något system för att hur en sådan ev avgift skulle tas in? Jag menar, du kanske anser att det är orättvist att du ska betala för andras gäster?
  • Anonym (Faktura istället för skatt?)
    Anonym (tobbe) skrev 2020-08-29 23:13:59 följande:

Det är ingen som hindrar dig ts från att inte jobba och bo i en koja i skogen utanför samhället.

Du får givetvis inte bosätta dig på mark som du inte äger, vem ska betala fastighetsavgiften?

Det är ju även fult att äga i jante-svergie sverige, det är inte bara inkomst som beskattas.....
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-29 23:33:16 följande:
    Kan gäster i landet besöka allmänna platser utan att betala avgifter?  Har du något system för att hur en sådan ev avgift skulle tas in? Jag menar, du kanske anser att det är orättvist att du ska betala för andras gäster?
    Reglerna för turistvisum hanterar väl det?

Turism är något jag absolut välkomnar, det lilla slitage de gör med sina skor genom att gå på våra gator har vi igen oräkneliga gånger om rent ekonomiskt genom att de är här o spenderar pengar.
  • Anonym (Skattmasen)
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-08-29 23:40:16 följande:
    Reglerna för turistvisum hanterar väl det?

Turism är något jag absolut välkomnar, det lilla slitage de gör med sina skor genom att gå på våra gator har vi igen oräkneliga gånger om rent ekonomiskt genom att de är här o spenderar pengar.
    Ja, en gång betalade jag en turist-avgift för att besöka Öst-Berlin.. du har kanske hittat ett system som till delar provats förr.

Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-29 23:46:58 följande:
    Ja, en gång betalade jag en turist-avgift för att besöka Öst-Berlin.. du har kanske hittat ett system som till delar provats förr
    De turistvisum som jag varit i kontakt med (vilket inte är många) gav mig rätten att vistas som just turist en begränsad tid i ett land där jag inte var medborgare, o slita ner det landets asfalt o betong med mina skor.
    Jag är som sagt helt öppen för att detta även gäller åt andra hållet.
  • Anonym (Skattmasen)
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-08-29 23:56:49 följande:
    De turistvisum som jag varit i kontakt med (vilket inte är många) gav mig rätten att vistas som just turist en begränsad tid i ett land där jag inte var medborgare, o slita ner det landets asfalt o betong med mina skor.
    Jag är som sagt helt öppen för att detta även gäller åt andra hållet.
    Annars är det inte ovanligt att en turistskatt skall betalas tillsammans med boendet, så turisterna bidrar till sina kostnader.

Men gäster som bor hos/med vänner/familj fångas inte in i det systemet.
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-30 00:01:10 följande:
    Annars är det inte ovanligt att en turistskatt skall betalas tillsammans med boendet, så turisterna bidrar till sina kostnader.

Men gäster som bor hos/med vänner/familj fångas inte in i det systemet.
    Nu ser jag inte att just turister är någon nämnvärd påfrestning på socialföräkringssystemen eller något annat som jag anser bör vara skattefiansierat.
  • nihka
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-08-29 22:18:30 följande:
    Inte ens i närheten, inte ens lite.

Om inkomstskatten vore en fast avgift för alla oavsett inkomst, så vore det i närheten.
    Ännu mer så om du bara var skyldig att betala den om du önskade nyttja de tjänster staten tillhandahåller.
    Aniiee skrev 2020-08-29 22:05:36 följande:
    Jag vet inte om jag hänger med här.

Fordonsägare ska betala skatt/avgift för vägnätet. Ok, logiskt.
    Alla andra som nyttjar vägnätet då, ska de inte betala för det? Gör de eller gör de inte det idag och ska det i så fall ändras, i ditt tycke?

Det får väl införas skatt på cyklar för att finansiera alla cykelbanor? Skatt på skor för att finansiera alla gångbanor?

Kollektivtrafiken skall självklart bära sina egen kostnader utan subventioner, billjettintäkterna ska givetvis täcka alla kostnader, inkl väg/räls skatt för fordonen.
    Varför köper du dig inte en bit mark och bygger dig en koja så kan du bo där utan att betala något och utan att få något.

Och eftersom du inte är med och betalar alls kan just du få betala en särskild avgift för att få cykla på cykelgångar och på gångvägar med dina skor. Eller så håller du dig bara på din bit mark.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?