Inlägg från: Anonym (Socialförsäkring) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Socialförsäkring)

På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?

Anonym (Slavar) skrev 2020-08-23 21:03:32 följande:

På vilket sätt är inte alla ni slavar här när ni måste betala skatt inom ett samhälle eller få fängelse med hjälp av våld?
    Om ni inte gör det får ni böter, och sedan fängelse med hjälp av våld och tvång även om ni skulle vägra. På vilket sätt är inte det ren slaveri? Varför kan inte skatt vara frivilligt inom ett samhälle istället för tvång och slaveri? Diskutera.

Du är fri att flytta från staten vilken dag du vill, för att slippa skatt och det du kallar slaveri. En slav har inte den friheten.

PH76 skrev 2020-08-24 10:33:50 följande:

Jag anser anser att alla ska betala samma % i skatt, och att pension, sjukförsäkring, föräldraförsäkring skall gälla upp till 80% av lönen utan tak.

Det vore ju trevligt, men lätt att missbruka.

Redan nu brukar egna företagare anställa frun med bra lön för något småjobb, bara för att hon ska maxa föräldrapenningen.

Trent skrev 2020-08-24 12:03:33 följande:
    Jag tycker det är toppenidé att göra skatten valfri. Då slipper vi snart naiva idioter.
    Skatten är valfri, men hör ihop med att bo här. Du väljer själv om du vill bo här och då betala skatt.

Bjoer skrev 2020-08-24 13:46:53 följande:
    Du betalar ju knappast fastighetsskatt på bensin. Alla de där skatterna är inte additiva.
    Ungefärligt räknat:

Min lön, inklusive arbetsgivaravgift är 61 000 kr.

Jag får ut 33 000 kr. Skatt/arbetsgivaravgift dragen 28 000 kr.

Av dessa går 600 - 700 kr i fastighetsavgift.

Jag tankar för 900 kr/månad. 600 kr bensinskatt.

Jag betalar skatt på bilen. 400 kr/månad.

På övriga utgifter ingår 20% moms. Cirka 6000 kr /månad.

Summa skatt/arbetsgivaravgift/moms: 36 000.

36/61 ger ca 59%.

Skulle jag dricka mer alkohol, eller röka, skulle jag komma upp i 60%.

AndreaBD skrev 2020-08-24 13:55:35 följande:
    Vem har alla dessa? Har du både inkomstskatt och arbetsgivaravgift och stämpelskatt? Du har väl bara en av dessa? Du måste inte spela eller röka. Egentligen inte dricka alkohol heller.  Och du kan åka kommunalt. Kanske inte just nu, men generellt. 
    Och om man säger upp sig och lever på bidrag slipper man arbetsgivaravgiften.

(Ja, det är iofs arbetsgivaren som betalar in den avgiften. Arbetsgivaren betalar även in min skatt på lönen, så de pengarna ser jag heller inte.)
Svar på tråden På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?