• Anonym (Slavar)

På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?

På vilket sätt är inte alla ni slavar här när ni måste betala skatt inom ett samhälle eller få fängelse med hjälp av våld?
    Om ni inte gör det får ni böter, och sedan fängelse med hjälp av våld och tvång även om ni skulle vägra. På vilket sätt är inte det ren slaveri? Varför kan inte skatt vara frivilligt inom ett samhälle istället för tvång och slaveri? Diskutera.

• Svar på tråden På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?
  • Mrs Moneybags

Vi är ju inte slavar eftersom vi får betalt. Definitionen av ordet slav är ju någon som arbetar utan lön. Dessutom kan vi sluta när vi vill och flytta till något annat ställe och ta ett annat jobb som passar oss. Det är nästan förolämpande mot de som har varit slavar och trälar världen över att kalla vår situation för slaveri. 

• Anonym (Skattmasen)
    Anonym (F) skrev 2020-08-25 06:50:30 följande:
    10,21% av arbetsgivaravgifterna är ålderspensionsavgift.
    Upp till ca 41.000kr/mån räknas för intjänande till allmän pension (7,5 inkomstbasbelopp/år). AG betalar dock ålderspensionsavgift på hela lönen. Avgiften ska ge pension men den överskjutande delen är en ren statlig skatt som inte ger några förmåner i pensionshänseende.
    Hur många anställda känner till det här?
    Ok. du retar upp dig på att arbetstagare i allmänhet inte känner till vilka skatter arbetsgivare betalar för sina anställda och för att skatten krona för krona inte går tillbaks till arbetsgivarens enskilda arbetstagare.

En del av poängen med att inte ha ett privat system för välfärd är möjligheten till omfördelning av resurser.

Omfördelning av resurser skapar möjligheter till social rörlighet som i en del andra länder inte är annat än en dröm, till exempel 'the american dream'

Så visst ges det förmåner för skatterna.
  • Anonym (F)
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-25 11:29:04 följande:

Ok. du retar upp dig på att arbetstagare i allmänhet inte känner till vilka skatter arbetsgivare betalar för sina anställda och för att skatten krona för krona inte går tillbaks till arbetsgivarens enskilda arbetstagare.

En del av poängen med att inte ha ett privat system för välfärd är möjligheten till omfördelning av resurser.

Omfördelning av resurser skapar möjligheter till social rörlighet som i en del andra länder inte är annat än en dröm, till exempel 'the american dream'

Så visst ges det förmåner för skatterna.

Men ta det lungt... om du iddes läsa mina inlägg har jag redan skrivit att jag är helt ok med skatter i största allmänhet och har inte hyllat The American dream alls. Och var glad för det, det betalar din lön.
  • Anonym (Skattmasen)
    Anonym (F) skrev 2020-08-25 18:09:22 följande:
    Men ta det lungt... om du iddes läsa mina inlägg har jag redan skrivit att jag är helt ok med skatter i största allmänhet och har inte hyllat The American dream alls. Och var glad för det, det betalar din lön.
    Jodå, jag har läst dina inlägg.

Förstår jag dig rätt att du retar upp dig på att arbetstagare i allmänhet inte känner till vilka skatter arbetsgivare betalar för sina anställda och för att skatten krona för krona inte går tillbaks till arbetsgivarens enskilda arbetstagare?

• Anonym (Faktura istället för skatt?)
    nihka skrev 2020-08-24 23:42:42 följande:
    Samma med skatten. Jag betalar och får en massa i retur. Jag förväntar mig inte att få en massa utan att bidra.
    Om man anser att man inte får så värst mycket tillbaks ifrån staten för alla de slantar man betalar in i skatt då?
    Jag kanske inte heller känner att jag vill bidra med mer än vad jag får ut?
    Jag kanske vill sköta mig själv, och anser att alla andra också kan göra det?

Inte för att jag direkt känner för att stödja TS ganska illa formulerade tankar, men det är inte fel att ifrågasätta lite. Det skulle fler behöva vakna upp o göra.
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-25 11:29:04 följande:
    Och en stor del i att många börjar känna en enorm frustration med nuvarande upplägg är att de inte längre vill att deras resurser skall "omfördelas".
  • Anonym (Skattmasen)
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-08-25 22:33:35 följande:
    Om man anser att man inte får så värst mycket tillbaks ifrån staten för alla de slantar man betalar in i skatt då?

Inte för att jag direkt känner för att stödja TS ganska illa formulerade tankar, men det är inte fel att ifrågasätta lite. Det skulle fler behöva vakna upp o göra.
    Om du vill ha förändring så får du organisera dig och agitera för din sak. 

Tror det är svårt att hitta ett utbrett stöd i befolkningen i Sverige för att demontera den skattefinansierade välfärden.

Men bara för att man inte är nöjd så är det inte rätt att blanda ihop olika skattesubjekt och fara med osanningar.
  • Anonym (Skattmasen)
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-08-25 22:38:11 följande:
    Och en stor del i att många börjar känna en enorm frustration med nuvarande upplägg är att de inte längre vill att deras resurser skall "omfördelas".
    Det är väl diskutabelt hur många dessa 'många' är som inte stödjer att den offentliga välfärden skall demonteras och att var och en lämnas till egen förmåga i fråga om tex förlossning, bvc, skola, dagis, tandvård högre utbildningar.

Det du förespråkar leder till ett mycket segregerat samhälle där dagens problem kommer att framstå som futtiga i jämförelse.  
  • nihka
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-08-25 22:33:35 följande:

Väldigt få människor skulle ha råd att betala för vad de förbrukar/kostar.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-25 23:58:45 följande:
    Om du vill ha förändring så får du organisera dig och agitera för din sak. 

Tror det är svårt att hitta ett utbrett stöd i befolkningen i Sverige för att demontera den skattefinansierade välfärden.

Men bara för att man inte är nöjd så är det inte rätt att blanda ihop olika skattesubjekt och fara med osanningar.
    På vilket sätt blandar jag ihop skattesubjekt och far med osanning?
    nihka skrev 2020-08-26 02:12:19 följande:
    Väldigt få människor skulle ha råd att betala för vad de förbrukar/kostar.
    Även om jag inte på nägot sätt vill stödja din tes om att "väldigt få" får ut mindre ur välfärden än vad de tvingas stoppa in...

Så skulle jag bara vilja fråga, om det nu är som du säger, anser du det då rimligt att ett fåtal (alltså de som enligt dig betalar in mer i skatt än vad de får ut ur välfärden) ska tvingas betala för alla andra? Utan att ens ha lite att säga till om hur pengarna används eller prioriteras?
    De får inte ens ett "tack" eller något som helst bevis på uppskattning, tvärtom så höjs istället procentsatsen på skatten...

Nä, ett samhälle där den stora fårskocken sitter med offerkoftan på sig och är beroende av bidrag och subventioneringar är i mina ögon otroligt oattraktivt.

Svar på tråden På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?