• Anonym (Slavar)

På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?

På vilket sätt är inte alla ni slavar här när ni måste betala skatt inom ett samhälle eller få fängelse med hjälp av våld?
    Om ni inte gör det får ni böter, och sedan fängelse med hjälp av våld och tvång även om ni skulle vägra. På vilket sätt är inte det ren slaveri? Varför kan inte skatt vara frivilligt inom ett samhälle istället för tvång och slaveri? Diskutera.

• Svar på tråden På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?
  • Anonym (Skattmasen)
    Anonym (Trötter) skrev 2020-08-26 18:56:04 följande:
    Den som skall nyttja det svenska språket bör kanske också lära sig skillnaden på en fråga och ett svar.
    Som du noterade svarade jag inte på din fråga med annat än en motfråga?

Det är helt OK att ställa motfrågor för att be om ett förtydligande eller klargörande av frågor som ställts.

Så frågan kvarstår, kan du inte skilja på olika skattesubjekt?  
  • Anonym (Faktura istället för skatt?)
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-26 18:48:46 följande:
    Inte bara att skilja på olika skattesubjekt som är problemet, utan även semantisk medvetenhet ....

Huvudsats och bisats har en speciell relation som påverkar betydelsen av innehållet i det dessa uttrycker.

Du har fortfarande fel, helt fel i det du skriver om att du håller med mig.

Dina egna teorier om naivitet och trygghetsknarkande är enbart dina egna uppfattningar och har ingenting att göra med att du håller med mig.  Det är enbart dina egna åsikter.

Ovanan att tillskriva andra sina egna åsikter medvetet eller omedvetet är ett riktigt uselt retoriskt grepp. 
    Jag ber om ursäkt, jag missade faktiskt helt att det slunkit in ett "inte" där.
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-26 00:03:13 följande:
    Det är väl diskutabelt hur många dessa 'många' är som inte stödjer att den offentliga välfärden skall demonteras och att var och en lämnas till egen förmåga i fråga om tex förlossning, bvc, skola, dagis, tandvård högre utbildningar.

Det du förespråkar leder till ett mycket segregerat samhälle där dagens problem kommer att framstå som futtiga i jämförelse.  
    Jag missade det eftersom alla dina andra argument får dig att framstå som att du faktiskt föredrar detta vansinne till skattefinansierad välfärd som vi har idag.

Du fick det framstå som att du ansåg det vara en negativ utveckling om vi gör förändringar i välfärden som leder till "ett mycket segregerat samhälle."

Jag ber åter igen om ursäkt, jag ska inte läsa så slarvigt i fortsättningen.
    nihka skrev 2020-08-26 18:52:31 följande:
    Inte heller någon examen i nationalekonomi märker jag utan du känner att det är så ett lands ekonomi fungerar. Ett lands ekonomi fungerar inte som din privatekonomi, men det är vad du utgår från vilket är orsaken till att du hamnar snett. 

Det är ingen som tvingar dig att stanna kvar och trygghetsknarka dig. Åk. Planeten är stor.

För 30-40 år sedan var du väl med och plockade ut så jag förstår att det svider att nu vara i en mer förenklat uttryckt närande isf mer tärande fas, men ändå är det ingen som tvingar dig kvar för att fortsätta att betala tillbaka. Så fint och fritt är vårt system. Men shoppa gärna runt och se om du kan hitta ett bättre.

Bon voyage!
    Jag har varit med och byggt upp detta land. Med mina egna händer, rent praktiskt. Jag har även betalat in många många miljoner i skatt under åren.

Nu står du på ett mycket oförskämt sätt o säger åt mig att det är JAG som kan packa o dra för att JAG inte delar dina åsikter hurvida dagen politiker sprätter VÅRA pengar omkring sig som om det vora ko-skit på en åker? 
  • Anonym (Trötter)
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-26 19:01:01 följande:

Det är helt OK att ställa motfrågor för att be om ett förtydligande eller klargörande av frågor som ställts.

Problemet är att man fastnar i ett evigt kretslopp av motfrågor.

Eller hur?
  • Anonym (Trötter)
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-26 19:01:01 följande:

För övrigt så verkar det, vad jag kan förstå, som att en enskild firma inte är ett skattesubjekt (som du så fint vill svänga dig med).
  • nihka
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-08-26 20:11:35 följande:
    Jag har varit med och byggt upp detta land. Med mina egna händer, rent praktiskt. Jag har även betalat in många många miljoner i skatt under åren.

Nu står du på ett mycket oförskämt sätt o säger åt mig att det är JAG som kan packa o dra för att JAG inte delar dina åsikter hurvida dagen politiker sprätter VÅRA pengar omkring sig som om det vora ko-skit på en åker? 
    Ja. Det är frivilligt att bo här och det har du väl vetat om hela tiden?

Hur är det oförskämt att påminna den som inte vill vara en del av kollektivet att man inte är tvungen att vara kvar här. Du pratar ju om vad du är "tvungen" till, men det är helt frivilligt att bo här.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
    nihka skrev 2020-08-26 21:15:32 följande:
    Ja. Det är frivilligt att bo här och det har du väl vetat om hela tiden?

Hur är det oförskämt att påminna den som inte vill vara en del av kollektivet att man inte är tvungen att vara kvar här. Du pratar ju om vad du är "tvungen" till, men det är helt frivilligt att bo här.
    Du och jag har olika åsikt i en sakfråga.

Självklart får jag argumentera hur mycket jag vill om jag anser att delar av landets socialförsäkringssystem eller något annat bör reformeras.

Att du sen inte kan argumentera sakligt för din ståndpunkt eller försvara dina ställningstaganden med fakta.... det är dina problem.

Att på ett ohövligt och oförskämt sätt säga åt en meningsmotståndare att vara tyst, gå iväg, eller bara helt enkelt "du kan dra om det inte passar"..... Det sänker bara dig.

Höj nivån på konversationen. 
  • Anonym (Skattmasen)
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-08-26 20:03:15 följande:
    Jag ber om ursäkt, jag missade faktiskt helt att det slunkit in ett "inte" där.

Jag missade det eftersom alla dina andra argument får dig att framstå som att du faktiskt föredrar detta vansinne till skattefinansierad välfärd som vi har idag.

Du fick det framstå som att du ansåg det vara en negativ utveckling om vi gör förändringar i välfärden som leder till "ett mycket segregerat samhälle."

Jag ber åter igen om ursäkt, jag ska inte läsa så slarvigt i fortsättningen.
    Det räcker med att inte förutsätta vad andra tror eller har för åsikter.  Argumentera för din sak istället.
  • Anonym (Skattmasen)
    Anonym (Trötter) skrev 2020-08-26 21:10:37 följande:
    Problemet är att man fastnar i ett evigt kretslopp av motfrågor.

Eller hur?
    Tycker du det?
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-26 22:12:31 följande:
    Det räcker med att inte förutsätta vad andra tror eller har för åsikter.  Argumentera för din sak istället.
    Det var det jag trodde jag gjorde med mitt lite längre utlägg i post #103

Men då började du istället med detta tjafande.

Argumentera sakfrågan. Ta det som en utmaning att göra det utan att använda ditt nyfunna ord skattesubjekt, som du verkar mycket förtjust i.
Svar på tråden På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?