• Anonym (Slavar)

På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?

På vilket sätt är inte alla ni slavar här när ni måste betala skatt inom ett samhälle eller få fängelse med hjälp av våld?
    Om ni inte gör det får ni böter, och sedan fängelse med hjälp av våld och tvång även om ni skulle vägra. På vilket sätt är inte det ren slaveri? Varför kan inte skatt vara frivilligt inom ett samhälle istället för tvång och slaveri? Diskutera.

• Svar på tråden På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?
  • Bjoer
    Konservativ skrev 2020-08-24 12:13:55 följande:
    Inkomstskatt, bensinskatt, moms, arbetsgivaravgift, stämpelskatt, fastighetsavgift, kassettskatt, spelskatt, TV-avgift, trängselskatt, alkoholskatt, tobaksskatt m.m. Det blir ganska fort 60% och mer.
    Du betalar ju knappast fastighetsskatt på bensin. Alla de där skatterna är inte additiva.
  • Anonym (Skattmasen)
    Konservativ skrev 2020-08-24 09:53:56 följande:
    JA det är tvång att betala skatt.
    NEJ, det är inte det samma som slaveri.
    JA, svenskar betalar extremt mycket skatt till en korrumperad, parasitär offentlig sektor.
    NEJ, det går inte att avskaffa all skatt. Det blir bara maffiavälde av det.
    MEN det går att sänka skatterna betydligt. Varför ska skattebetalarna stå för vinteruppvärmda fotbollsplaner, helt bisarrt.
    JO, många betalar 60-70% skatt.
    Ja, skatt betalas enligt de lager och regler som landets riksdag beslutat om.

De flesta slavar har troligen inga beskattningsbara tillgångar, även om det historiskt har funnits undantag.

Ja, den offentliga sektorn sugs ut av företagare som med hjälp av luckor i skattelagstiftningen flyttar pengar från resurser i offentlig sektor till utlandskonton som inte beskattas här i Sverige.

En stat som skall tillhandahålla tjänster för befolkningen behöver en kassa för det. Den kan komma från skatter eller från andra inkomster till staten.

Det går att både höja och sänka skatterna.

Nej, du räknar fel och blandar ihop olika ska skattesubjekt. 
  • Anonym (Socialförsäkring)
    Trent skrev 2020-08-24 12:03:33 följande:
    Jag tycker det är toppenidé att göra skatten valfri. Då slipper vi snart naiva idioter.
    Skatten är valfri, men hör ihop med att bo här. Du väljer själv om du vill bo här och då betala skatt.

• AndreaBD
    Konservativ skrev 2020-08-24 12:13:55 följande:
    Inkomstskatt, bensinskatt, moms, arbetsgivaravgift, stämpelskatt, fastighetsavgift, kassettskatt, spelskatt, TV-avgift, trängselskatt, alkoholskatt, tobaksskatt m.m. Det blir ganska fort 60% och mer.
    Vem har alla dessa? Har du både inkomstskatt och arbetsgivaravgift och stämpelskatt? Du har väl bara en av dessa? Du måste inte spela eller röka. Egentligen inte dricka alkohol heller.  Och du kan åka kommunalt. Kanske inte just nu, men generellt. 
    Bjoer skrev 2020-08-24 13:46:53 följande:
    Du betalar ju knappast fastighetsskatt på bensin. Alla de där skatterna är inte additiva.
    Ungefärligt räknat:

Min lön, inklusive arbetsgivaravgift är 61 000 kr.

Jag får ut 33 000 kr. Skatt/arbetsgivaravgift dragen 28 000 kr.

Av dessa går 600 - 700 kr i fastighetsavgift.

Jag tankar för 900 kr/månad. 600 kr bensinskatt.

Jag betalar skatt på bilen. 400 kr/månad.

På övriga utgifter ingår 20% moms. Cirka 6000 kr /månad.

Summa skatt/arbetsgivaravgift/moms: 36 000.

36/61 ger ca 59%.

Skulle jag dricka mer alkohol, eller röka, skulle jag komma upp i 60%.

• Konservativ
    Bjoer skrev 2020-08-24 13:46:53 följande:

Skrev jag att jag betalar fastighetsskatt på bensin?? Och jo, de är additiva eftersom de adderas när jag betalar dem.
  • Konservativ
    AndreaBD skrev 2020-08-24 13:55:35 följande:

Vem har alla dessa? Har du både inkomstskatt och arbetsgivaravgift och stämpelskatt? Du har väl bara en av dessa? Du måste inte spela eller röka. Egentligen inte dricka alkohol heller.  Och du kan åka kommunalt. Kanske inte just nu, men generellt. 

Men om jag vill köra bil, dricka alkohol och röka så är jag tvungen att betala skatter. TS tycker att vi är slavar. Det är vi ju inte men det är en slavmentalitet du uppvisar här, om du ursäktar, när du skriver att jag inte måste dricka alkohol.
  • Konservativ
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-24 13:47:39 följande:

Nej, du räknar fel och blandar ihop olika ska skattesubjekt. 

Jag vet inte vad du menar med skattesubjekt och jag vet att sossarna vill bluffa folk att arbetsgivaravgiften inte är en skatt, om det var det du menade. Men jag går inte alls med på det. Allt som staten tvingar folk betala är relevant i den här tråden, läs det inledande inlägget.
    AndreaBD skrev 2020-08-24 13:55:35 följande:
    Och om man säger upp sig och lever på bidrag slipper man arbetsgivaravgiften.

(Ja, det är iofs arbetsgivaren som betalar in den avgiften. Arbetsgivaren betalar även in min skatt på lönen, så de pengarna ser jag heller inte.)
  • AndreaBD
    Konservativ skrev 2020-08-24 14:07:16 följande:
    Men om jag vill köra bil, dricka alkohol och röka så är jag tvungen att betala skatter. TS tycker att vi är slavar. Det är vi ju inte men det är en slavmentalitet du uppvisar här, om du ursäktar, när du skriver att jag inte måste dricka alkohol.
    Jag skrev det ju med viss tvekan. Jag skrev att man inte behöver spela eller röka, och alkoholen var lite så där med på ett hörn. Det är olika, jag förstår. Men det är inte slavmentalitet på mig, för att jag är så himla ointresserad av alkohol att jag inte saknar något om jag väljer bort den. 
Svar på tråden På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?